Anatomie insecten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 70

Anatomie insecten

Omdat ik voor de verandering van dat schepvoer uit de dierenwinkel had gekocht, wordt mijn kamer nu overspoelt door motjes. :D Nu zag ik er eentje lopen, over een randje- waarop dat beest er ineens afviel! Hij was niet spontaan dood ofzo, alleen gewoon eraf gevallen.

Nu vroeg ik mij dus af: hoe behoudt een insect zijn evenwicht? Bij zoogdieren heb je natuurlijk een prachtig evenwichtsorgaan in het binnenoor, maar ik weet niet eens of insecten überhaupt wel een gehoororgaan hebben! (gehoor lijkt me ook niet echt handig voor zo'n beest, ze orriënteren zich volgens mij eerder via zicht, tast en geur/smaak? Of een insect nu eerder een neus heeft of eerder zoals een slang de lucht 'proeft' met een soort van orgaan van Jacobsen weet ik ook al niet, dus geur/smaak staat hier ook open voor discussie :D )

Nou, ik ben benieuwd of iemand hier iets over weet :D

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Anatomie insecten

Verschillende insekten kunnen horen. Sprinkhanen hebben een gat met een vlies erop, ik meen op de thorax.

Muggen zijn gevoelig voor het zoemgeluid. Mannetjes muggen herkennen in een zwerm een vrouwtje doordat deze op een andere toon zoemt.

ik weet niet waar een evenwchtsorgaan zit bij insekten, maar algemeen wordt veondersteld dat de halteren (gedegenereerde achtervleugels bij vliegen) dien om het evenwicht tijdens het vliegen te regelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Anatomie insecten

ps. Insekten ruiken meestal met hun antennen, soms ook met hun poten

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Anatomie insecten

Maar die vleugels zijn dus meer om het evenwicht te behóuden? Zoals de staart van een eekhoorn, of zoals wij met onze armen gaan zwaaien om te balanceren- dan moet er dus toch wel een orgaantje zijn om de positie tov de zwaartekracht te bepalen. Da's trouwens ook een leuke: het moet dan wel een aangepast orgaantje zijn, zodat die vlieg niet duizelig wordt als 'ie over het plafond loopt :D

(en die mot van mij is dus gewoon stom, haha!)

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Anatomie insecten

Maar die vleugels zijn dus meer om het evenwicht te behóuden? Zoals de staart van een eekhoorn, of zoals wij met onze armen gaan zwaaien om te balanceren-
ja. Ze lijken overigens meer op kegeltjes dan op vleugels

halteren

Berichten: 8.614

Re: Anatomie insecten

Nu vroeg ik mij dus af: hoe behoudt een insect zijn evenwicht?
Interessante vraag. Zoals ajw al zei gebruiken Diptera de zgn. halters (níét 'halteren') om hun vlucht te stabiliseren. Ik zal eens verder gaan zoeken.
Sprinkhanen hebben een gat met een vlies erop, ik meen op de thorax.
Als ik me niet vergis bedoel je het tympanaal orgaan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Anatomie insecten

Hee da's interessant zeg, dat tympanaal orgaan lijkt gewoon een primitief trommelvlies! (membrana tympani)

Echt heel grappig om zo die ontwikkeling te zien- ik wist dat reptielen/amfibiën nog geen oorschelpen/buitenoor hebben, waardoor het trommelvlies meteen aan de buitenkant zit (bovendien zitten 2 van de gehoorbeentjes nog in het kaakgewricht, ipv in het oor). Maar dit is dus erg vergelijkbaar met de situatie bij insecten! Zou de mens misschien uiteindelijk toch van een insect afstammen? Ik vond mijn huisgenoot altijd al iets van een kakkerlak hebben.. :D

Ik kwam trouwens niet veel verder met zoeken dan dit mooie plaatje - maar daar staat weer niets over evenwicht of gehoor. (al moet ik toegeven dat ik niet bijzonder intensief heb zitten zoeken :D )

Re: Anatomie insecten

insecten hebben inieder geval wel organen , toch?

meestal wel een hart...

hoe ze in evenwicht blijven weet ik net precies, maar volgens mij met de staart of vleugels ofzo.

Berichten: 8.614

Re: Anatomie insecten

insecten hebben inieder geval wel organen , toch?
Jazeker.
meestal wel een hart...
hoe ze in evenwicht blijven weet ik net precies, maar volgens mij met de staart of vleugels ofzo.
Niet alle (uiteraard wel de meeste) insecten hebben vleugels. Zou je bovendien één insectensoort kunnen opnoemen die een echte staart heeft? Ik kan er in ieder geval niet direct één bedenken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: Anatomie insecten

Ik heb een keer gelezen over die evenwichtsorgaantjes onder de vleugels,

een onderzoeker had die bij een langpootmug verwijdert, en wat denk je:

Hij was niet meer in staat om te vliegen!

Dit orgaan heeft dus waarschijnlijk iets te maken met het evenwicht EN de

mogelijkheid om te kunnen vliegen...

Reageer