Vraag over titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Vraag over titratie

Voor mn PO heb ik natronloog en ammonia met zoutzuur moeten titreren. Ik heb het uitgezet in een grafiek, maar hoe weet ik wat het equivalentiepunt is?

Verder moet ik de molatireit van natronloog en ammonia berekenen. Hoe moet dat? Di dingen ben ik ff helemaal kwijt.

Berichten: 704

Re: Vraag over titratie

equivalentiepunt in je curve is het punt waarbij de raaklijn aan de curve het steilste loopt.

mol H+ = mol OH-

dus gebruik je reactievergelijking en verhouding om mol OH- uit te rekenen.

2: gebruik de formule

(V * M * a)zuur = (V * M * a)base met V = volume, M = molariteit en a = waardigheid zuur/base

Berichten: 32

Re: Vraag over titratie

Bedankt. ik ga nog ff mn best doen.

Berichten: 32

Re: Vraag over titratie

De molariteit weet ik trouwens niet precies. Alleen dat het ongeveer 0,01 is. Verder weet ik dat ik 25,00 ml natronloog en ammonia gebruik en natuurlijk na hoeveel ml met zoutzuur het equivalentiepunt is.

Maar ik begrijp niet hoe ik de molariteit kan weten want wat is a?

Kan ik dat ergens in Binas vinden ofzo?

Berichten: 704

Re: Vraag over titratie

a = waardigheid van het zuur/base.Met andere woorden: hoeveel kan het zuur/base maximaal afstaan/opnemen

zo is a voor zoutzuur 1, maar bij citroenzuur bijvoorbeeld is a=3 want citroenzuur is een driewaardig zuur.

als je ammonia titreert met HCl dan kun je dat op 2 manieren doen:

H3O(+) + NH3 --> H2O + NH4(+)

en dan aantal mol H3O+ uitrekenen uit HCl: V * M

dan is de verhouding 1:1 dus hebben we evenveel NH3 als toegevoegd H3O(+) en dus [NH3] = mol / volume

2:

V * M * a = V * M * a

--> volumes invullen, molariteiten invullen (onbekende is natuurlijk x M) en a voor natronloog en ammoniak is 1.

snappez vous?

Berichten: 32

Re: Vraag over titratie

merci bien

Reageer