Instant hot ice

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 22

Instant hot ice

Hallo iedereen

Gister zag ik een aantal filmpjes op youtube over "Instant hot ice" (sodium (natrium?) bij water doen, dat koken, in de vriezer zetten aflaten koelen, en dan is het schenkbaar, je giet het in een glas raakt het aan en het bevriest)

Dat is slechts een kleine uitleg voor zover wat ik ervan begreep, de uitleg daar is niet geweldig en ik heb ook niet zo ongelooflijk veel verstand van scheikunde etc (14 jaar dus ook niet te moeilijk antwoorden :D )

Het filmpje: http://youtube.com/watch?v=-_Q7FCKZmik

-Zou iemand mij precies kunnen uitleggen wat ik moet doen om dit te kunnen doen?

-Is het gevaarlijk?

-Natirum = keukenzout of heb ik het mis?

Alvast bedankt!

PS: volgens mij staat het in een verkeerd (sub)forum maar ik heb geen flauw idee hoe al die wetenschappelijke termen heten, ik verwachtte een forum "proefjes" :D

Berichten: 654

Re: Instant hot ice

Dit is een bekende kristallisatie-reactie van natriumacetaat (is geen natrium!). Wat degene op het filmpje maakt is een zogenaamde oververzadigde oplossing. Verzadig een hoeveelheid heet water met de natriumacetaat (blijven toevoegen totdat het niet meer oplost), giet dit af in een schoon glas. Maar zorg ervoor dat er niets van vuil in het glas komt.

Zet dit in de koelkast totdat het koud is.

En dan kan je ermee doen wat de maker van het filmpje doet.

De kristallisatie van natriumacetaat is sterk exotherm, wat wil zeggen dat er veel energie bij vrijkomt. Dit wordt dan ook veel gebruikt in hotpacks, die je bij perry-sports kan kopen en op iedere vorm van wetenschapsbijeenkomsten gratis krijgt.

Ze zijn opnieuw te activeren door ze weer in heet water te leggen.

Berichten: 22

Re: Instant hot ice

Bedankt voor je antoowrd! Zou je weten waar ik dat natriumcetaat zou kunnen kopen, en weet je ook of het wel veilig is?

In het filmpje zetten ze het op gas fornuis dat hoeft dus niet?

Berichten: 12.262

Re: Instant hot ice

Natriumacetaat is een onschuldig goedje, je kunt er zelfs gerust wat van binnenkrijgen zonder verdere gevolgen (of het smaakt is wat anders). Om het opgelost te krijgen moet je het water wel verwarmen tot tegen het kookpunt, dat kan op een gasfornuis, warmteplaatje of hoe je het maar wilt doen.

Mocht je er niet aan willen zitten, dan kun je het ook heel mooi kristalliseren (als je wilt in het glas) door er een kristalletje natriumacetaat in te gooien. Let wel op dat het behoorlijk warm kan worden, vanaf kamertemperatuur zeker wel een graad of 50.
Victory through technology

Berichten: 22

Re: Instant hot ice

Oke dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen om het zelfde effect te krijgen als in het filmpje op Youtube;

-Natirumacetaat in een pannetje doen, dat koken tot 52 graden C en met water mengen

-Dat in een beker gieten

-Dan bijvoorbeeld met een ijsstokje erin roeren (aangezien het meer dan 50 graden is) en dan word het ijs?

(-of eerst nog in de koelkast zetten?)

Ik vind het raar, het is 52 graden, kokend heet, en dan word het ijs? Hoe kan dat?

Berichten: 22

Re: Instant hot ice

Ik weet echter alleen nog niet waar ik het kan kopen? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Instant hot ice

Natriumacetaat is het zout van azijnzuur

hier te koop

http://www.bizzguide.com/nld/rubriek.asp?subtoon=3824
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 22

Re: Instant hot ice

Niet gewoon in de supermarkt? :D

Berichten: 654

Re: Instant hot ice

Ik geloof niet dat het wordt gebruikt in het huishouden, dus weinig kans. Misschien dat je het bij je drogist kan bestellen.
Ik vind het raar, het is 52 graden, kokend heet, en dan word het ijs? Hoe kan dat?
Het wordt geen ijs, maar het geheel kristalliseert. Ijs is gekristalliseert water, en het water doet dat juist niet, in dit geval.

Berichten: 22

Re: Instant hot ice

Oke, bedankt voor je antwoord, ik zal straks langs de Etos gaan en kijken (en vragen) of ze het daar hebben. Als iemand nog een andere manier weet om het te krijgen, zonder het ergens te bestellen in verweggistan :D is dat zeer welkom!

Berichten: 12.262

Re: Instant hot ice

Heatpacks halen bij de sportzaak, daar zit je oververzadigde oplossing al in, inclusief een leuk klinkdingetje om het te doen kristalliseren :D
Victory through technology

Berichten: 22

Re: Instant hot ice

BIj de ETOS gevraagd, maar nee.. Sportwinkel zou kunnen, kan ik dan gewoon dat spul eruit halen? Dan is het volgens mij niet vloeibaar?

Berichten: 654

Re: Instant hot ice

Etos is geen drogist. DA wel, daar kan je ook chemicaliën bestellen. Je kan ook bij je apotheker langsgaan. Gewoon eerlijk vertellen dat je hotpacks wil maken, doen ze ook niet moeilijk.

Berichten: 22

Re: Instant hot ice

Ik zal morgen even langs gaan, bedankt!

Maar dit klopt dus (ik wil er echt zeker van zijn)

-Natriumacetaat kopen en dat in een pan met de zelfde hoeveelheid water mengen

-Dat laten staan tot het gaat borrelen (koken)

-Afgieten in een bekerglas, dat in de koelkast zetten

-Als het afgekoeld is overgieten in een ander glas of een sculptuur maken.

BTW: Ik zie in het filmpje dat ze het overgieten in een bakje, als het in het bakje zit is het nog steeds vloeibaar. Later dat filmpje gieten ze iets in een ander bakje waarbij het gelijk verkristalseert ( :D ) hoe voorkom ik dat het gelijk ijs word maar dat het gewoon vloeibaar blijft?

Berichten: 654

Re: Instant hot ice

Zorg dat je bakje schoon is, en er zal niets gebeuren. Zodra je vuil in de oplossing brengt (vingertopje is genoeg), dan kristalliseert het spul vanzelf.

Reageer