Bevoordeelde conformatie en evenwicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 100

Bevoordeelde conformatie en evenwicht

hey,

ter voorbereiding van men examen bekeek ik eens oude vragen. De volgende weet ik echt echt niet wat ik moet doen dus aub help :D

Gegeven zijn twee conformaties.

De eerste: een cyclohexaan met een t-butyl op positie 1 en OH op positie 4

de tweede: een cyclohexaan met een t-butyl op positie 1 en 2 benzeenringen op positie 4 en 5

Nu is de eerste vraag : welke conformatie zal bevoordeeld worden?

de tweede: bereken de evenwichtsligging voor structuur 2 bij 27°

(delta G (t-Bu)=20.9 kj/mol, delta G (Ph) = 12.9 kJ/mol en delta G (OH) = 2.9 kJ/mol, gasconstante = -8.31 J/mol K)

moest iemand hierop kunnen antwoorden, zou een zeeer grote hulp zijn.

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Bevoordeelde conformatie en evenwicht

De vraagstelling is een beetje raar. Gegeven zijn 2 stoffen, niet 2 conformaties. Ik ga ervan uit dat de opdracht is om voor beide stoffen te beredeneren wat de meest gunstige conformatie is. Cyclohexaan bestaat in een aantal conformaties (zoals boot en stoel). Wat de meest gunstige conformatie is hangt af van de substituenten.

Het is lastig, zo niet onmogelijk, om dit in een paar woorden uit te leggen. Plaatjes zijn onontbeerlijk (maar die heb ik helaas niet bij de hand), het beste werkt het nog om een molecuulmodel in je handen te houden en te zien wat er gebeurt.

Om te beginnen zou je je tekstboek er nog eens op na kunnen slaan, dit is min of meer verplichte kost in de eerste paar hoofdstukken. Een alternatief is Wikipedia om je op weg te helpen.

De 2e vraag is mij ook niet geheel duidelijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2.746

Re: Bevoordeelde conformatie en evenwicht

die butyl en benzeen groepen zijn sferisch groot, in de stabielste conformatie staan die dus zo ver mogelijk weg van andere delen van de molecule, om zo weinig mogelijk intramoleculaire (afstotende) krachten te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Bevoordeelde conformatie en evenwicht

Je zult deze 2 stoffen dus in een stoelvorm en in een omgeklapte stoelvorm moeten plaatsen. Dan moet je zien welke conformatie het stabielst is, MAW de schuine streepjes (minder afstoting). Voor de stoelconformaties zijn twee verschillende posities van substituenten te onderscheiden: 'axiaal' ('a') en 'equatoriaal' ('e'). De axiale groepen staan recht naar boven of

naar beneden, terwijl de equatoriale groepen min of meer in het equatoriale vlak liggen. Meestal is de stoelvorm het stabielste.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer