[rijen en reeksen] convergentiestraal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 43

[rijen en reeksen] convergentiestraal

Hallo,

Ben een hoofdstuk over Rijen en Reeksen aan het bekijken, meerbepaald machtreeksen. Nu komt hier een begrip naar voor: 'convergentiestraal'. Nu weet ik wel ongeveer wat convergentie is, maar ik snap niet wat die 'straal' daarbij komt doen.. Iemand een idee? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [rijen en reeksen] convergentiestraal

Stel je hebt een convergentiestraal, dan heb je dus een soort interval waarin je reeks convergeert.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 43

Re: [rijen en reeksen] convergentiestraal

Stel je hebt een convergentiestraal, dan heb je dus een soort interval waarin je reeks convergeert.
Bedankt voor de reactie,

maar dat heet toch al convergentie-interval? Het kan zijn dat ik het veel te ver ga zoeken hoor, maar heeft die 'straal' dan niks met een cirkel, boog, .. te maken?

Het is dus een afbakening waar een functiereeks wel of niet convergeert ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [rijen en reeksen] convergentiestraal

Ah sorry ik heb een foutje gemaakt, het is al een tijdje geleden voor mij.

Laten we een makkelijk voorbeeld bekijken:

Stel we hebben de machtreeks:
\(\sum_{n=0}^{\infty} (x-a)^n\)
1.Deze reeks convergeert als x=a

2. Deze reeks convergeert voor alle x

3. Deze reeks convergeert als geldt |(x-a)|<R met R een positief getal.

R wordt de convergentiestraal genoemd. Als R=0 dan zie 1. Als R=oneindig zie 2.

Dus convergentie interval en convergentiestraal hebben met elkaar te maken. Want de convergentie interval bereken we voor deze reeks door a-R<x<R+a en dan nog even testen aan de eindpunten.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 43

Re: [rijen en reeksen] convergentiestraal

Excuus voor de double post, maar wou ff melden dat ik in cursus een goede omschrijving heb gevonden nl. deze:

Het supremum R van de getallen r waarvoor geldt dat de reeks
\(\sum_{n=0}^{\infty} an(x-a)^n\)
convergeert op [a-r,a+r], noemen we de convergentiestraal van de reeks. Als het supremum niet bestaat, dan zeggen we dat R = + :D

excuseer voor het geknoei !!

Nu vroeg ik mij af of er een 'fysische', visuele manier is om dit door te hebben..? Iemand?

Berichten: 2.746

Re: [rijen en reeksen] convergentiestraal

vanaf een bepaalde n komt de reeks op een bepaalde afstand (straal) van de limiet

het is niet meer dan dat denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [rijen en reeksen] convergentiestraal

Je kan de convergentiestraal definiëren als:
\(R = \sup \left\{ {\left. {r \ge 0} \right|\mathop {\lim }\limits_{n \to + \infty } a_n r^n = 0} \right\}\)
Voor |x|<R heb je dan (absolute) convergentie, voor |x|>R divergentie. Op de rand moet je nog onderzoeken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer