Hoe vaak woon je colleges bij?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Hoe vaak woon je colleges bij?

Meer een vraag voor de studenten in het hoger onderwijs, ben ik wel even benieuwd naar. Voor degenen die haast niet heen gaan, hoe is dat voor jullie te doen?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Ik ga vaak naar de colleges, vooral omdat ik heel veel meekrijg uit de les en zo thuis heel wat werk bespaar. Verder vind ik het ook heel handig om te weten wat de proffen belangrijk vinden, geven ze vaak extra hints (waar je op moet letten, in welke gevallen zaken gebruikt worden, wat ze op het examen (zeker) vragen, ...),... Ik leer ook heel erg op structuur en de colleges helpen daarbij.

Af en toe ga ik echter niet naar de les: mijn vriend studeert in leuven en soms blijf ik daar slapen (ikzelf zit in gent), dan skip ik het 1e uur (anders moet ik op een totaal onmenselijk uur uit mn bed :D ); ik overslaap me soms (als het laat geworden is); soms wil/moet ik ergens naartoe, ...

Ik heb een goede vriendin in mn richting en we hebben ook ongeveer dezelfde methode van notities nemen. Als ik er niet ben, mag ik haar notities lenen en omgekeerd. We proberen elkaar vooraf te laten weten wanneer we niet komen en bij erg saaie colleges gaan we om de beurt. Ons uitwisselsysteem werkt aardig 8-) .

Berichten: 2.746

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Van de meeste vakken volg ik de lessen, van sommige vakken zijn die echter volkomen nutteloos en dan zit je beter ergens anders.

is vaak meer dan meestal?

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Ik volg bijna alle colleges, alleen de wiskunde vakken (calculus, linear algebra) heb ik dit jaar wat laten schieten soms omdat je dan beter gewoon de opgaven uit het boek kon maken.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

is vaak meer dan meestal?
"Meestal" lijkt mij ook meer dan "vaak" dus ik heb nog niet gestemd :D

Ik heb maar sporadisch een hoorcollege gemist (af en toe iets te zwaar uit geweest enzo... al hield dat me niet altijd tegen 8-) ), in het tweede semester al iets vaker een maandagmorgen in bed blijven liggen... Maar over het algemeen vond ik de stof gewoon erg boeiend (of waren de lessen gewoon een noodzaak om iets van de stof te begrijpen) en ging ik met plezier naar de colleges.

Zoals evitje zei: uitwisselen van nota's helpt wel als je eens iets overslaat (moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat anderen ook wat aan jouw nota's hebben als dat nodig mocht blijken).

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Tja, daar hebben jullie wel een punt, maar aangezien ik het niet meer kan veranderen, ga er maar vanuit dat 'vaak' in dit geval meer is dan 'meestal' :D Misschien dat een mod 'vaak' en 'meestal' samen kan voegen en er gewoon 'meestal' van maken?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Ik ben naar alle hoorcolleges geweest dit jaar (ok 2 uur gemist maar dat kwam door miscommunicatie van de prof). Ik onthoud het meeste van wat er in de les gezegd wordt, en dat bespaart me gewoon handen vol tijd thuis vermits ik de leerstof op deze manier echt niet hoef bij te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Ik heb een deel van mijn studie heel weinig colleges gevolgd, omdat ik dacht dat ik het toch wel snapte, omdat de docent het niet goed kon uitleggen, omdat de colleges te vroeg in de ochtend gegeven werden (en dan ook nog op maandag of vrijdag) of vanwege wat voor smoes dan ook. Maar ik heb gemerkt dat vakken echt een stuk makkelijker worden door naar de colleges te gaan, en ze worden bovendien een stuk leuker, omdat je veel meer contact hebt met studiegenoten. Dus zelfs als colleges achteraf nutteloos blijken ben ik nu vaak toch blij naar de colleges geweest te zijn.

Maar zoiets hangt natuurlijk sterk af van de hoeveelheid studenten die er in je opleiding of in je jaar zitten.

De vakken waar ik bijna (of helemaal) geen colleges van heb gevolgd heb ik meestal gehaald door veel oefenopgaves, oefententamens of echte tentamens te maken (1e keer niet halen, dan de 2e keer maar (of de 3e)). Op een gegeven moment heb je ofwel het truukje door, waardoor je een hoop vragen kunt beantwoorden (omdat ze allemaal op elkaar lijken), of je snapt echt waar het vak over gaat, en dan kun je de tentamens uiteraard ook halen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Ik heb 'vaak' geantwoord in de veronderstelling dat vaak meer is dan meestal.

Inderdaad is het ook belangrijk dat anderen iets aan je notities hebben als je er zelf ook graag leent. Ik kan niet tegen mensen die (bijna) niet of sporadisch naar de les komen, maar wel notities vragen. Ik ben best bereid ze uit te lenen, maar 'k verwacht toch wel wát moeite van de ander. 't Is niet de bedoeling dat ik zit te werken aan goede notities en naar de colleges ga, als anderen zich ondertussen voortdurend amuseren en daarna toch alles kunnen kopiëren. Het klinkt misschien egoïstisch, maar ik kan ook wel leukere dingen doen dan naar de, niet altijd even interessante, lessen gaan... Zoveel verlang ik niet, ik versta best dat je er niet altijd bent (ik ben er zelf ook af en toe niet), maar ik wil niet de notitiemachine van iemand zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

In mijn eerste jaar heb ik behoorlijk wat colleges geskipt om diverse redenen. Uiteindelijk had ik daardoor maar net de heflt van het aantal studiepunten gehaald. Niet bepaald een succes dus. Daarna ben ik trouw naar zo goed als alle colleges geweest, ik meen dat ik in de vier opvolgende jaren hooguit 2 colleges heb gemist. Uiteindelijk glansrijk geslaagd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Je kunt je niet permitteren als er iets gezegd wordt over het tentamen dat je dat mist. Voor hele saaie colleges kun je natuurlijk tijdens de les altijd wat anders gaan doen, huiswerk, luchtkastelen bouwen, zo lang duurt een college niet.

Ook ben ik van mening dat je het respect moet hebben om naar een college te gaan, je hebt er voor betaald, en de staat betaald er voor (dus iedereen) je haalt er dus maar uit wat er uit te halen is.

Berichten: 2.746

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

De staat betaalt uiteindelijk om resultaat te zien (diploma), en als je nu meer kans maakt op dat diploma door niet naar de les te gaan (ik had minstens 1 zo'n vak, tot nu toe, mijn beste vak aan de unief), wat doe je dan? En het is dan eerder aan de prof dan aan de student om zich een vragen beginnen te stellen. Als er jaren aan een stuk niet meer dan 50 studenten je college komen bijwonen en als je ziet dat er voor elke andere prof meer dan 350 zitten ...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Ik ben ong. een half jaar naar misschien 20% van de colleges geweest. Voornaamste reden:

de docent voegt nauwelijks iets toe aan het boek; je dient de stof doorgenomen te hebben maar er wordt dan niet veel meer geholpen aan het begrip (en vaak als je de stof doorgenomen hebt blijk je het al voldoende onder de knie te hebben).

Natuurlijk af en toe ook om uit te slapen na een late avond, of simpelweg géén zin. Daarbij moest ik een half uur fietsen om op de uni te komen, en voor een college van 2 uur loont dat (m.i.) vaak de moeite niet.

Het probleem met zo weinig colleges volgen is wel dat je moeilijk in de stof komt. Ik nam me vaak voor om de stof wel nog door te nemen, maar dat kwam er niet van. Vervolgens begin je er veel te laat aan en blijkt het allemaal toch wel veel te zijn. Inderdaad is het contact met studenten op zich al wat waard.

Ik maak wel nog steeds onderscheid tussen hoorcolleges ("sit back, relax, and listen") en werkcolleges ("sommen maken"). Werkcolleges hebben meer prioriteit. Samenwerken met studenten is erg leerzaam, en als je er samen uitkomt geeft dat een bevredigend gevoel.

Een hoorcollege meer of minder merk je niet; ik maak overigens nauwelijks aantekeningen aangezien het boek voldoende is (tot nu toe).

Het komende jaar ben ik wel van plan naar min. 90% v.d. colleges te gaan: het is leuk om contact te hebben met medestudenten, je blijft in de stof zitten, we krijgen moeilijkere vakken die extra toelichting vereisen (dit jaar vooral basisvakken die uit het boek geleerd konden worden) en het is gewoon zinvoller dan in bed blijven liggen of iets anders ontspannends doen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Ik ga meestal. De lessen van 8u mis ik het vaakst, ik ben geen ochtendmens... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe vaak woon je colleges bij?

Phys schreef:Ik ben ong. een half jaar naar misschien 20% van de colleges geweest. Voornaamste reden:

de docent voegt nauwelijks iets toe aan het boek; je dient de stof doorgenomen te hebben maar er wordt dan niet veel meer geholpen aan het begrip (en vaak als je de stof doorgenomen hebt blijk je het al voldoende onder de knie te hebben).
Het is natuurlijk een nogal snel oordeel op basis van wat je hierboven zegt, maar ik denk dat er dan toch iets mis is met je docenten. Als een docent alleen maar "het boek voorleest" dan heeft-ie weinig waarde inderdaad. Onze colleges bestonden vooral uit een korte terugblik op wat we al weten en vervolgens bouwt de docent dat verder uit in eigen woorden waarbij eigenlijk vrijwel altijd vragen gesteld kunnen worden. Zelfs bij een afgeladen collegezaal.

Doordat aan het begin van het kwartaal altijd de collegewijzers op intranet staan weet je precies tijdens welk college welke stof wordt behandeld, wat de leerdoelen zijn en met welke hoofdstukken/katernen van de papieren stof het correspondeert. Ik vond het altijd erg prettig om naar college te gaan moet ik zeggen (op een zeer verstrooide docent na, die kon ik gewoon absoluut niet volgen).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer