Ecologishe douche

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 379

Ecologishe douche

Ik wil later mijn huis zo ecologisch en economisch mogenlijk maken. En vroeg mezelf af of het aansluiten van de douche met het regenwater schadelijk zou zijn voor de gezondheid

Alvast bedankt

Berichten: 8.614

Re: Ecologishe douche

Zie hier.
Hou echter wel steeds rekening met de technische voorwaarden waaraan uw regenwaterinstallatie moet voldoen.

Bedenk immers dat de kwaliteit van het regenwater in uw put niet wordt gecontroleerd zoals dat wel gebeurt voor drinkwater. De kwaliteit kan ook sterk schommelen naargelang van het seizoen. Vermits de microbiologische kwaliteit van het regenwater niet kan worden gegarandeerd, is het gebruik ervan voor persoonlijke hygiëne (zoals douche, bad, tandenpoetsen) en voor het spoelen van de vaat absoluut af te raden. (Denk aan bv. uitwerpselen van vogels, roet, … die erin terecht kunnen komen.) Lees in dit kader eveneens het 9-puntenplan waarin we onze standpunten i.v.m. het gebruik van water toelichten.

Hou er ook rekening mee dat regenwater agressief is en materialen kan aantasten (vb. zinken goten, koperen leidingen, ijzer, …). Gebruik daarom voor transport van regenwater een geschikte pomp en bij voorkeur kunststofleidingen.

Om alle mogelijke ongelukken te vermijden kunt u best een duidelijke waarschuwing aanbrengen bij de aftappunten van de leiding van het regenwater, dat het hier geen drinkwater betreft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ecologishe douche

Als je een ecologische douche dan zoek je best een douchekraan die weinig water gebruikt maar toch sterk genoeg stroomt. Ook kan je met je afvoerwater al deels het douchewater voorwarmen.

Re: Ecologishe douche

Bedankt

Berichten: 12.262

Re: Ecologishe douche

Eerlijkgezegd denk ik dat het heel weinig kwaad kan, van door de regen lopen ga je ook niet dood tenslotte.

Daarmee is niet gezegd dat regenwater net zo schoon is als kraanwater, maar vers gevallen regen lijkt me erg onschuldig. Misschien moet je wel een beetje oppassen met de opslag ervan, ik zou het niet een maand in een ton laten zitten en er dan nog even mee gaan douchen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Ecologishe douche

ik zou het niet een maand in een ton laten zitten en er dan nog even mee gaan douchen.


Maar dat lijkt me dus wel de hele bedoeling, anders zou je in een warme zomer wekenlang niet kunnen douchen? (een lullig buitje hier en daar lijkt me lang niet genoeg, zeker niet als je een gezin hebt) of je zal dubbele aansluitingen moeten maken dat het ook via de gewone waterleiding kan, maar dat lijkt me allemaal nogal bewerkelijk.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: Ecologishe douche

Ik zou mij voor de douche aansluiten op stadswater, voor wasmachine enzo en voor wc is het echter goed om regenwater te gebruiken deze bevat minder kalk enzo

maar alles die om hygiene draait dient met stadswater best aangesloten te worden denkk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ecologishe douche

voor wasmachine enzo en voor wc is het echter goed om regenwater te gebruiken deze bevat minder kalk enzo
Het regenwater is weliswaar schoon, het oppervlak waar je het opvangt is dat verre van...

Je zou nog wel eens akelig vuile was uit je machien kunnen halen, en anders zeker meer waspoeder moeten gaan gebruiken.

Overigens, laten we even hiermee oppassen. Er zijn verschillende experimenten met "grijs" water. Deze hebben al tot verscheidene ongevallen geleid. Bij die projecten zijn er regelmatig fouten gemaakt met het leidingwerk, zodat de WC schoon leidingwater kreeg en de rest van het huis dat grijze water. Daarmee zijn ongelukken gebeurd. Grijswatergebruik in huishoudelijke sfeer wordt door professionals om dat soort redenen afgeraden. Het klinkt leuk, maar is, gezien de wetten van Murphy, gewoon te risicovol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ecologishe douche

Wij hebben zo'n systeem van 'grijs' water. De toilet en wasmachine gebruiken dus regenwater, al hebben we de wasmachine op leidingwater gezet vermits de regenput toch altijd leeggeraakt met enkel de toilet te gebruiken.

Berichten: 2.746

Re: Ecologishe douche

Wij hebben ook regen en stadswater. En dat werkt vlot, soms wat foefelen met kranen wel, ik denk dat ik zo eens een regenput voor een deel heb laten vollopen met stadswater :D

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Ecologishe douche

Wij hebben maar 1 kraan (keuken) met stadswater, omdat we vroeger geen waterleiding hadden.

WC, wasmachine en dergelijke werken op regenwater,

en dat je was daarvan vuil zou worden is totaal uit de lucht gegrepen.

De volledige badkamer staat dan weer op putwater. (grondwater)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ecologishe douche

en dat je was daarvan vuil zou worden is totaal uit de lucht gegrepen.


Idd, da's onzin (alhoewel, als je op het einde van het water komt trek je alle vuile resten mee in het water, en dat is wel vies :D ).

Berichten: 308

Re: Ecologishe douche

En dan nog, je kan toch filterinstallaties inbouwen voor dat regenwater, ook al zou het "vies" zijn... Een ionenuitwisselaar die regenereerbaar is doet wonderen...Akkoord, 1 grote investering en je moet om de 6 maand eens een NaCl oplossing erdoor jagen in tegengestelde zin, maar je hebt wel lekker mooi drinkbaar GRATIS water dat zomaar uit de hemel op je dak is gevallen...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 12.262

Re: Ecologishe douche

Ik denk dat je dat nooit terugverdient eigenlijk. De gemiddelde nederlander gebruikt nog geen 100 euro per jaar aan kraanwater, zo'n installatie bouw je om de sport, niet om het geld.
Victory through technology

Reageer