Derde wet van newton

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Derde wet van newton

Omdat ik op school de 1e en 2e van Newton al had geleerd, wilde ik ook graag de 3e kennen. Dus heb ik op Internet naar uitleg gezocht. Ik dacht te begrijpen hoe het in elkaar zit maar toch heb ik een paar vragen waar ik het antwoord niet zelf op kan vinden.

Op Internet legden ze het uit door een voetbal in de ruimte weg te trappen:

1. Als je de bal met een bepaalde kracht trapt en een zelfde kracht door de bal wordt teruggeven hoe komt het dan dat de bal toch beweegt? De 2 krachten heffen elkaar dan toch op.

2.En als je de 1e wet van Newton erbij stopt zal de bal dus altijd dezelfde snelheid houden. Maar degende die de bal trapt, ondervindt toch ook de kracht die de bal teruggeeft (3e wet) in tegengestelde richting. Hij zal dus ook wegvliegen.

Ik hoop dat iemand een duidelijkere uitleg kan geven en antwoord op m'n vragen,

DudeMate99

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Derde wet van newton

De twee krachten heffen elkaar niet op, want de ene werkt op de bal en de andere op je voet. De kracht die je voet op de bal uitoefend versnelt de bal, en de kracht die de bal op je voet uitoefend remt je voet af. De derde wet van Newton zegt dat die twee kracht gelijk zijn, maar omgekeerd zijn van richting.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Derde wet van newton

1. Als je de bal met een bepaalde kracht trapt en een zelfde kracht door de bal wordt teruggeven hoe komt het dan dat de bal toch beweegt? De 2 krachten heffen elkaar dan toch op.
Denk jezelf even in dat er tussen astronaut en bal een apparaatje staat dat op bal én astronaut een even grote kracht maar in tegengestelde richtingen uitoefent. Astronaut en bal vliegen dan in tegengestelde richtingen weg, maar het apparaatje blijft op zijn plaats (want voor dat apparaatje geldt dat die twee krachten elkaar opheffen. Denk dan het apparaatje weg: astronaut oefent kracht uit op bal, maar bal oefent daarom een even grote kracht uit op astronaut. Zonder apparaatje werkt dat dus ook) . Dat wordt bedoeld met actie=reactie.
2.En als je de 1e wet van Newton erbij stopt zal de bal dus altijd dezelfde snelheid houden. Maar degene die de bal trapt, ondervindt toch ook de kracht die de bal teruggeeft (3e wet) in tegengestelde richting. Hij zal dus ook wegvliegen.
sjuust. Goeie conclusie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Derde wet van newton

Derde wet van Newton: Als een object een kracht uitoefent op een andere object, dan oefent deze andere object een even grote (maar in tegengestelde richting) kracht uit op de eerste opject.

1. De twee krachten heffen elkaar dus niet op, omdat beide krachten op verschillende objecten werken! (belangrijk!)

2. In combinatie met tweede wet van Newton weet je dan dat de bal sneller zal bewegen dan degene die de bal trapt. (Tenminste als zijn massa groter is dan die van de bal)

edit: Opeens staan er 3 reacties :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Derde wet van newton

3 reacties, 2 kansen: óf hij snapt het nou, of hij is nog verder in de war.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Derde wet van newton

Als voorwerp A een kracht F uitoefend op voorwerp B , dan zal voorwerp B een evengrote kracht uitoefenen op voorwerp A. De 2 krachten zijn even groot maar tegengesteld gericht. Ze liggen dus op 1 rechte lijn.

De bewegingstoestand van voorwerp A en B is niet belangrijk.

Als A en B stilstaan, of met constante snelheid bewegen, of allebei versnellen met dezelfde versnelling ,dat maakt dus niet uit.

De actiekracht en de reactiekracht zijn van hetzelfde type.

Er zijn talloze voorbeelden van de derde wet. Om te beginnen: de aarde oefent op de maan een zwaartekracht uit ,hetgeen betekend dat de maan op de aarde ook een zwaartekracht uitoefent. DE krachten zijn evengroot ,tegengesteld gericht en liggen op 1 lijn. Ze zijn van hetzelfde type: allebei zwaartekrachten.

Reageer