Twee vraagjes over de relativiteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 37

Twee vraagjes over de relativiteit

Ik heb nog twee vraagjes rond de RT:
  1. Waarom kan een deeltje dat een bepaalde rustmassa bezit nooit de lichtsnelheid bereiken?
  2. Waarom hebben fotonen geen rustmassa?


Dank u

Berichten: 379

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

Omdat dit anders de ruimte oneindig zou krommen en om dat het teveel energie zou kosten om het tot die snelheid te brengen.

Dit is het antwoord op de eerste vraag

ik vermoed dat het antwoord op de 2de vraag is dat licht eigenlijk net zoals gluonen en het hypothetische graviton een overgangs deeltje is. En deze hebben toch ook geen massa he?

Berichten: 379

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

Heb je elk ander aspect al onder de knie ? Het lijkt me wel bijzonder ambisiues om op deze leeftijd de wiskundige betekenis van de RT te doorgronden. Ben zelf ook zo begonnen onder een andere naam. Als je meer te weten wil komen lees dan het boek De ontrafeling van de kosmos van Brian Green.

Vriendelijke groeten een leeftijdsgenoot

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

vraag 1: dat vergt inderdaad een oneindige energie. (in SR heeft dit niets met kromming te maken, in AR vormt 'oneindige kromming' een noodzakelijk kwaad van alle realistische oplossingen)

vraag 2 is fout beantwoord, het W en het Z-boson zijn ook massieve interactie-overbrengende deeltjes. Het is 'gewoon' een vaststelling dat het foton massaloos is, een beschrijving hiervan werkt met spontane symmetriebreking (een mechanisme dat massa genereert). Een volledig 'waarom' is dat niet, er zitten in dergelijke modellen dan weer andere vrije parameters. Zo'n antwoord bestaat ook niet, je kan nooit getalletjes uitkomen zonder met getalletjes (de vrije parameters) te beginnen.

NB: je leert geen wetenschap via populair-wetenschappelijke boeken. Ze zijn soms leuk om te lezen, dat wel.

Berichten: 379

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

David het is dus weer zo n axioma

Berichten: 379

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

Ik woe in het begin ook de relativiteitstheorie kennen omdat ik zelf als 13 jarige een aanpassing had gevonden in die fameuze formule e=mc2 alleen kwam ik er toen achter dat ik er niets over wist. Dus ging ik populair wetenschappelijke boeken lezen. David heeft volledig gelijk dat je hiermee geen wetenschap leert maar het geeft je wel nuttige informatie zonder de wiskunde er achter te kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

:D Als je wil kan je een vrije parameter als axioma zien ja (afhankelijk van hoever je de axiomatisering wil doorvoeren, normaal worden axioma's enkel zo genoemd wanneer het gaat om een concept, een wiskundige structuur die je nodig hebt, een wet). Maar wel 1 dat (al dan niet rechtstreeks) meetbaar is.

Berichten: 196

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

Ik woe in het begin ook de relativiteitstheorie kennen omdat ik zelf als 13 jarige een aanpassing had gevonden in die fameuze formule e=mc2 alleen kwam ik er toen achter dat ik er niets over wist. Dus ging ik populair wetenschappelijke boeken lezen. David heeft volledig gelijk dat je hiermee geen wetenschap leert maar het geeft je wel nuttige informatie zonder de wiskunde er achter te kennen.
Een aanpassing gevonden? (Als 13-jarige? o.0)

Berichten: 379

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

ach eigenlijk wa aan het overhoop gooien geweest van de formule en min of meer gedacht dat ik hier iets had uitgehaald. Betreffende een getal (dat ik niet ga zeggen) de leerkrachten begrepen hier natuurlijk niets van .

heb het hier aleens gepost onder een andere naam

Berichten: 125

Re: Twee vraagjes over de relativiteit

Waarom hebben fotonen geen rustmassa?
fotonen hebben een eindige impuls (iets van
\(h\nu\)
ofzo?)

Omdat de impuls ook gelijk is aan
\(p=\gamma m v\)
met m de rustmassa en, voor een foton, v=c, moet
\(\gamma m\)
ook wel eindig zijn. En hmmm, met een oneindige gamma kan m natuurlijk niet heel veel groter dan nul worden :D

ps. sorrie, nogal flauwe toelichting

Reageer