Elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Elektriciteit

Het deeltje elektriciteit vind ik nogal moeilijk, kan iemand mij helpen onderstaande vragen op te lossen?

1) ABC is een gelijkzijdige driehoek. In de punten A en B staan de ladingen Q. Wat is de elektrische veldsterkte in C?

Afbeelding

redelijk nutteloze tekening, want iedereen weet wel wat een gelijkzijdige driehoek is :D

Mijn oplossing voor deze oefening is:

(cosinusregel)

E2= kQ/r2 + kQ/r2 - 2(kQ/r2)2cos(120°)

E = ((kQ/r2)2 + 2(kQ/r2)2)1/2

E = (3(kQ/r2)2)1/2

E = 31/2kQ/r2

Klopt dit? De andere mogelijkheden waren:

2/3 kQ/r2

2 kQ/r2

21/2 kQ/r2

2) Een elektron beweegt met een snelheid v zoals aangeduid in de figuur.

Door de rechte stroomvoerende geleider wordt nu een stroom I gestuurd zoals aangeduid op de figuur:

Afbeelding

Het elektron zal nu:

A) vertragen

B) naar rechts bewegen

C) naar links bewegen

D) verder bewegen met een snelheid v

3) Gelijkaardig als nr 2. Het cirkeltje is een ronde geleider en de vraag is naar welke kant de stroom zal gaan indien de stroom in de lang rechte geleider toeneemt/afneemt.

Afbeelding

4) Een ion beweegt in een ruimte waarin zowel een elektrisch veld E als een magnetisch veld B is opgewekt, waarvan de twee vectoren loodrecht op elkaar staan. De snelheid van het ion staat loodrecht op het elektrisch veld en op het magnetisch veld. Het ion wordt niet afgebogen. De snelheid van het ion wordt dan gegeven door:

A) v=(E)1/2/B

B) v= E.B

C) v= B/E

D) v= E/B

Mijn oplossing:

F=EQ

F=BQv

<=> EQ=BQv

<=> E=Bv

<=> v= E/B

Klopt dit wel? Mag ik F zomaar gelijkstellen aan EQ? Die Q is toch niet dezelfde lading als die van E?

Alvast bedankt aan diegene die een poging wilt doen om mij verder te helpen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Elektriciteit

Het antwoord op vraag 1 en vraag 4 is volgens mij goed.

Bij vraag 2 moet je gebruik maken van de formule:
\(\vec{F_{L}}=q.\vec{v} \times \vec{B}\)
Die F(L) is de Lorenzkracht ( = een vector)

De q is de elektr. lading van het elektron ( =negatief)

De B is de magn. inductie ( = een vector)

Eerst bereken je de vector
\(q.\vec{v}\)
Als q negatief is, dan staat de vector q.v tegengesteld aan de vector v.

Nu de vector q.v over de kleinste hoek naar de vector B draaien. De rechtseschroefregel ( kurketrekkerregel) geeft dan de richting van de lorenzkracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Elektriciteit

Aadkr, Ik begrijp niet echt je antwoord op vraag 2. Stroom is toch een :D stroom :D van elektronen

elektronen zijn negatief geladen met als gevolg dat het deeltje door de afstoting van deze gelijke ladingen naar links zal bewegen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Elektriciteit

jona444, de formuledie ik gaf , gaat over het uitwendig produkt van 2 vectoren. In dit geval het uitwendig produkt van de vector q.v en de vector B . Mijn advies zou zijn: Probeer te snappen wat ze bedoelen met : het uitwendig produkt van 2 vectoren a en b . ( er moeten pijltjes staan boven die a en b)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Elektriciteit

Vraag 2 is:

2) Een elektron beweegt met een snelheid v zoals aangeduid in de figuur.

Door de rechte stroomvoerende geleider wordt nu een stroom I gestuurd zoals aangeduid op de figuur:

Er is niet eens iets gegeven, wat wil je dan berekenen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektriciteit

Jona444 schreef:Vraag 2 is:

2) Een elektron beweegt met een snelheid v zoals aangeduid in de figuur.

Door de rechte stroomvoerende geleider wordt nu een stroom I gestuurd zoals aangeduid op de figuur:

Er is niet eens iets gegeven, wat wil je dan berekenen?
Jona, je kent het begrip inductie kennelijk nog niet. Dan zijn deze vraagstukken nog ver boven je niveau. Dit is geen kwestie van aantrekkende of afstotende ladingen, en heel dat verhaal uitleggen gaat een paar A4-tjes kosten. Laat dit probleem gerust aan Aadkr over voordat Jelle hopeloos in de war raakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Elektriciteit

De grootte van de Lorenzkracht is niet te berekenen. Daar heb je gelijk in. Maar de richting van de Lorenzkracht is wel te bepalen met de gegeven formule. En als deze kracht naar rechts wijst, dan zal het elektron afbuigen naar rechts.

Als je bij de zoekfunktie het woord Lorenzkracht intikt, dan krijg je nog meer vragen over lorenzkracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektriciteit

Als je bij de zoekfunktie het woord Lorenzkracht intikt, dan krijg je nog meer vragen over lorenzkracht.
zoek dan wel met Lorentzkracht :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Elektriciteit

Jelle ,als je bij vraag:3 naar de plaatjes a en c kijkt, dan zie je dat de stroom afneemt. Dat betekent dat de magnetische flux ,die door die ronde winding gaat afneemt. De ronde winding wil niet dat de magnetische klux afneemt, en zal proberen om de magnetische flux constant te houden. Dan zal door de winding een stroom moeten gaan lopen, die op zijn beurt weer een magnetische flux opwekt, die in dezelfde richting staat als de oorspronkelijke magn. flux.

Berichten: 20

Re: Elektriciteit

Bedankt voor de antwoorden!

Oef, toch een opluchting dat 1 en 4 juist waren! 2 snap ik nu ook. Dan blijft 3 dus nog over: mag ik stellen dat als het elektron in oefening 2 naar rechts beweegt, dat dat ook gebeurt bij oefening 3 en vermits de stroom het tegengestelde is: maakt die een beweging naar links? Is het juiste antwoord daar dan D?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Elektriciteit

Vraag 3 heeft 2 goede antwoorden. Het gaat hier om het toepassen van de wet van Lenz. ( induktie).

Vraag :3 heeft niets met vraag:2 te maken.

Vraag:3 gaat over het verschijnsel: induktie

Berichten: 20

Re: Elektriciteit

Oops, ik had je antwoord van daarnet niet gezien.

Maar toch snap ik het niet volledig.

Dus de fluxverandering moet tenietgedaan worden? Zowel als die toeneemt als afneemt?

Dus de flux neemt af als de stroom afneemt, dan zal de cirkel stroom produceren en wel in tegenwijzerzin.

Als de flux toeneemt omdat de stroom toeneemt, dan zal de cirkel stroom produceren en wijzerzin.

Dus dan zijn de antwoorden: B en C

Klopt dit?

Berichten: 20

Re: Elektriciteit

en ik denk dat ik het omgedraaid heb, ik bedoel dus het omgekeerde.

Is het normaal dat ik mijn post niet kan wijzigen of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Elektriciteit

Je bedoeld het omgekeerde.

A en D zijn goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektriciteit

Is het normaal dat ik mijn post niet kan wijzigen of zie ik iets over het hoofd?
Dat is normaal. Ervaren gebruikers hebben hiervoor wat langer de tijd (een minuutje of tien) maar dan houdt het ook op. Heel logisch, want anders krijg je topics met reacties op niet meer zichtbare beweringen en loopt een hele discussie in de soep.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer