Moeilijke vergelijking oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

Moeilijke vergelijking oplossen

Hallo

Ik heb een oefening waar ik a en b moet zoeken. Heb correct de eerste afgeleide gezocht is gelukt maar hoe haal ik uit deze vergelijking mijn a daaruit want je zet daar met een e macht en omgekeerde is de ln maar waar pas ik die toe

Dat is mijn functie:

a * exp(-b*x)*(1-bx) = f(1) = 0

a * exp(-b* 1) * (1-b * 1) = 0

Verder weet ik nu niet echt wat ik kan doen om daar die a uit te halen...

denk die ln nemen van beide leden of zoek ik het te ver

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

Hallo

dit is een zuivere oefening op logaritmen dus ik zie niet in waarom je de afgeleide zou nemen.

a * exp(-b*x)*(1-bx) = f(1) = 0

(-bx)*(1-bx) ln a = 0

-bx+b²x² ln a = 0

ln a = bx/b²x²

a = e^bx/b²x²

Waarin ik gewoon de ln heb gebruikt om die exp weg te krijgen, (-bx)*(1-bx) vermenigvuldigd door distributiviteit, en naar het rechterlid heb gebracht. op het einde e^ gebruikt om ln weg te krijgen en zo kom ik aan A.

Dit is slechts een probeersel van mij, en je wacht misschien best op het antwoord van wat meer ervaren forumgebruikers omdat mijn antwoord evengoed mis kan zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

@Stef31, wat is de opgave?

@Jona444, heb je nou van beide kanten de ln genomen in je tweede stap?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 1.007

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

\(f(x)=a(1-bx)e^{-bx}\)
met
\(f(1)=0\)
invullen:
\(a(1-b)e^{-b}=0\)
Hieruit volgt: a(1-b)=0 ofwel a=0 en b=willekeurig of b=1 en a=willekeurig.

Ik krijg de indruk dat je misschien deze bedoelt:
\(f(x)=ae^{-bx(1-bx)}\)
met
\(f(1)=0\)
invullen:
\(ae^{-b(1-b)}=0\)
dus a=0 en b=willekeurig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

@Stef31, je kan je vragen veel duidelijker maken door gebruik te maken van LaTeX. zie hier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=21484
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 609

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

ga er eens opletten om de tex notatie te gebruiken maar schrijven en het doorscannen gaat makkelijker als de scanner tenminste gaat

Staat hier nogal veel open van applicaties

Ik heb hier een volgende oefening en mijn vraag doe ik hier de juiste werkwijze om mijn asymptoten te zoek VA/SA/HA?.

Of is het wiskundig niet geheel juist?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

@Jona444, heb je nou van beide kanten de ln genomen in je tweede stap?

[/quote]

Hij bedoeld toch dat het (-b*x)*(1-bx) is en dat ze beiden in de exponent staan?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

Dat zou je aan Steff moeten vragen. Maar hij heeft al een andere vraag gepost, dus zal hij het wel zo bedoeld (?) hebben.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

Je volgende oefening ziet er wel ok uit.

Vertikale assymptoten

De vertikale assymptoot zijn de nulpunten van je noemer, indien dit nulpunt geen nulpunt is van de teller of als Als de graad van (x-a) groter is in de noemer dan is x=a een verticale asymptoot.

Om te kijken welke graad x-a heeft, ontbind je best in factoren.

Horizontale asymptoten

Eerst en vooral: horizontale asymptoten zoeken, heeft maar zin als de graad van je teller kleiner is dan de graad van je noemer.

Je berekent de lim van je functie gaande naar + oneindig. Deze waarde is je HA. Ook bereken je ook de lim van f voor x gaande naar - oneindig. Deze waarde is ook een HA

SA

om de schuine assymptoot te zoeken bereken je de limiet van je functie/x gaande naar + oneindig (en ook min oneindig). Daarna bereken je ook de limiet van je functie -A*x alweer van + oneindig naar min oneindig. deze waarde noem je B. schuine asymptoot is nu y=ax+b

Het komt er dus op neer om heel goed limieten te studeren, wat eenvoudig is en maakt dat dit soort oefeningen ook gemakkelijk maakt mits wat instuderen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

Eerst en vooral: horizontale asymptoten zoeken, heeft maar zin als de graad van je teller kleiner is dan de graad van je noemer.
Hoe kom je daarbij? (x+1)/(x-1) heeft een horizontale asymptoot...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

Morzon,

Omdat een functie in't algemeen geen horizontale assymptoot heeft indien de graad van de teller groter is dan de graad van de noemer. Zo heb ik het toch geleerd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Moeilijke vergelijking oplossen

Indien graad(teller) > graad(noemer), dan kan er geen horizontale asymptoot zijn (voor een rationale functie). Maar bij gelijke graad kan het dus wel, zie m'n eerder voorbeeld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer