Klankonregelmatigheid? in het engels

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Klankonregelmatigheid? in het engels

Hoi, ik hou me bezig met historische taalkunde. Nou heb ik geleerd dat er bij de Eerste Germaanse Klankverschuiving de *t veranderde in een *th. Het Proto-Indo-Europese woord *pater werd bijv *father. Wanneer de lettergreep na deze *th echter beklemtoond was, werd de *th een dh. Zo kreeg je in het Engels de vorm faedher. Maar dan vraag ik me af, hoe komt het dat het Engels nu een weer een th heeft: father. Werd de dh weer stemloos? En daarbij: in de Tweede Germaanse Klankverschuiving veranderde de d in een t. De stemhebbende dentaal werd dus stemloos. Dit klopt wel als je naar het Nederlands en Duits kijkt: vader - vater. Maar als je als basis voor de TGKV dus een dh zou hebben, dan zou die toch een th moeten zijn geworden en had het Duits nu vather gehad? Ik snap er niks meer van eerlijk gezegd, ik hoop maar dat er iemand is die hier verstand van heeft en mij kan helpen.

Mvg

Schattig Varkentje.

Berichten: 8.614

Re: Klankonregelmatigheid? in het engels

Wanneer de lettergreep na deze *th echter beklemtoond was, werd de *th een dh. Zo kreeg je in het Engels de vorm faedher.
Waar haal je dit vandaan? De
En daarbij: in de Tweede Germaanse Klankverschuiving veranderde de d in een t. De stemhebbende dentaal werd dus stemloos. Dit klopt wel als je naar het Nederlands en Duits kijkt: vader - vater. Maar als je als basis voor de TGKV dus een dh zou hebben, dan zou die toch een th moeten zijn geworden en had het Duits nu vather gehad?
De tabel op deze Wikipediapagina helpt je er wel uit. Daarin staat de evolutie van de dh als volgt beschreven:
*dʰ→*đ→*d
En zoals jij opmerkte werd die *d dan een *t, zodat het Duits nu Vater heeft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Klankonregelmatigheid? in het engels

Maar als HS dit bedoelt:

Oud Engels: fæðer (bron)

(Æ, æ) = ash

(Ð, ð) = eth

(zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Old_English_l...e#The_alphabet)

met "faedher" dan is het niet altijd father geweest?

Meer leesvoer van Wikipedia, specifiek over de "th" klank

Het Oud Engels ontstond volgens Wikipedia ongeveer 450 na Chr., de tweede klankverschuiving omstreeks 600 na Chr. De eerste klankverschuiving in de eerste eeuw v. Chr. (zie links van Klintersaas).

Indogermaans pater werd toen father? Vervolgens in Oud Engels faedher, en dan weer terug naar father?

Verborgen inhoud
schattig = niedlich, hübsch = knap, mooi, het best te vergelijken met het Engelse "pretty"
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 8.614

Re: Klankonregelmatigheid? in het engels

Het zou inderdaad kunnen dat hij/zij fæðer bedoelde, maar totdat hij/zij terugkomt en zegt wat bedoeld werd, zullen we het niet weten.

Ook interessant in deze context:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ingveonismen

De meeste klankverschuivingen die de Ingveoonse talen laten verschillen van de andere West-Germaanse talen hebben zich namelijk voorgedaan ná de Tweede Germaanse Klankverschuiving.

De Engelstalige Wikipediapagina over ingveonismen geeft de mogelijkheid om verder te zoeken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer