Vraagje ivm inflatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 379

Vraagje ivm inflatie

1. Als ik 1 euro heb en er is een inflatie percentage van 10 percent/ jaar . Is mijn euro over 10 jaar dan niets meer waard?

2. Als ik een lening doe bij de bank van bv 100000 en er is een krediet van 8 percent dan moet ik in het totaal 108000

betalen en ik besluit dit te spreiden over 100 maanden. Dan betaal ik 1008 euro per maand. Maar gezien de inflatie word het met de jaren toch makkelijker dit bedrag nog te betalen OF heb ik het fout ?

3. Kan er dan ooit een tijdperk komen waar ik minder geld terug betaal dan ik geleend heb?

OPM: Heb geen enkel idee of de hier voortgestelde tarieven kloppen en of de percentages overeenstemmen met de werkelijkheid.

Alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: Vraagje ivm inflatie

1. Als ik 1 euro heb en er is een inflatie percentage van 10 percent/ jaar . Is mijn euro over 10 jaar dan niets meer waard?
neen, dat klopt niet, inflatie van 10% wil niet zeggen dat je elk jaar 10% van je startkapitaal aftrekt.

maar je trekt elkaar 10% af van het overgebleven kapitaal van het jaar ervoor.

het eerste jaar ben je inderdaad 10 cent kwijt en heb je nog 90 cent over, maar het jaar erna, ben je maar 9 ipv 10 procent kwijt (10% van 90) en dit gaat zo verder (meetkundige rij)

algemeen:
\(kapitaal_n=beginkapitaal . (1-inflatie)^n\)

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm inflatie

ah ok

Berichten: 2.746

Re: Vraagje ivm inflatie

die 'elkaar' in mijn vorig bericht moet natuurlijk 'elk jaar' zijn :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Vraagje ivm inflatie

Je kunt ook een situatie van deflatie hebben... het geld wordt dan steeds meer waard. Dat geeft ook hele leuke problemen in de economie die we tegenwoordig hebben.

(Deflatie is normaal in een op goud gebaseerde economie; Inflatie is onder de goud standaard alleen mogelijk als banken meer geld gaan uitlenen dan ze in goud hebben zoals in de jaren '20 van de vorige eeuw -- de meningen zijn hierover verdeeld overigens... er zijn mensen die denken dat de banken juist de economie gered hebben -- of als er vals geld in de omloop is.)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Vraagje ivm inflatie

Qrnlk, probeer een beetje in het oog te houden dat het hier puur over de wiskundige kant van de zaak gaat. Je ongenoegen over eventueel bestaande situaties kun je elders op het forum wel kwijt (en als ik me niet vergis heb je dat allang gedaan). Hier is dit echter off-topic.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm inflatie

evilbro eigenlijk intereseerd mij dit wel alleen weet ik niet waar ik mijn vrage moet pmosten in verband met dit onder werp. Weet er iemand hoe SRG werkt.

:D sorry voor de schrijf fouten

Ik ben min of meer geiformeerd met dit onderwerp maar vroeg mezelf af welk systeem er eigenlijk momenteel wordt gebruikt om geld te dekken? SRG niet?

Reageer