Thuisnetwerk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Thuisnetwerk

Ik heb een laptop met windows vista, en een desktop met windows xp. Nu had ik op m'n desktop een netwerk gemaakt en een map gedeeld in dat netwerk. Als ik nu in vista kijk naar het netwerkbeheer zie ik m'n desktop jammer genoeg niet. Echter voor ik de laatste updates van windows vista had geïnstalleerd zag ik m'n desktop wel in het overzicht waar je ziet welke pc's en routers er aanwezig zijn. Dit zie ik dus ook niet meer.

Nu is m'n vraag of iemand een goede handleiding heeft om dit voor mekaar te krijgen? Google wist me te vertellen dat mensen zulke problemen hebben, maar een echt antwoord heb ik niet weten te vinden :D

Edit: Ik kan eindelijk vanaf m'n desktop met XP naar m'n laptop z'n gedeelde documenten kijken. Omgekeerd echter nog niet :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Thuisnetwerk

Disclaimer: Ik gebruik alleen unix in vele smaken (bsd, linux, macosx, solaris). Ik heb nog nooit Windows daadwerkelijk zelf gebruikt/gekocht. Volgens mij moet je een masochist zijn om Windows te gebruiken. Ik heb geen Windows jargon geleerd. Ik repareer en installeer regelmatig computers en netwerken bij vrienden en klanten, inclusief hun Windows systemen.

In het algemeen heb ik de indrukt dat Vista in de rol van client is niet-compatible met XP in de rol van server.

Mogelijke oplossing voor jouw probleem: (1) Zorg er voor dat ze beide in dezelfde werkgroep zitten. Onder XP was dit niet belangrijk maar Vista is hier hypergevoelig voor. Het is mij nog niet gelukt om Vista notebook te overtuigen om de naam van de XP computer te gebruiken, maar als je (2) naar het ip adress ervan gaat dan lukt het wel om bij de gedeelde folders te komen. (3) Maak een bookmark van de gedeelde folders op je desktop zodat je het niet elke keer hoeft te typen.

Als je user-accounts (of hoe ms dit ook mag noemen) gebruikt dan moet je zowel op de xp als op de vista machine exact dezelfde username en wachtwoord gebruiken. [Disclaimer: Het is mij nog nooit gelukt om het werkende te krijgen]

Als je een printer aangesloten hebt op de XP desktop dan moet je in Vista deze installeren als een locale (!) printer waarna je <ip-adress>/<printer-spool> in typt. bv: 192.168.2.2/hp1. Dat was het enige dat werkte toen ik het moest oplossen, de Vista 'netwerk pinter' code is niet compatible te krijgen met een XP server.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Thuisnetwerk

Het is reeds opgelost! :D

Na nog een half uurtje googlen heb ik uiteindelijk toch een website gevonden die het goed kon verwoorden. Toch bedankt :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Thuisnetwerk

Cycloon schreef:Het is reeds opgelost! :D

Na nog een half uurtje googlen heb ik uiteindelijk toch een website gevonden die het goed kon verwoorden. Toch bedankt :D
Zou je dat die website hier kunnen vermelden?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Thuisnetwerk

http://blog.proud-geek.com/2007/04/02/wind...s-on-a-network/

Ik weet niet wat me precies geholpen heeft, maar ik heb gewoon alle stappen netjes gevolgd. Toen kon ik dus met xp naar vista maar nog niet omgekeerd. Iets later ging vista naar xp ook :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Thuisnetwerk

Dank je wel. Het is een beetje uitgebreider en gedetailleerder :D
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Thuisnetwerk

Nog een beetje ervaring delen: Op sommige momenten vindt vista de xp computer niet terug in het netwerk. XP vindt Vista echter wel altijd terug, wanneer je dus vanop xp een bestandje uitwisselt met vista ziet vista plots terug de xp computer. Natuurlijk wel lekker omslachtig, maarja...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Thuisnetwerk

Bedankt Cycloon, ik had enkele weken geleden hetzelfde probleem met mijn netwerk tussen een XP en Vista pc.

Omdat ik niet direct een oplossing kon bedenken stelde ik het gewoon uit. Nu kom jij met een oplossing en ze werkt nog ook, fantastisch 8-) :D .

Reageer