Vermogen berekeningen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Vermogen berekeningen

Als je een circuit hebt met meerdere bronnen, hoe kan je dan weten welke bron er hoeveel vermogen levert?

(Als er slechts één bron is weet ik het wel, dan levert die gewoon de som van de vermogen die ieder element opneemt, maar als er dan meerdere bronnen in het spel zijn weet ik niet hoe je kan weten welke bron hoeveel vermogen levert..)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen berekeningen

Kun je dit eens concreet maken met een voorbeeld?

Berichten: 3

Re: Vermogen berekeningen

Hier zijn 2 voorbeelden..

Schema 1: Zoek het complex vermogen geleverd door de afhankelijke stroombron.

(antwoord: 25.23 - j16.82 VA)

Schema 2: Zoek de complexe vermogens geleverd door ieder van de 2 spanningsbronnen.

(antwoord: die van 40 levert -140 + j20 VA, die van 50 levert -150 + j100 VA)
Bijlagen
schema2.GIF
schema2.GIF (3.19 KiB) 515 keer bekeken
schema.GIF
schema.GIF (3.72 KiB) 517 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen berekeningen

Tja, dat zijn lastige. Ik ben er rekenkundig nog niet uit, maar ik denk dat je de oplossing moet vinden via de wetten van Kirchhoff.

De tweede opgave lijkt mij de makkelijkste. Het circuit bestaat uit twee mazen. Voor elke maas neem je een stroom aan, voor de linker maas I1 en voor de rechter maas I2. Door de weerstand van 20 ohm lopen beide stromen.

En dan is het een kwestie van vergelijkingen opstellen en uitwerken. Maar zoals ik zei, die rekensommen, daar ben ik nog niet uit.

Berichten: 388

Re: Vermogen berekeningen

Die eerste is m.i. het simpelste omdat je spanningen niet in fase verschoven zijn. Natuurlijk het hele AC gebeuren maakt het iets complexer, maar het is wel te doen.

Als ik me niet vergis, los je die eerste op door door elke component een stroomzin te kiezen. Je beschouwt dan drie kringen, de linkse met de bron en de weerstanden van vier en één ohm. Daar schrijf je de volledige vergelijking van op (som van de spanningen moet nul zijn). De middelste kring met de weerstand van één ohm, de condensator en de spoel. Daar schrijf je ook weer alle vergelijkingen voor op. En ten slotte je derde kring nog met de (is dat een voltmeter?) en de weerstand van twee ohm en de spoel. Ook daar schrijf je alle vergelijken weer op. Ondertussen heb je dus een half blaadje vergelijkingen nu voeg je deze samen tot een stelsel en tada daar komen de uitkomsten... Nu ken je de stroom door en de spanning over elke component en kan je simpel het vermogen berekenen.

Voor die tweede kring is dat juist hetzelfde, maar dan heb je maar twee kringen (zoals Klazon aangaf), alleen wordt het dan een stuk moeilijker omwille van je faseverschuiving. Ik heb me er tot nu toe alleen op DC gebied mee bezig gehouden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vermogen berekeningen

Als je een circuit hebt met meerdere bronnen, hoe kan je dan weten welke bron er hoeveel vermogen levert?
Bereken bij elke spanningbron: vermogen = bronspanning maal de stroom door de bron. Da's alles.

Reageer