Ampersand in lettertypes

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 373

Ampersand in lettertypes

Wat mij opviel bij het bekijken van meerdere Windows-lettertypes is dat ampersands (de & symbolen) zo veel verschil vertonen. Wat ik mij afvroeg is wat de herkomst is van het symbool, en in het bijzonder, of het mogelijk is dat het symbool in het lettertype Trebuchet MS, zie plaatje afkomstig is van het woord "et" (uit welke taal ook alweer?) met betekenis "en"?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ampersand in lettertypes

Ik ben er zelf altijd vanuit gegaan dat de ampersand oorspronkelijk gewoon "et" was en dat het na verloop van tijd verwerd tot het teken dat we nu kennen (zoals met veel letters ook is gebeurd). Ik heb het voor de volledigheid eens opgezocht: "ampersand" op Wikipedia(nl), "ampersand" op Wikipedia(en)

Berichten: 191

Re: Ampersand in lettertypes

Interessant, denk wel dat je gelijk hebt (zeker het Engelse &-teken lijkt nog wat meer op 'et'...). Hoe zit het met het §-teken?

Berichten: 8.614

Re: Ampersand in lettertypes

Het §-teken of sectieteken, vaak gebruikt met het paragraafteken (¶) wordt o.a. gebruikt om naar een specifieke sectie in een tekst te verwijzen.

[wiki=en]section sign[/wiki] vertelt over de herkomst van het §-teken het volgende:
For an effect comparable to the contemporary use of bold type, early scribes would double stroke letters, hence the sign was developed from a double stroked letter S. Another theory supposes it to have developed from the Hebrew letter gimel (ג). Its usage was similar to paragraphos.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer