Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 37

Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Onlangs zag ik een documentaire over buitenaards leven. In de documentaire kwam er ook aan bod dat wetenschappers contact proberen te leggen met buitenaards leven door radiosignalen de ruimte in te sturen aan de snelheid van het licht.

Is dit mogelijk of vergis ik mij??

Berichten: 8.614

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Dit is onmogelijk. De lichtsnelheid kan namelijk niet behaald worden met technische hulpmiddelen. Ze is echter wel te benaderen.

Meer over contactpogingen met buitenaards leven:

http://nl.wikipedia.org/wiki/SETI

http://en.wikipedia.org/wiki/SETI

PS: Ik vraag me af of 'Optica en Akoestiek' de juiste plaats is voor dit onderwerp.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Onlangs zag ik een documentaire over buitenaards leven. In de documentaire kwam er ook aan bod dat wetenschappers contact proberen te leggen met buitenaards leven door radiosignalen de ruimte in te sturen aan de snelheid van het licht.
Het antwoord op je vraag is al gegeven door Klintersaas.

Als je zelf wil meewerken aan het analyseren van deze radiosignalen is dat mogelijk. Zoals je kunt zien op wikipedia bestaat er een distributed computing project SETI@Home.

Op Wetenschapsforum hebben we een team (niet heel groot, 2 actieve personen) die helpen aan dit project, meer informatie kan je hier vinden:http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=60653

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Dit is onmogelijk. De lichtsnelheid kan namelijk niet behaald worden met technische hulpmiddelen. Ze is echter wel te benaderen.


Aangezien radiogolven wel degelijk elektromagnetische straling is, kan het wél met de lichtsnelheid reizen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 12.262

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Wat is precies 'aan de snelheid van het licht'?

Radiosignalen reizen per definitie met del lichtsnelheid (ze ZIJN tenslotte licht, zij het van wat lage fequentie).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Ik had de post van Klintersaas niet zo goed gelezen en zie nu pas dat zijn antwoord fout is, sorry daarvoor :D .

Gelukkig zijn er al 2 anderen die het wel correct waren pi.gif .

Berichten: 8.614

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Mijn excuses voor het foutieve antwoord en de verwarring die daaruit volgde. Ik was gisteren zelf ook een beetje in de war.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 308

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Er is een wet hiervoor :D

Afbeelding

C=lichtsnelheid

lambda = golflengte

f= frequentie

Na omvormen krijg je dus lambda*f = lichtsnelheid

Dus ik denk wel dat dat voor ale stralingen geldt...

Maar als je nu 2 in tegenfase liggende golven optelt, dan is bij definitie het resultaat ook een golf...

Maar de golflengte en frequentie worden die dan oneindig????

lim (C/f * f) = C :D DUS JA

f->oo

Alles stralen reizen dus aan lichtsnelheid
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 8.614

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Toch nog een voorbehoud bij de lichtsnelheid. De lichtsnelheid c (299.792.458 m/s) geldt m.i. enkel in een vacuüm. Aangezien de kosmos geen absoluut vacuüm is (en kan zijn), reist er niets (dus ook geen straling) aan de lichtsnelheid (al komt de snelheid van bijv. radiosignalen hier wel héél dicht in de buurt).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 388

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Toch nog een voorbehoud bij de lichtsnelheid. De lichtsnelheid c (299.792.458 m/s) geldt m.i. enkel in een vacuüm. Aangezien de kosmos geen absoluut vacuüm is (en kan zijn), reist er niets (dus ook geen straling) aan de lichtsnelheid (al komt de snelheid van bijv. radiosignalen hier wel héél dicht in de buurt).
Het licht reist dan ook niet aan "lichtsnelheid".

Berichten: 8.614

Re: Radiosignalen aan de lichtsnelheid

Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Licht (en andere elektromagnetische straling zoals radiogolven) reizen wél aan de lichtsnelheid (vandaar ook de naalm líchtsnelheid). De natuurkundige constante c, die in bijvoorbeeld de formule E=mc2 gebruikt wordt, is echter de lichtsnelheid in vacuüm en aangezien een absoluut vacuüm niet te creëren is, reist niets (dus ook geen licht of andere straling) aan de snelheid c. Zie ook hier:
The speed of light when it passes through a transparent or translucent material medium, like glass or air, is slower than its speed in a vacuum.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer