Hoezo de aarde draait rond de zon?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2.504

Hoezo de aarde draait rond de zon?

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net/...hap_technologie

wo 22/08/07 - Jongeren weten nog bedroevend weinig over wetenschap en technologie. Dat blijkt uit een onderzoek van het wetenschapstijdschrift Eos bij een groep Belgen van alle leeftijden.



Jongens en meisjes tussen de 18 en 24 jaar weten minder over wetenschap dan de oudere generaties, zo stelt Eos vast.























































Het wetenschappelijk tijdschrift vroeg antwoorden op vragen als "draait de aarde rond de zon?", "stemt de mens af van de aap?" en "waar ligt het gat in de ozonlaag?".



Bij vragen over basiskennis halen de Belgen gemiddeld 75 procent. Dat is een goed Europees gemiddelde, maar de ouderen scoren opvallend beter dan jongeren.

Lees meer... HLN
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Ik weet niet of dat zo heel bevreemdend is: Bij dat soort vragen gaat er uiteindelijk ook vaak om opgedane weetjeskennis en algemene ontwikkeling. Iemand van bijv. 30 jaar oud heeft 10 jaar langer de kans gehad om dat soort dingetjes te vergaren dan iemand van 20 jaar oud.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Het was toch maar triestig dat 1/4 van de jongeren niet weet wat nu rond wat draait :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

De link is dood.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Dan moet je even naar dit kijken: http://nl.youtube.com/watch?v=IhlERjW0bhw

De vraag is: Wat draait rond de aarde? De maan, De zon, Mars, Venus (voor diegene die geen frans kunnen).

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Da vind ik maar zielig :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

De conclusies gaan nogal ver. Volgens De Standaard moet er rekening gehouden worden met een relatief grote foutenmarge: de steekproef van Eos bestond uit 712 personen, die opgedeeld werden in Vlamingen en Walen, en verder in verschillende leeftijdscategorieën. Het was een telefonische enquête.

Berichten: 308

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Hmmm volgens mij zijn er toch velen bij die opzettelijk fout antwoorden... Komaan, het kan toch niet dat ze middeleeuwse kennis hebben >.<
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 308

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

MOET JE DIT ZIEN !!!! (gekopieerd van een site)
@ Bogaert Elke: het feit dat de zon rond de aarde draait wordt normaal aangeleerd in het basisonderwijs. Het zou nogal intriest zijn moest je een wetenschappelijke richting moeten volgen, om de moeder aller basissen, qua kennis, te verkrijgen^^
---> Alleen de jongeren???

BRON
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

het feit dat de zon rond de aarde draait wordt normaal aangeleerd in het basisonderwijs.
Op mijn basisschool werd het anders aangeleerd :D
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Op mijn basisschool werd het anders aangeleerd :D
Dat was juist het punt van Keith :D (ze citeerde iemand uit de link, een volwassene dus)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Op mijn basisschool werd het anders aangeleerd :D
Ik heb het op school nooit gehad (zowel basisonderwijs als middelbaar niet), maar ik denk de reden erachter wel te weten. Kinderen op het basisonderwijs zien zichzelf nog als middelpunt. Zo zien ze ook de aarde als middelpunt van het heelal. Daarom wordt er vertelt dat de zon rond de aarde draait, en niet dat de aarde om de zon draait.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 2.746

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

keith is toch mannelijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Ik heb het op school nooit gehad (zowel basisonderwijs als middelbaar niet), maar ik denk de reden erachter wel te weten. Kinderen op het basisonderwijs zien zichzelf nog als middelpunt. Zo zien ze ook de aarde als middelpunt van het heelal. Daarom wordt er vertelt dat de zon rond de aarde draait, en niet dat de aarde om de zon draait.
Ik hoop dat dat toch een beetje didactischer wordt aangepakt. Kinderen actief te vertellen dat de zon rond de aarde draait is onverantwoord. Zoiets onthouden ze en valt niet dan met grote moeite meer af te leren, vooral als het door een populaire onderwijzer werd gebracht.

Kinderen kennen eerst dag en nacht en daarna het feit dat de zon ergens anders opkomt dan ondergaat. Daarvoor hoef je niet te leren dat de zon rond de aarde draait, alleen maar dat de aarde om zijn as draait. En dat kun je in elk klaslokaaltje schitterend nabootsen met een bureaulamp en een kind op een draaistoel. En dat pikken ze vlot op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Hoezo de aarde draait rond de zon?

Kinderen kennen eerst dag en nacht en daarna het feit dat de zon ergens anders opkomt dan ondergaat. Daarvoor hoef je niet te leren dat de zon rond de aarde draait, alleen maar dat de aarde om zijn as draait. En dat kun je in elk klaslokaaltje schitterend nabootsen met een bureaulamp en een kind op een draaistoel. En dat pikken ze vlot op.
Ben ik wel met je eens, maar ik denk dat dat gewoon de beredenering voor die manier van aanleren is. Jouw methode is ook prima te begrijpen
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer