Verschil tussen asteroide, planetoide en meteoriet/meteoor?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Verschil tussen asteroide, planetoide en meteoriet/meteoor?

Wie kan mij vertellen wat het exacte verschil is tussen deze 2 ?

Heb het nodig voor mijn voorstelling over de uitsterving van de dinosaurussen. Alvast bedankt


Re: Verschil tussen asteroide, planetoide en meteoriet/meteoor?

Ik weet dat er al een topic loopt over het verschil tussen Astroiden en Meteorieten, maar de volgende 3 dingen zijn me wel duidelijk, maar wat is het verschil tussen Astroiden en PLantoiden of bedoelen ze ermee hetzelfde want als ik het woordenboek open sla wordt ik bij planetoide doorverwezen naar astroiden.

-Meteorieten: (steen, ijzer) de stofstaart van een komeet verdwijnt natuurlijk niet. Het stof blijft in langgerekte sporen de baan van de komeet volgen, en wanneer een planeet door zo'n stofspoor trekt komen de stofdeeltjes, meteoroïden genoemd.

-Planetoide: Rots (dode steenbrokken, uitgedoofde kometen)

-Komeet: Staartster (gas, poreus, lichtspoor stofdeeltjes)

Wie kan me helpen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Verschil tussen asteroide, planetoide en meteoriet/meteoor?

ik ga me nu op glad ijs begeven, maar goed...

volgens mij is een komeet een brok steen die inderdaad met een staart door het zonnestelsel kruist. Die zie je ook heel mooi aan de hemel als hij in de buurt is!

Een planetoide is een brok steen die min of meer in een stabiele baan om de zon draait. Stenen die te klein zijn om rond te zijn en als planeet te worden aangemerkt. varieren tussen de paar meter en de paar kilometer

meteoriet is een brok steen die inslaat op aarde, dus waarschijnlijk een planetoide die uit koers is geraakt en naar de aarde valt.

Dit denk ik ervan!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Verschil tussen asteroide, planetoide en meteoriet/meteoor?

hallo1979 schreef:ik ga me nu op glad ijs begeven, maar goed...

volgens mij is een komeet een brok steen die inderdaad met een staart door het zonnestelsel kruist. Die zie je ook heel mooi aan de hemel als hij in de buurt is!

Een planetoide is een brok steen die min of meer in een stabiele baan om de zon draait. Stenen die te klein zijn om rond te zijn en als planeet te worden aangemerkt. varieren tussen de paar meter en de paar kilometer

meteoriet is een brok steen die inslaat op aarde, dus waarschijnlijk een planetoide die uit koers is geraakt en naar de aarde valt.

Dit denk ik ervan!
Dus planetiode is gelijk aan astroiden omdat deze niet apart wordt vermeld :shock:

Reageer