Alcoholmisbruik

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Alcoholmisbruik

Je hoort weleens mensen zeggen, die in het weekend 80 glazen bier drinken, maar ik drink doordeweeks niet.

Mijn vraag is; Wat is slechter? Elke dag 5 glazen bier of vrijdags en zaterdags je helemaal lam drinken maar doordeweeks niks drinken.

Berichten: 167

Re: Alcoholmisbruik

Klauwkikker schreef:Je hoort weleens mensen zeggen, die in het weekend 80 glazen bier drinken, maar ik drink doordeweeks niet.

Mijn vraag is; Wat is slechter? Elke dag 5 glazen bier of vrijdags en zaterdags je helemaal lam drinken maar doordeweeks niks drinken.
het slechtste is zeer zeker elke dag drinken. Ook al is het maar 1 glaasje .Dit komt omdat je lever constant alcohol moet verwerken en dus eigenlijk nooit eens rust krijgt. Terwijl je in het weekend een grote dosis alcohol inneemt, en je lever dit ook zal moeten verwerken, maar in dit geval krijgt hij een ganse week rust waardoor hij zichzelf weer kan herstellen. Mensen die dus dagelijks alcohol drinken zullen sneller last krijgen van levercirrhose tot zelf leverkanker dan mensen die zicht bv enkel in het weekend bezatten.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Alcoholmisbruik

het slechtste is zeer zeker elke dag drinken. Ook al is het maar 1 glaasje .Dit komt omdat je lever constant alcohol moet verwerken en dus eigenlijk nooit eens rust krijgt. Terwijl je in het weekend een grote dosis alcohol inneemt, en je lever dit ook zal moeten verwerken, maar in dit geval krijgt hij een ganse week rust waardoor hij zichzelf weer kan herstellen. Mensen die dus dagelijks alcohol drinken zullen sneller last krijgen van levercirrhose tot zelf leverkanker dan mensen die zicht bv enkel in het weekend bezatten.


Mijn informatie van een recente cursus psychoactieve stoffen is andersom: het is beter elke dag 1 of 2 glazen te drinken, dan binge drinking op één avond in de week. :D
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 167

Re: Alcoholmisbruik

Mijn informatie van een recente cursus psychoactieve stoffen is andersom: het is beter elke dag 1 of 2 glazen te drinken, dan binge drinking op één avond in de week. :D
en wat was hier dan de reden voor dat het beter zou zijn? Elke dag een glas wijn drinken blijkt goed te zijn voor het hart. Maar er wordt wel niet bij vermeld dat elke dag alcohol slechter is voor de lever, dan slecht 1malig in het weekend een grote hoeveelheid alcohol in te nemen. De reden hiervoor is dus dat de lever niet kan herstellen als hij elke dag alcohol moet verwerken.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 60

Re: Alcoholmisbruik

Verhoging van de bloeddruk in korte tijd (en daling daarna)

Sneller alcohol vergiftiging

acute schade aan organen die direct met de alcohol in aanraking komen

En vast nog wel meer.

http://www.jellinek.nl/vraagenantwoord/ful...?q=795&id=1

http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp.php?t...wtje&id=617 (niet het meest betrouwbaar over het algemeen is mijn mening...maar oke)

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qe...&vraag=1129
Maar er wordt wel niet bij vermeld dat elke dag alcohol slechter is voor de lever, dan slecht 1malig in het weekend een grote hoeveelheid alcohol in te nemen. De reden hiervoor is dus dat de lever niet kan herstellen als hij elke dag alcohol moet verwerken.
Ik vind het opzich wel logisch klinken dat veel in korte tijd drinken minstens even grote dan wel grotere schade kan veroorzaken dan dagelijks matig drinken.

En ook wat betreft je lever! Als je elke dag 1 of 2 glazen drinkt dan is je lever daar even mee bezig en heeft nog genoeg tijd om allerlei andere dingen te verwerken. Als je in 1 keer een grote hoeveelheid alcohol gebruikt, dan is er volgens mij simpelweg 'tijd tekort' om die grote hoeveelheid te verwerken. Andere processen komen dan in de knel.

Tenminste dat zou mijn lekentheorie hierover zijn....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Alcoholmisbruik

en wat was hier dan de reden voor dat het beter zou zijn? Elke dag een glas wijn drinken blijkt goed te zijn voor het hart. Maar er wordt wel niet bij vermeld dat elke dag alcohol slechter is voor de lever, dan slecht 1malig in het weekend een grote hoeveelheid alcohol in te nemen. De reden hiervoor is dus dat de lever niet kan herstellen als hij elke dag alcohol moet verwerken.
Jawel, de lever is ervoor om het bloed te zuiveren, en één a twee glazen per dag lukt de lever wel. Maar in één keer er 25 achteroverslaan, zorgt ervoor dat de lever dat niet kan verwerken en dat er dus een relatief grote hoeveelheid alcohol voor langere tijd in je lichaam zit. Dat richt schade aan.

Ik heb de links ook nog eens gelezen en blijf bij mijn gedachte (het staat er ook) dat tot 2/ 3 glazen per dag drinken minder schadelijk is ('gezond drinken') dan een paar dagen niet, en dan ineens over te gaan tot binge drinking.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 167

Re: Alcoholmisbruik

ik zit op de unief , ga naar vierde jaar biomedische en heb vorig jaar les gehad van een prof die enkel de lever behandelde. Ik heb zelfs een examenvraag hierover gehad en de nieuwste opvatting is wel degelijk dat elke dag drinken slechter is dan 1malig een grote hoeveelheid.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 60

Re: Alcoholmisbruik

W.S. Die links had ik geplaatst om inderdaad ook aan te geven dat in 1 keer een grote hoeveelheid slechter zou zijn.

Minemin, Heb je daar misschien ook de artikelen over waarin dat staat? Dat zou dat misschien gebaseerd zijn op een recent onderzoek? Maar goed daarmee kun je toch niet al die onderzoeken te niet doen, die het tegendeel beweren?

Maar goed, ik laat me graag overtuigen. Dus ben benieuwd...

Er is natuurlijk wel nog een verschil tussen iedere dag 6 glazen drinken, en 1 keer in het weekend 20. Dan zou ik ook zeggen dat iedere dag drinken slechter is. Maar iedere dag 1 of 2 glazen lijkt me niet slechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Alcoholmisbruik

Kijk:

VOOR DE LEVER Is elke dag een beetje alcohol schadelijker dan binge drinken

VOOR DE HERSENEN Is het beter om elke dag iets te drinken in plaats van in het weekend

Zei mijn prof fysiologie toch...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Alcoholmisbruik

het slechtste is zeer zeker elke dag drinken. Ook al is het maar 1 glaasje .Dit komt omdat je lever constant alcohol moet verwerken en dus eigenlijk nooit eens rust krijgt.
Ik vind dit toch een moeizaam argument. In het algemeen wordt aangenomen dat de lever per uur een vaste hoeveelheid alcohol kan afbreken, zo ongeveer 1 glas. Als je dat iedere dag 6 glazen drinkt, resteert nog steeds 18 uur 'rust'. Zou je die 42 wekelijkse glazen op vrijdag en zaterdag drinken, 21 per dag, dan blijft het 'rustpercentage' hetzelfde, alleen de tijdspanne is anders... iemand enig idee wat de verklaring is dat het eerste scenario schadelijker zou zijn?

In 1x een grote hoeveelheid drinken levert wel een hogere piekconcentratie op, dat dat schadelijker is voor de hersenen wil ik wel geloven.
Victory through technology

Berichten: 60

Re: Alcoholmisbruik

VOOR DE LEVER Is elke dag een beetje alcohol schadelijker dan binge drinken

VOOR DE HERSENEN Is het beter om elke dag iets te drinken in plaats van in het weekend

Zei mijn prof fysiologie toch...
En wat is dan de theorie daarachter? Dat jouw prof fysiologie dat zegt, zegt mij niet zoveel...
Ik vind dit toch een moeizaam argument. In het algemeen wordt aangenomen dat de lever per uur een vaste hoeveelheid alcohol kan afbreken, zo ongeveer 1 glas. Als je dat iedere dag 6 glazen drinkt, resteert nog steeds 18 uur 'rust'. Zou je die 42 wekelijkse glazen op vrijdag en zaterdag drinken, 21 per dag, dan blijft het 'rustpercentage' hetzelfde, alleen de tijdspanne is anders... iemand enig idee wat de verklaring is dat het eerste scenario schadelijker zou zijn?
Inderdaad, ik denk dat met bovenstaande, het eerder logisch is dat 'binge drinken' slechter is. Het 'rustpercentage' blijft hetzelfde. Maar mij lijkt iedere dag 18 uur rust beter dan, iedere dag 24 uur rust en dan twee dagen maar 3 uur. Om nog maar niet te spreken van de vergelijking, 1 glas alcohol tegenover 20-24 glazen alcohol op in dag. (geen 'rust' meer over ;-))

Bovendien zal 'binge drinken' hoogst waarschijnlijk leiden tot een kater (miselijkheid, braken hoofdpijn) en 1 glas alcohol per dag meestal niet? Zegt toch al genoeg over hoe slecht het is voor je lichaam. Van 1 glas heb je doorgaans geen hoofdpijn en hang je niet met je hoofd in de wc pot.

Berichten: 12.262

Re: Alcoholmisbruik

Om nog maar niet te spreken van de vergelijking, 1 glas alcohol tegenover 20-24 glazen alcohol op in dag. (geen 'rust' meer over ;-))
Nouja, om aan het equivalent van 2 dagen per week binge drinken te komen moet je wel meer dan 1 glas per dag drinken natuurlijk, vandaar mijn voorbeeld met 6 glazen. Overigens heb je wel gelijk dat wanneer je 2x achter elkaar 20+ glazen op een avond drinkt, je feitelijk in de tussenliggende dag niet meer nuchter wordt.

Voor mijn gevoel is vooral dat niet-meer-nuchter worden gevaarlijk, omdat dan de herselfase compleet ontbreekt. Daarvoor moet iemand natuurlijk wel heel veel drinken, maar 20+ glazen per dag lijkt me voor een zware alcoholist ook wel weer reeel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Alcoholmisbruik

Benm schreef:Nouja, om aan het equivalent van 2 dagen per week binge drinken te komen moet je wel meer dan 1 glas per dag drinken natuurlijk, vandaar mijn voorbeeld met 6 glazen. Overigens heb je wel gelijk dat wanneer je 2x achter elkaar 20+ glazen op een avond drinkt, je feitelijk in de tussenliggende dag niet meer nuchter wordt.

Voor mijn gevoel is vooral dat niet-meer-nuchter worden gevaarlijk, omdat dan de herselfase compleet ontbreekt. Daarvoor moet iemand natuurlijk wel heel veel drinken, maar 20+ glazen per dag lijkt me voor een zware alcoholist ook wel weer reeel.
Een ervaren alcoholist? ik heb ze gezien die op een krat bier en één a anderhalve fles jenever per dag zaten...
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 12.262

Re: Alcoholmisbruik

De verhalen over een liter jenever of meer per dag heb ik ook wel eens gehoord... ik vraag me alleen af hoe dat precies werkt. Een liter jenever bevat meer alcohol dan de lever in een etmaal kan afbreken, dus waar blijft de rest? Ik kan me voorstellen dat er nog het nodige uitgeademt en wellicht geplast wordt, maar hoe effectief dat is weet ik niet.
Victory through technology

Berichten: 209

Re: Alcoholmisbruik

Een topic over het effect van alcohol/wijn heb ik ook in het biologie-gedeelte aangemaakt:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=69652

Mocht iemand daar op willen reageren, graag.

Daar staat ook een link naar TNO http://www.alcoholengezondheid.nl/content.cfm?cntid=427

Wat betreft de hersenen:

"The mechanism of improving cognition is unknown but a study of Heijer et al. (2004) reported that light to moderate drinkers had less severe damage to the brain than abstainers and heavy drinkers and a lower risk for cardiovascular brain infarcts (8). This suggests better condition of the blood vessels which may result in improved cognition."

"Moderate consumption is defined as a maximum of 2 glasses daily for women and 3 glasses for men"

Bijkomend detail is dat het lichaam zich aanpast aan de alcohol-inname (enzymen) waardoor de alcohol sneller afgebroken kan worden en daardoor minder toxisch is.

Reageer