Knalgas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 113

Knalgas

als ik knalgas heb, en ik onsteek het met een lange saté prikker, komt er dan gas vrij, of alleen maar luchtdruk?

laat het me zo snel mogelijk weten.

Berichten: 9

Re: Knalgas

2H2 + O2 -> 2H2O + energie

En die energie komt vrij in de vorm van warmte. Dus er komt wel degelijk warmte bij vrij.

Berichten: 113

Re: Knalgas

komt er nog meer vrij,

misschien gassen of een explosie(wat niet te hopen is)

Berichten: 47

Re: Knalgas

Bedoel je met knalgas ***?

Zo ja, dan zal dit, als je het onsteekt met een brandende lucifer of satéprikker exploderen. In de openlucht, of in een zeepbel zal het slecht om een flinke knal gaan.

Overigens is dit mengsel zo krachtig dat het gebruikt wordt om raketten en ruimteveren te lanceren.

Edit Moderator(JanMeut) : Geen recepten voor explosieven, zie vuurwerkbeleid.

Berichten: 113

Re: Knalgas

kan het lichaamelijk letsel opleveren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Knalgas

Ja uiteraard kan een knalgas explosie lichamelijk letsel opleveren!

Berichten: 284

Re: Knalgas

Bij een iets grotere hoevellehied is dit het resultaat :

http://www.arts.rpi.edu/~ruiz/Lessons/Phot...0hindenburg.jpg

Berichten: 45

Re: Knalgas

Hindenburg was geen knalgas, dat was gewoon een grote hoeveelheid waterstof gas wat verbrande, was niet gemengt met zuurstof in die zeppelin lijkt me.

En met knalgas was het met een gigantische klap in 1x weg waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Knalgas

Toevallig net een boek aan het lezen over de Hindenburg.

Eén theorie was lekkende waterstof cellen (het was niet één enorme ballon gevuld met gas, nee, binnen de sigaar waren diverse subballonnen). Daardoor zou in een deel van de cel, in de buurt van het lek een kleine hoeveelheid knalgas zijn gevormd.

Is één van de mogelijkheden...

Berichten: 96

Re: Knalgas

JanMeut schreef:Toevallig net een boek aan het lezen over de Hindenburg.

Eén theorie was lekkende waterstof cellen (het was niet één enorme ballon gevuld met gas, nee, binnen de sigaar waren diverse subballonnen). Daardoor zou in een deel van de cel, in de buurt van het lek een kleine hoeveelheid knalgas zijn gevormd.

Is één van de mogelijkheden...
Ik heb gehoord dat de verf van de hindenburg extreem brandbaar was, en dat die via een kleine statische elektriciteits vonk ontvlamde...

Berichten: 2.746

Re: Knalgas

tomstein schreef:als ik knalgas heb, en ik onsteek het met een lange saté prikker, komt er dan gas vrij, of alleen maar luchtdruk?

laat het me zo snel mogelijk weten.


er komt geen gas vrij, want O2 + 2H2 => 2H2O

de gassen worden juist opgebruikt, het water kan natuurlijk gasvormig zijn, dat weet ik niet zo goed

dus eerder een implosie dan een explosie

Berichten: 45

Re: Knalgas

Het water is gasvormig daarna

Re: Knalgas

Het H2O kan evengoed vloeistof worden. Als je knalgas in een omgekeerde proefbuis opvangt en doet reageren met zuurstof, dan zullen er aan de rand van de proefbuis waterdruppels hangen.

Berichten: 47

Re: Knalgas

Het H2O kan evengoed vloeistof worden. Als je knalgas in een omgekeerde proefbuis opvangt en doet reageren met zuurstof, dan zullen er aan de rand van de proefbuis waterdruppels hangen.


Water zal, door de hitte, als gas ontstaan uit de reactie. Maar deze zal dan gelijk condenseren op het koude glas van de proefbuis. Vandaar de waterdruppels.

Reageer