Toelatingsexamen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Toelatingsexamen

Beste mensen, het toelatingsexamen voor artsen is alweer as dinsdag. Nu zat ik te oefenen met wat oude examens en kwam ik dit vraagstuk tegen waar ik graag het antwoord maar zeker ook uitleg bij wil, gezien ik het niet snap :D

De vraag is:

Drie satellieten a, b en c met respectievelijke massa's ma=100kg, mb=150kg en mc=200kg draaien in een vlak rond de aarde waarbij hun straal respectievelijk rb=2ra, rc=3ra

Welke satteliet heeft de grootste snelheind?

A. a

B. b

C. c

D. Het antwoord kan niet gegeven worden omdat de massa van de aarde niet gegeven is.

(Deze vraag komt uit het toelatingsexamen voor artsen van 1997, onderdeel fysica vraag 3)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Toelatingsexamen

De satelliel behoudt zijn afstand tegenover de aarde, er geldt dus:
\(F_{mz} = F_{grav} \Leftrightarrow \frac{mv^2}{r} = G \frac{m \cdot M}{r^2} \Leftrightarrow v = \sqrt{G \frac{M}{r}}\)
Met m de massa van de satelliet en M de massa van de aarde. De massa van de satelliet doet dus niet terzake, het is alleen de straal tov de aarde. Je zou dus in eerste instantie denken dat je de massa van de aarde moet weten maar dat is fout. Je ziet dat de snelheid en de straal zich zo tegenover elkaar gedragen:
\(v \sim \sqrt{\frac{1}{r}}\)
Kan je daar zelf conclusies uit trekken?

Berichten: 16

Re: Toelatingsexamen

hoe kleiner de straal, hoe groter de snelheid

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Toelatingsexamen

Conclusie correct.

Bijkomende conclusie omtrent de massa van de satelliet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Toelatingsexamen

grotere massa = grotere fz = grotere snelheid

Berichten: 107

Re: Toelatingsexamen

De massa van de satelliet doet er niet toe, alleen de massa van de aarde.

Kijk tegoei naar die formule !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Toelatingsexamen

De massa van de satelliet doet er inderdaad niet toe. een zwaardere wordt dan wel met grotere kracht naar de aarde getrokken, maar er is ook een grotere kracht nodig om een zwaarder voorwerp "de bocht om te trekken". Dat valt netjes tegen elkaar weg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer