Bliksem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Bliksem

hier heb ik een filmpje gevonden waar kunstmatig bliksum wordt opgewekt.

http://www.liveleak.com/view?i=3b6_1187215494

best aardig, maar stroom kiest toch altijd de korste weg?

sommige zie je ook de lucht ingaan, waarom slaat niet alles direct recht naar beneden in het karretje?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bliksem

... stroom kiest toch altijd de kortste weg?
Ik dacht de weg van de minste weerstand; daar waar goede geleiders zijn.

In de lucht zijn dat ionen en elektronen die er altijd zijn o.a. ten gevolge van kosmische straling.

Berichten: 2

Re: Bliksem

maar waarom gaat de flits dan niet direct naar beneden het karretje in, samenstelling van de lucht zal toch niet zo veel verschillen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Bliksem

Het proces is niet hetzelfde als dat van stroom in een gewone geleider. Eerst moeten er geleidende kanalen gevormd worden, wat tot dergelijke fenomen kan leiden. Google-termen: leader, streamer.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Bliksem

Weet iemand toevallig van welke artiest de muziek is die je hoort?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bliksem

maar waarom gaat de flits dan niet direct naar beneden het karretje in, samenstelling van de lucht zal toch niet zo veel verschillen?
Je hebt niet alleen te maken met een potentiaalverschil tussen de wolk en de grond maar ook tussen twee wolken. Als de laatste groter is, gaat de flits of vonk van de ene wolk naar de andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Bliksem

hoogedijk schreef:hier heb ik een filmpje gevonden waar kunstmatig bliksum wordt opgewekt.

best aardig, maar stroom kiest toch altijd de korste weg?
Best aardig ? Heel erg spectaculair ! :D

Ik heb wel eens een verhaal over Tesla gelezen en ik denk dat dit zijn experimenten aardig illustreert.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Bliksem

@Thermo: bekijk de filmpjes even, het gaat hier niet over wolk-wolk ontladingen (die zich inderdaad voordoen).

Reageer