Vragen i.v.m. film en tv

Moderator: Rhiannon

Berichten: 379

Vragen i.v.m. film en tv

1. In sommige reality shows zoals het franse Secret story of de belgishe Big brother wordt een leugendetector gebruikt die volgens stem analische werkt en die 90/100 betrouwbaar zou zijn.

Bestaan deze echt ?

2. In een speletje dat ik overlaatst speelde metal guerre solid: Snake eater komt er een geweer in voor waarmee men mensen kan verdoven vanop afstand (in enkele films komt het ook voor)

Bestaat dit echt ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vragen i.v.m. film en tv

Wat de leugendetector betreft: het zou me verbazen als hij zo goed werkt als men wil laten geloven. Sowieso is de psychologische impact van zo'n apparaat op personen een van de belangrijkste componenten bij het ontmaskeren van leugens. De meting van fysiologische reacties geeft trouwens eigenlijk gewoon "arousal" aan, niet de richting/reden daarvoor. De betrouwbaarheid van een polygraaf wordt geschat op 60 à 70 procent (met de nodige variatie). Het zou me dus verbazen dat men op basis van alleen maar stem tot meer betrouwbare resultaten komt.

Mijn conclusie is dus: er zal wel zo'n apparaat bestaan, maar een 90/100 betrouwbaarheid lijkt me zwaar overdreven.

Een paar links:

Artikel over de polygraaf op Skepsis

"lie" op Wikipedia(www.skepsis.nl/leugen.html" target="_blank">Artikel over de polygraaf op Skepsis

<a href="http://en)</a>

Kan je misschien nog iets meer informatie geven over dat geweer?

Berichten: 379

Re: Vragen i.v.m. film en tv

In feite kan je het zien als een normaal geweer dat vanop een afstand peiltjes afschiet en daarmee mensen verdooft.

In lost wordt het ook getoondt.

Berichten: 8

Re: Vragen i.v.m. film en tv

299792.458 schreef:In feite kan je het zien als een normaal geweer dat vanop een afstand peiltjes afschiet en daarmee mensen verdooft.

In lost wordt het ook getoondt.


bestaat inderdaad dacht ik, als ik me niet vergis gebruiken ze dat soms ook om dieren te verdoven

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vragen i.v.m. film en tv

Dat lijkt me een gewoon verdovingsgeweer.

M.a.w. jep, dat bestaat :D

Berichten: 379

Re: Vragen i.v.m. film en tv

waarom gebruikt politie dat dan niet

sorry iets gevraagt zonder eerst de link te bekijken

Berichten: 379

Re: Vragen i.v.m. film en tv

Gisteren huurde ik de film shooter en vroeg me iets af bij het zien van 1 scene waarin de hoofdpersonnage een spuit koopt en zout met water en suiker mengt en dit vervolgens injecteert. Ik vermoed dat het verband hielt met zijn schotwond.

1:Bestaat dit echt en waarom doet hij dit ?

In die zelfde film gebruikte hij een fles met kennelijk iets in misschien watten ofzo als geluidsdemper.

2 : Kan dit ?

Alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: Vragen i.v.m. film en tv

een geluidsdemper is niet veel anders dat, een zeer eenvoudig systeem (zoek eens op)

dat van die injectie, als de concentraties niet te hoog zijn ga je er misschien niet van dood, maar het lijkt me verre van de ideale oplossing voor wat dan ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Vragen i.v.m. film en tv

als je een wonde hebt ga je er toch gewoon lekker zout over strooien :D Meteen genezen, je moet het maar eens proberen :D (sarcasm-alert)
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vragen i.v.m. film en tv

Ik heb je topics even bij mekaar gevoegd, de vragen liggen in dezelfde lijn.
waarom gebruikt politie dat dan niet
Goede vraag... Afschrikkingseffect schiet tekort, vuursnelheid niet hoog genoeg,...?
299792.458 schreef:Gisteren huurde ik de film shooter en vroeg me iets af bij het zien van 1 scene waarin de hoofdpersonnage een spuit koopt en zout met water en suiker mengt en dit vervolgens injecteert. Ik vermoed dat het verband hielt met zijn schotwond.

1:Bestaat dit echt en waarom doet hij dit ?
Dit soort injecties wordt dacht ik toegepast in geval van uitdroging. Snellere hartslag en lagere bloeddruk i.c.m. de schotwond zouden mogelijk dodelijk zijn, iets anders weet ik zo meteen niet te verzinnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Vragen i.v.m. film en tv

waarom gebruikt politie dat dan niet
Goede vraag... Afschrikkingseffect schiet tekort, vuursnelheid niet hoog genoeg,...?
Zoveel weet ik er nu ook niet van, maar ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn. De politie mag het vuur enkel openen indien ook de anderen vuur geopend hebben. In dit geval is een verdovingsgeweer niet direct handig, opdat je na geraakt te zijn, gemakkelijk nog een minuut, misschien zelfs twee minuten, groggy kunt terugschieten. Eenmaal de politie vuurt, vuurt ze met de intentie direct uit te schakelen.

Indien de politie niet levensbedriegend wordt aangevallen, kunnen ze (of zo zie je toch bij rellen in België) het vuur openen met een geweer dat (zo denk ik) zandzakjes of iets dergelijks afvuurt schieten.

Verder denk ik dat die dodelijke vuurwapens of uitschakelwapens ook nog een stuk goedkoper zijn dan verdovingsprojectielen. Ook lijkt zo een verdovingsgeweer niet teveel patronen te houden (hoewel dat aangepast kan worden) wat ook knap lastig kan zijn tijdens rellen.

Nuja, dit is ook maar mijn mening. pi.gif

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vragen i.v.m. film en tv

Indien de politie niet levensbedriegend wordt aangevallen, kunnen ze (of zo zie je toch bij rellen in België) het vuur openen met een geweer dat (zo denk ik) zandzakjes of iets dergelijks afvuurt schieten.
"Rubberkogels" of in het jargon "less lethal ammo", worden ingezet bij zware rellen e.d. Ik kan me voorstellen dat een verdovingsgeweer in zo'n geval gewoon ontoereikend is, en misschien zelfs gevaarlijker: de verdoofde zou vertrapt kunnen worden o.i.d.

Berichten: 379

Re: Vragen i.v.m. film en tv

Ik dacht eerder aan snipers maar gezien de vuurafstant te kort is verklaart dit waarom dit niet gebruikt wordt.

heeft er iemand toevallig shooter gezien?

wil dit zeggen dat het personage dit in de film heeft gedaan om zijn hartslag te doen temperen.

Berichten: 379

Re: Vragen i.v.m. film en tv

In aflevering 3.05 van prison break genaamd Interference gebruikt Michael een microgolf oven om een tv plat te leggen (EMP) heb gezocht maar vond er niks over ,is dit wel mogenlijk?. Hij zegt erbij dat ze dat in 3 de jaar burgenlijk ingenieur hebben geleerd.

Alvast bedankt

Berichten: 64

Re: Vragen i.v.m. film en tv

een EMP bestaat

EMP staat voor electro magnetic puls

Het leger gebruikt E-bommen om alle electrische apperatuur in een bepaalde staal te vernietigen "overbelasten"

Een EMP heeft wel FLINK wat stroom nodig om te werken, de bommen produceren zo'n 2 millioen MW en kunnen alles in een straal van 1 km platleggen

een andere naam voor EMP-bom is ook wel "high-power microwave'-bom"

Reageer