Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

Haaj...

julliej zullen wel denken wat moet zo'n dom meisje hier... nou ja maakt niej uit.. maar wat ik wou vragen

Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet? ;)

Ja ik kwam toevallig op deze site terecht en ik dacht deze mensen hebben er welk verstand van..Ik moet namelijk een verslag inleveren..

naja ik kijk nog wel even verder..

en hartstikke bedankt alvast als ik reactie krijg.. :shock: :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

Als je iets magnetisch wil maken moet je dat in contact brengen met je elektromagneet ...

Neem bv een ijzeren stok en hou deze er een halve minuut tegen en dan is die normaal gemagnetiseerd ....

Je kan dit proces versnellen door over de elektromagneet te wrijven met je ijzeren staaf, alleen mag je bv altijd alleen maar van links naar rechts wrijven, nooit in de omgekeerde richting wrijven vermits je dan je magneet depolariseert ...

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

Wat is trouwens het verschil tussen permanente magneten elektromagneten ?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

<zucht> waar zoe die zoekfunctie toch voor zijn........?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

Een permanente magneet is te maken door vloeibaar ijzer kobalt of nikkel met een relatief hoog koolstof gehalte in een spoel te leggen en een magnetischveld te creeeren in de spoel door er stroom door te laten lopen(door de windingen van de spoel),zo worden de elementaire magneten in het ijzer rericht,en als de vloeibare stof dan weer stolt worden de elementaire magneten in hun richting gehouden door de kool stof.

Een permanente magneet is een magneet van ijzer nikkel of kobalt,

De "koelkast magneeten"zijn permanente mageten

en elektromagneet bestaat uit een spoel waar stroom doorheen loopt.

en zo word er een magnetisch veld gecreerd

de sterkte van dit magnetisch veld valt te berekenen met de formule

B=Uo*I*n/l

B is de magnetische inductie is Tesla

Uo is de magnetische permeabiliteit met een vage eenheid het is een constante

I is de stroom sterkte in ampere

n/l is het aantal windingen per meter

Berichten: 88

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

In een magnetisch materiaal zitten allemaal heel kleine magneetjes. Normaliter zitten deze willekeurig verstrooid en heb je dus bijna geen netto veld. Als je er nu een magnetisch veld bijzet, bijvoorbeeld van een electromagneet, dan richtten ze zich. Deze gerichte magnetizatie zorgt dus wel voor een netto magneetveld, en zo heb je een magneet gemaakt.

Sommige materialen zijn heel makkelijk te richten, zoals weekijzer, maar deze demagnetizeren heel makkelijk. Deze worden bijv. gebruikt in electromagneten. Aan de andere kant heb je materialen als enodymium-ijzerboride, wat je alleen kunt richten als het heet is, maar wat zijn magnetizatie wel heel goed vasthoudt.

In de praktijk kun je het best een niet al te harde staalsoort gebruiken, en die verwarmen. Dit husselt de magneetjes uit hun positie, en als je ze nu richt met een electromagneet, en dan laat afkoelen, dan blijven ze netjes gericht staan en heb je een permanente magneet.

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

Ik weet dat je de polarisatie van een elektromagneet snel kan laten veranderen, is dit ook mogelijk bij permanenten. Zoniet, waarom niet ?Zoja, waarom wel ?

Berichten: 88

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

Moeilijk tot niet. De magneetjes in een permanente magneet zitten bij kamertemeratuur zo vast op hun plek dat je ze heel moeilijk omgericht krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

In principe is een elektromagneet gewoon een magneet die je op en af kan zetten (bekendste voorbeeld: een spoel). De polariteit draai je gewoon om door de stroom in de andere richting te laten lopen. Een permanente magneet is zoals het woord "permanent" zelf zegt niet af te zetten, is dus steeds magnetisch.

Re: Hoe maak je een magneet met behulp van een elektromagneet?

Je neemt een spoel, je legt er je voorwerp in die je wil magnetiseren. Je stuurt kortstondig een stroom door die spoel en voila je hebt je magneet.

Denk ik toch ? :shock:

Ps niet verschieten, je voorwerp zal even in de spoel gesleurd worden ;)

Reageer