Metalen plaatje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Metalen plaatje

Ik neem een metalen plaatje met in het midden een cirkelvormige opening van enkele cm diameter.Ik verwarm het plaatje wat gebeurt met de diameter?(vergroten,verkleinen of gelijk blijven).
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Metalen plaatje

Als je metaal verwarmt wordt het groter, dus ook de gaten die er in zitten worden groter.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Metalen plaatje

Ik neem een metalen plaatje met in het midden een cirkelvormige opening van enkele cm diameter.Ik verwarm het plaatje wat gebeurt met de diameter?(vergroten,verkleinen of gelijk blijven).
Het gat zet uit alsof er nog steeds metaal aanwezig was.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Metalen plaatje

Als je een object verwarmt dan stijgt elke lineaire dimensie dus ook de gaten in het object worden groter alsof het gat gewoon opgevuld was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metalen plaatje

..//.. alsof het gat gewoon opgevuld was.
Ik vraag me af of dat exáct waar is. De moleculen/atomen oefenen rondom krachten op elkaar uit. Intuïtief zou ik denken dat dat gat toch iets minder groter wordt dan het volgens de beschouwing " .. stijgt elke lineaire dimensie dus ook de gaten in het object worden groter.. " zou zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Metalen plaatje

Ik denk dat dat verschil verwaarloosbaar weinig is. In de meeste inleidende thermodynamische teksten lees je dat de lineaire uitzettingsgraad α gelijk is aan 3 maal de volumetrische uitzettingsgraad β, dus β = 3α. Daar houdt men er dus ook geen rekening mee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metalen plaatje

Ik denk dat dat verschil verwaarloosbaar weinig is. In de meeste inleidende thermodynamische teksten lees je dat de lineaire uitzettingsgraad α gelijk is aan 3 maal de volumetrische uitzettingsgraad β, dus β = 3α. Daar houdt men er dus ook geen rekening mee.
Nou is er om te beginnen héél veel waarin in standaardformules geen rekening wordt gehouden. Ik vroeg me ook niet af of het effect enorm zou zijn, maar meer óf het er überhaupt zou zijn. Elk atoom in een rooster gaat wat harder trillen en heeft daarvoor meer ruimte nodig. Het lijkt me dat die ruimte in principe gezocht zal worden in de richting van de minste weerstand, dwz in de richting van dat gat wat geringer zal zijn dan verder het plaatje in. Dat gaat vast geen millimeters compenseren (want dan moet de ring atomen rond dat gat teveel samengedrukt worden, en dat vormt als het ware een brugboog), maar ik zou me kunnen voorstellen dat een gat toch minstens een aantal atoomstralen minder groter wordt dan je op basis van lineaire uitzetting zou verwachten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Metalen plaatje

het gat wordt groter.

uitleg:

Bij sommige verbindingen worden 2 metalen aan elkaar vastgezet door het ene metaal te laten krimpen (koud) te maken, en het andere groter te maken (verwarmen), dan worden ze in elkaar geschoven en weer teruggebracht naar hun omgevingstemperatuur. Het zit dan muurvast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metalen plaatje

het gat wordt groter.
Daarover waren we het al eens. De vraag rest hoevéél groter. Onverkort zoals de uitzetingscoëfficiënt aangeeft, of toch een tikje minder groter?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Metalen plaatje

het lijkt me logisch dat het volgens de uitzettingscoëfficient van het metaal gaat.

Ik weet niet waarom, maar dit lijkt me toch best logisch eigenlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Metalen plaatje

Waar denk je dat er stress zou optreden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metalen plaatje

Waar denk je dat er stress zou optreden?
aan wie is deze vraag gericht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Metalen plaatje

waarom zou er anders zoiets bestaan als de "uitzettingscoëfficient".

dit zal toch wel voor alles gelden of niet?, ook met een voorwerp dat een gat heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Metalen plaatje

Ja, Marcog dat wisten we al, maar lees de posts nog maar eens goed door. Dat is het punt niet.

Reageer