Vergelijking opstellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 69

Vergelijking opstellen

in een 3.6 meter hoge gevel wordt een schuifpui geplaatst die bestaat uit twee delen,namelijk een vaste gedeelte met een oppervlakte van 16vierkante meter en een schuifbare gedeelte.Het schuifbare deel is vierkant.De totale breedte van de pui is 10meter

bereken de hoogte van de pui ?

ik weet niet of dit klopt 16=10(3.6-x)-xkwadraat

dit is wat ik zelf heb opgesteld kan iemand zeggen of dit goed is en waarom ik dan uit kom op 0=20+10x+xkwadraat.

of is dit allemaal onzin hoe ik die vergelijking heb opgeteld?

Berichten: 69

Re: Vergelijking opstellen

en niet zeggen dat ik niet zelf doe, dat doe ik namelijk wel maar als ik er helemaal naast zit dan sta ik voor paal en dat wil ik niet!!!!!!!!!

en daarom geef ik niet altijd mijn uitleg erbij :D

Berichten: 69

Re: Vergelijking opstellen

oow **** ik kijk even terug wat ik geschreven heb en het klopt voor geen meter dus ik ga eff verder kijken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vergelijking opstellen

en niet zeggen dat ik niet zelf doe, dat doe ik namelijk wel maar als ik er helemaal naast zit dan sta ik voor paal en dat wil ik niet!!!!!!!!!
Er is hier niemand die je voor paal wil zetten, wie dat wel doet krijgt van het beheer een waarschuwing en wordt bij herhaling geband. Als jij elke correctie op een fout die je maakt opvat als "voor paal zetten" dan zul je van je leven niks leren.
en daarom geef ik niet altijd mijn uitleg erbij
aangezien je van je fouten het meeste leert (veel meer dan van het kopiëren van uitwerkinkjes) kom je op die manier niet veel verder.


16=10(3.6-x)-x²
kijk, hier is het al handig dat je een stukje uitwerking geeft, want dan kan ik gelijk zien dat je een denk/leesfout maakt. Nergens in de opgave staat dat de PUI 3,6 m hoog is. De GEVEL is 3,6 m hoog, en dat is dan gelijk de maximale hoogte van de pui. Eigenlijk is dit gewoon een overbodig gegeven.

Handigst bij dit soort meetkundige opgaven: begin eens met een duidelijke schets en zet alle gegevens over lijnstukken die je krijgt in dat overzicht.

De hoogte wordt gevraagd en noem je x.

Het schuivend gedeelte is vierkant, dus de breedte daarvan is óók x.

De héle pui is 10 m breed , het schuivend deel is x breed, dus het vaste deel is (10-x) breed

De hoogte van dat vaste deel is óók x

en de oppervlakte van het vaste deel is gegeven als 16 m²

Je kunt één vergelijkig opstellen op basis van "oppervlakte = hoogte x breedte"

zie je die vergelijking als je de schets goed bekijkt?
schuifpui.gif
schuifpui.gif (3.15 KiB) 203 keer bekeken
correctie: Ik zei dat die hoogte van de gevel overbodig is, maar dat is 'ie niet helemaal: op het eind heb je twee oplossingen voor x, en een van die twee valt dan af omdat die gevel dan te laag zou zijn om er die pui in te bouwen (en het zou ook nog eens een idiote pui worden, meer een vliegtuighangar :D )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 69

Re: Vergelijking opstellen

16+xkwadraat=10x

uw tekening is goed zeg! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vergelijking opstellen

16+xkwadraat=10x
Leg nou eerst eens stap voor stap uit hoe je daarbij komt, want hij is niet fout, maar het lijkt erop alsof je er via een vreemde kronlkel aankomt. Schrijf hem nou eerst eens in de logische volgorde: oppervlakte = hoogte x breedte.

daarna ga je zoiets oplossen door er een kwadratische vergelijking van te maken in de vorm:

ax² ± bx ± c = 0
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 69

Re: Vergelijking opstellen

Jan van de Velde schreef:Leg nou eerst eens stap voor stap uit hoe je daarbij komt, want hij is niet fout, maar het lijkt erop alsof je er via een vreemde kronlkel aankomt. Schrijf hem nou eerst eens in de logische volgorde: oppervlakte = hoogte x breedte.

daarna ga je zoiets oplossen door er een kwadratische vergelijking van te maken in de vorm:

ax² ± bx ± c = 0
wat is kronlkel?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking opstellen

Typfoutje, "kronkel".

Over je nieuwe topic: fouten maken is helemaal niet erg. Als wij zien welke fouten je maakt, dan kunnen we je ook beter helpen want dan weten we waar het mis loopt. Als je alleen om antwoorden vraagt, dan weten we dat niet en dan leer jij ook minder bij.

Probeer ook een goede topic titel te verzinnen. Het vakgebied "wiskunde" komt er al voor te staan, dus de titel "math" heeft niet veel zin. Ik heb het nu voor je veranderd naar "Vergelijking opstellen".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 69

Re: Vergelijking opstellen

ook al weet ik niet wat kronkel is, maar 16 is oppervlakte van het schuifbare gedeelte +vierkant is gelijk aan 10x=gehele oppervlakte

maar bedankt voor de tekening jan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vergelijking opstellen

Probeer eens of je toetsenbord met een combinatie rechtse alt en 2 geen kwadraatjes wil maken?

kopieer anders en kwadraatje uit de link Speciale tekens onder het venster waarin je je bericht typt
maar 16 is oppervlakte van het schuifbare gedeelte +vierkant is gelijk aan 10x=gehele oppervlakte
dit is nog steeds geen leesbare formule waarmee je ons iets duidelijk maakt. Verder is 16 m² de opervlakte van het VASTE deel, met de zijden x respectievelijk (10-x)

dus:

16=x(10-x)

16= 10x - x²

en dan ga je verder zoals ik eerder vroeg:
daarna ga je zoiets oplossen door er een kwadratische vergelijking van te maken in de vorm:

ax² ± bx ± c = 0
zie je nou het systeem? niet meer losjesweg, gewoon systematisch doen wat je gevraagd wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 69

Re: Vergelijking opstellen

ik ben nu bij bij de ABC formule en ik vindt het een hinderlijk lange formule en hiervoor kende ik alleen de product-som-methode

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vergelijking opstellen

daarna ga je zoiets oplossen door er een kwadratische vergelijking van te maken in de vorm:

ax² ± bx ± c = 0
Geef nou volgende keer eens een antwoord, zodat we je stap voor stap kunnen volgen. Als je onderweg een fout maakt moeten we helemaal terug gaan zoeken waar je fout ging.

Dus: geef nou eens simpelweg de vergelijking in bovenstaande vorm zoals je die op gaat lossen, en dan eventueel je verdere stppen voor zo ver je geraakt.

Maar geef ons de gelegenheid mee te kijken op je kladje. Hier
ik ben nu bij bij de ABC formule en ik vindt het een hinderlijk lange formule en hiervoor kende ik alleen de product-som-methode
hebben wij als helpers niks aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 69

Re: Vergelijking opstellen

ik weet hoe de abc formule toetepassen maar kan ook iemand in een paar woorden de bewijs tonen?

Berichten: 69

Re: Vergelijking opstellen

ik weet hoe de abc formule toetepassen maar kan ook iemand in een paar woorden de bewijs tonen?
ik bedoel dus het bewijs van de abc-formule :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vergelijking opstellen

zou je nu aub je eens even op je opgave concentreren. Het bewijs van die abc-formule is van geen enkel belang hiervoor. Vóórdat je dat lukt zul je nog wel meer en heftiger vergelijkingen moeten oplossen als die waar we nu mee bezig zijn.
daarna ga je zoiets oplossen door er een kwadratische vergelijking van te maken in de vorm:

ax² ± bx ± c = 0
hier waren we.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten