betrouwbaarheid kleine steekproef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

betrouwbaarheid kleine steekproef

Hallo,

Voor mijn scriptie heb ik een aantal interviews gehouden en een aantal enquetes verstuurd, naar twee verschillende groepen.

De groep van de enquetes bestaat uit 15 mensen, totale populatie, waarvan er 10 hebben gereageerd. Ik weet dat er 14 reacties hadden moeten zijn voor een betrouwbaarheidsinterval van 95%, maar vraag me af of ik toch op een statistische manier iets hierover kan zeggen:

- wat is nu het betrouwbaarheidsinterval?

- mag ik generaliserende uitspraken doen over de hele groep (aan de hand van dit interval te beredeneren, toch?)

Sorry, zoals jullie waarschijnlijk merken ben ik geen statistisch wonder en misschien is mijn vraag hier geheel misplaatst.. toch alvast hartelijk dank voor de moeite.

Groeten, Marlijn

Re: betrouwbaarheid kleine steekproef

marlijn schreef:
De groep van de enquetes bestaat uit 15 mensen, totale populatie, waarvan er 10 hebben gereageerd. Ik weet dat er 14 reacties hadden moeten zijn voor een betrouwbaarheidsinterval van 95% .


Je werkt normaal gesproken met betrouwbaarheidsintervallen bij een steekproef, juist om wat te kunnen zeggen over de populatie ervan.

Ik geloof, dat bij 95% een z-waarde van 1.96 hoort. Hier kun je dus verder mee rekenen, even ervan uitgaande dat je dit met een normale verdeling mag doen. Mag volgens mij pas bij >20.
marlijn schreef:
- wat is nu het betrouwbaarheidsinterval?.
Bij de berekening voor de steekproefomvang (die dus eigenlijk niet van toepassing is......) kun je n (= aantal te verwachten respondenten gebaseerd op het percentage van de populatie) berekenen met de volgende formule: n>= (z^2 * p * (1-p))/(1-a)^2

n= aantal te verwachten respondenten gebaseerd op het percentage van de populatie => is bekend, is 10.

z wil je weten om aan je betrouwbaarheid te komen

p = fractie => is bekend, 10 van de 15 = 66.6%

a = 1- alpha-waarde (hangt samen met z)

Als ik dat globaal bereken, kom ik aan een z van 1,0, opzoeken in tabel houdt in dat een a van circa 0.15 uitkomt, dat keer 2 (je hebt aan beide kanten van je curve een extreem buitengebied) = 0.3

1-a = 1-0.3 = 0.7 => betrouwbaarheid van 70%[/quote]
marlijn schreef:
- mag ik generaliserende uitspraken doen over de hele groep
Echt betrouwbaar is het niet volgens mij. Hangt er denk ik ook een beetje mee samen hoeveel waarde aan de statistische onderbouwing wordt gegeven. Als de statistiek zwaar weegt is het niet zo best. Gaat het alleen maar om dat je iets (enigzins) globaal kunt kwantificeren om je argumenten te staven, kan het waarschijnlijk wel.

Reageer