Druk in een vat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

Druk in een vat

Gegroet

Ik weet dus niet hoe ik aan het volgende vraagstukje begin... Ik weet de gassen en de drukken niet meer dus ga het algemeen beschrijven en hopen dat jullie er aanuit kunnen en het ook kunnen uitleggen :D .

Er zijn 3 vaten van eenzelfde volume die ook alle drie met een verschillend gas gevuld zijn. De vaten staan met elkaar in verbinding maar de gassen vermengen zich niet met elkaar doordat op elk vat een kraantje zit. In elk vat heerst ook een verschillende druk. Nu zetten we de kraantjes open en gaan de gassen zich dus met elkaar vermengen. Hoe kan je nu die algemene druk bepalen die gaat heersen???

Dank bij voorbaat

Berichten: 2.746

Re: Druk in een vat

als je drukken en volumes gekregen hebt, en uit gaat van de veronderstelling dat het om ideale gassen gaat, kan je gebruik maken van partieeldrukken, eenvoudig gezegd betekent dat dat de totaaldruk gelijk is aan de som van alle drukken.

practisch; neem het percentage per vat, die het volume van dat vat uitdrukt tov van het totaalvolume

bvb als je vaten : 1l, 2l, 3l zijn, is vat 1 een zesde van het totaal.

vermenigvuldig dan voor elk vat de druk met het procentueel volume, en tel die drie factoren (voor de drie vaten) op, dat zou je einddruk moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Druk in een vat

Inderdaad zoals stoker zegt. als elk vat hetzelfde volume gas heeft neem je gewoon de gemiddelde druk van de drie gassen, dit is dan de totale druk die heerst over de drie vaten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer