draaiing van de aarde

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

draaiing van de aarde

Hallo,



Ik zat laatst in het cafe met een paar vrienden, en we hadden een discussie over het feit, dat als vliegtuigen van europa naar

Amerika vliegen er langer over doen als andersom(vliegkoers buiten beschouwing gelaten), nu is onze theorie dat het te maken heeft met de hogere luchtstromingen dus als ware met de wind mee of er tegenin. Maar nu had 1 iemand een andere opvatting, dat het te maken zou hebben met de draaiing van de aarde,

als je met de draairichting meevliegt doe je er langer over dan als je er tegenin vliegt.

Ik kan me voorstellen dat het wel iets uitmaakt, maar we zijn niet echt overtuigd dat het echt zo is.

Volgens mij zit je binnen de dampkring met de zwaartekracht, dus alles draait mee met de aarde.

Kan iemand mij hier duidelijk heid over geven?



Dan had ik nog een soortgelijke vraag namelijk, als je met een helikopter in de lucht hangt bv boven amsterdam,en je houd precies de zelfde coordinaten vast, hang je dan over zeg maar 10 uur nog boven amsterdam, of ben je door de draaiing van de aarde dan bv op zee beland?



Ik hoop dat iemand mij enige duidelijkheid kan geven over deze onderwerpen.



sander kl Goldewijk

Re: draaiing van de aarde

Volgens mij draait alles binnen de dampkring gewoon mee met de aarde, dus je zult gewoon blijven hangen boven amsterdam, hoe lang je ook wacht.

Anders zou het wel mooi geweest zijn, hoef je alleen maar in een zweefmachientje en kan je in 24 uur de aarde rond :shock: :wink:

Re: draaiing van de aarde

Oh en trouwens:

Omtrek aarde is 40.000 KM, is 40.000.000 meter

24 uur=1440 minuten=86400 seconden

40.000.000:86400 = 463 meter per seconden.

Dus als alles binnen de dampkring níet mee zou draaien, zou je zo'n 100 meter ver springen als je omhoog springt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: draaiing van de aarde

juist,

de aarde draait evenals alles binnen de dampkring, even snel

en om het helemaal moeilijk te maken:

als je naar het oosten vliegt wordt je sneller oud dan andersom... :shock:

Tjaaa...
may the force be with you

Reageer