Mitose en meiose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 42

Mitose en meiose

Men heeft 64 spermacellen, ontstaan uit één cel. Iedere cel bezit 16 chromosomen. Hoeveel opeenvolgende delingen zijn hieraan voorafgegaan en hoeveel chromosomen bezit de oorspronkelijke cel?

6 delingen uit een cel met 8 chromosomen

6 delingen uit een cel met 32 chromosomen

5 delingen uit een cel met 8 chromosomen

5 delingen uit een cel met 32 chromosomen
De bovenstaande vraag kon ik zonder noemenswaardige problemen oplossen (optie 1 en 3 vallen sowieso weg - uit een cel met 8 chromosomen kunnen geen cellen met 16 chromosomen delen - en zes delingen zouden te veel dochtercellen opleveren, dus optie vier is juist), ware het niet dat de bijgaande uitleg me wel heel erg in de war brengt:
Er grijpen eerst drie mitotische delingen plaats alvorens de twee delingen van de meiose gebeuren.
Hoe moet ik zoiets interpreteren? Als een cel twee keer meiotisch deelt, is het resultaat toch, met een begin van 16 chromosomen, 4 chromosomen per cel? En zijn drie mitoses en twee meioses geen zeven delingen, aangezien een meiose twee delingen omvat?

Groet

Dwangbuis

Berichten: 704

Re: Mitose en meiose

je weet waarschijnlijk wel dat bij een meiose inderdaad 2 delingen plaatsvinden, waar uit 1 moedercel 4 dochtercellen ontstaan met de helft van het DNA, dus de meiose vindt plaats in 64/4 = 16 cellen.

--> daarvoor zijn, uitgaande van 1 dochtercel, 4 mitotische delingen nodig.

Het correcte antwoord is dus: 4 mitotische delingen met een dochtercel met 32 chromosomen en 1 meiotische deling. Grof gezegd 5 delingen alhoewel tijdens de meiose inderdaad 2 celdelingen plaatsvinden (1 mitotisch waarbij homologe chromosoomparen segregeren en 1 reductiedeling waarbij de homologe chromatiden worden gescheiden)

Berichten: 42

Re: Mitose en meiose

Dus? Poepeklets voor de opstellers van de oefening?

Reageer