Lichtsnelheid?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gesloten
Berichten: 5

Lichtsnelheid?

Laatst had ik een discussie met mijn vader over hoe hard licht gaat als het van een lichtstraal word afgezonden...

Als voorbeeld:

Je zit met een zaklamp op een lichtstraal die met de lichtsnelheid vooruit gaat, je zet je zaklamp aan en schijnt hem recht vooruit....

Wat gebeurt er met het licht van de zaklamp?

Wat ik zei:

Het licht doet niks het blijft in de zaklamp hangen want als hij naar voren gaat, gaat het licht sneller dan lichtsnelheid en dat kan niet....

Conclusie van mijn vader:

Het licht schiet vooruit en blijft met een vaste lengte voor je uit steken... als je dan bijvoorbeeld een boom tegenkomt ( bij het voorbeeld ) dat je die boom verlicht ziet.... ( ja, ik snap dat je met lichtsnelheid geen boom kan tegen komen maar het gaat om het idee )

Dus wie heeft er gelijk, of zitten we er samen naast?

Met vriendelijke groet,

Ion

Berichten: 8.614

Re: Lichtsnelheid?

Het is volgens mij iets gecompliceerder dan dat. Waarschijnlijk zijn er mensen die het beter kunnen uitleggen dan ik, maar om te beginnen kan je al eens aandacht besteden aan deze topic en deze Wikipediapagina.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Lichtsnelheid?

Zoals Klintersaas al aangaf wordt het reeds in dit topic besproken. Om de informatie centraal te houden kun je het beste daar verder gaan. Lees het topic en de diverse verwijzingen eens door en als je dan nog vragen hebt kun je ze in dat topic stellen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten