Tentamenvraag klassieke mechanica
Moderator: physicalattraction
- Berichten: 124
Tentamenvraag klassieke mechanica
Het gaat me eigenlijk meer om vraag 'c', maar voel je vrij om de overige vragen ook te beantwoorden...
-
- Berichten: 1.007
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Dit gaat hetzelfde als bij vraag b;
Nu alleen nog deze vergelijkingen oplossen (beetje stoeien met substituties e.d.). Lukt hij zo?
\(\sum F = ma\)
op beide massa's, alleen nu ook nog \(\sum M=I \gamma\)
op het wiel.\(T_{1}-mgsin \alpha = m a_{1}\)
\(mgsin \beta - T_{2}= (2m) a_{2}\)
\(T_{2}-T_{1}=I \gamma\)
\(a=a_{1}=a_{2}=\gamma R\)
\(a\)
=versnelling\(T\)
=spankracht touw\(\gamma\)
=hoekversnellingNu alleen nog deze vergelijkingen oplossen (beetje stoeien met substituties e.d.). Lukt hij zo?
-
- Berichten: 1.007
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Een kleine correctie:
\(T_{2}-T_{1}=I \gamma\)
is niet goed, dit moet zijn:\(R(T_{2}-T_{1})=I \gamma\)
Wat irritant dat ik een kwartiertje later mijn antwoord al niet meer kan wijzigen. Het wordt er alleen maar onoverzichtelijker van.- Berichten: 124
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Hey Sjakko,
Kun je in woorden (of anders met nog meer formules) uitleggen hoe je aan \((T_2-T_1)R=I\gamma\) komt?
Trouwens, volgens mij moet het zijn:
Kun je in woorden (of anders met nog meer formules) uitleggen hoe je aan \((T_2-T_1)R=I\gamma\) komt?
Trouwens, volgens mij moet het zijn:
\(2mgsin \beta - T_{2}= (2m) a_{2}\)
- Berichten: 124
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Oh, ik geloof dat ik het al snap. Ik ga even verder proberen...
-
- Berichten: 1.007
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Ja je hebt gelijk. Krijg je ervan als je het uit het hoofd wilt doen en niet even fatsoenlijk papier gebruikt. Dan nu je vraag:
Ik pas op het wiel de volgende formule toe:
Je begrijpt verder goed waarom er in dit geval niet zo iets is als "de spankracht in het touw"? De spankracht links van de katrol verschilt van de spankracht rechts van de katrol. Er zijn dus eigenlijk twee spankrachten.
Ik pas op het wiel de volgende formule toe:
\(\sum M=I \gamma\)
. Dit wordt gebruikt bij roterende objecten. In woorden: "de som van alle momenten op het wiel is gelijk aan het traagheidsmoment van het wiel rond zijn draaipunt maal de hoekversnelling". Je hebt aan de ene kant een trekkracht (touw) die we \(T_{1}\)
noemen. Aan de andere kant trekt het touw met een kracht \(T_{2}\)
op het wiel. Samengenomen is dat dus een kracht van \(T_{2}-T_{1}\)
. Deze kracht verricht dus een moment van \(R(T_{2}-T_{1})\)
want R is de arm van de kracht. Voor de rest zijn er geen momenten op het wiel. \(\sum M=I \gamma\)
gaat dus over in \(R(T_{2}-T_{1})=I \gamma\)
.Je begrijpt verder goed waarom er in dit geval niet zo iets is als "de spankracht in het touw"? De spankracht links van de katrol verschilt van de spankracht rechts van de katrol. Er zijn dus eigenlijk twee spankrachten.
- Berichten: 124
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Ja, het kwartje viel toen ik besefte dat \(T_2\) in vraag c niet gelijk was aan \(T_2\) in vraag b
- Berichten: 124
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Vreemd,
Ik krijg uiteindelijk als antwoord
Ik krijg uiteindelijk als antwoord
\(a=g\frac{2\sin(\beta)-\sin(\alpha)}{4\frac{1}{3}}\)
terwijl de voorbeelduitwerking zegt dat het is\(a=g\frac{2\sin(\beta)-\sin(\alpha)}{7}\)
Nou heb ik het vermoeden dat er in de voorbeelduitwerking een fout is gemaakt (altijd in jezelf blijven geloven natuurlijk ).- Pluimdrager
- Berichten: 6.591
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Ik krijg ook ( bijna) jouw antwoord , maar bij mij staat in de noemer 10/3 i.p.v. 13/3.
- Berichten: 124
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Thanx, dat je er naar aan het kijken bent.Ik krijg ook ( bijna) jouw antwoord , maar bij mij staat in de noemer 10/3 i.p.v. 13/3.
Ziet het er bij jou ook zo uit
\(a=\frac{2mg\sin(\beta)-mg\sin(\alpha)}{3m+\frac{I}{R^2}}=\frac{2mg\sin(\beta)-mg\sin(\alpha)}{3m+\frac{4}{3}m}=g\frac{3}{13}(2\sin(\beta)-\sin(\alpha))\)
- Pluimdrager
- Berichten: 6.591
Re: Tentamenvraag klassieke mechanica
Sorry, ik kom wel op jouw antwoord uit. ( met 13/3 in de noemer).