Nier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

Nier

Ik had wat problemen met de concentratie- en dilutiemechanismen van de nier. Als je een nefron bekijkt weet ik dat er in het dalende deel van de Lus van Henle een water-shift zal zijn naar het interstitium waardoor de osmolariteit zal stijgen, en dat in het stijgende deel Na Cl naar buiten zal worden getransporteerd waardoor het vocht in de Lus gedilueerd zal worden.

Wat ik begrijp uit mijn boek (Human Anatomy & Physiologie - Marieb) is dat dit het countercurrent multiplicatorsysteem wordt genoemd omdat door de tegenstroom het diluerend effect van het stijgende deel zal vergroot worden. Nu spreekt men ook van een countercurrent exchanger, waarmee men doelt op de vasa recta, en als doel heeft om de osmotische gradient te behouden.

Nu: klopt het dat de vasa recta rond de tubuli is gewonden en de omgekeerde stroomrichting heeft? Voor mij zal dus de vasa recta de NaCl van het stijgende deel opnemen en transporteren naar het dalende deel om het daar in de omliggende weefsels te diffunderen, zodat de osmotische gradient blijft behouden en het dalende deel dus water blijft 'afgeven'.

Kan er iemand zeggen of dit klopt?

Berichten: 8.614

Re: Nier

Nu: klopt het dat de vasa recta rond de tubuli is gewonden en de omgekeerde stroomrichting heeft? Voor mij zal dus de vasa recta de NaCl van het stijgende deel opnemen en transporteren naar het dalende deel om het daar in de omliggende weefsels te diffunderen, zodat de osmotische gradient blijft behouden en het dalende deel dus water blijft 'afgeven'.
Ik kan niet ingaan op de details, maar in grote lijnen klopt het. Zie ook hier:
De Vasa Recta handhaaft de hoge osmolariteit van het niermerg op twee manieren:
  • Circulatie in de Vasa Recta is laag. Circulatie in de Vasa Recta is maar 1 tot 2 procent de totale bloedvoorziening van de nier;
  • De Vasa Recta heeft een tegengesteld transportmechanisme. Dit tegengesteld transport wordt bereikt door de U-vorm van de Vasa Recta.
Als bloed door het niermerg stroomt wordt het steeds geconcentreerder. Dit komt omdat de Vasa Recta zeer permeabel is voor water en opgeloste stoffen. Hoewel bloed dat de concentratie van bloed wat terugstroomt naar de nierschors steeds lager wordt, blijft de concentratie nog hoog.
PS: Je had dit beter in 'Biologie' of 'Geneeskunde' gepost. Daar lopen meer deskundigen rond.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer