Vraagje ivm laserpointers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 379

Vraagje ivm laserpointers

1.Ik heb zelf geen laserpointer maar vroeg me af of men net zoals bij lasershows na het bv: instaleren van een rookgordijn er dan een straal te zien zou zijn.

2. Wat het verschil is tussen de normale in verkoop laser pointers en de deviezen die de interventie teamen gebruiken op hun geweer.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vraagje ivm laserpointers

1. Ja

2. Niet veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Vraagje ivm laserpointers

DePurpereWolf schreef:1. Ja

2. Niet veel.
Er zit toch wel veel verschil tussen die twee namelijk:

wapenlasers zijn beter geeikt dan normale laserpointers en met een andere golflengte (deze schijnen veel verder)

deze zijn veel duurder dan een normale laserpointer (zo rond de 300 euro).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vraagje ivm laserpointers

De goedkope laserpointers zijn gewoon ledjes met een lens. de Laserpointers die je op geweren en voor presentaties zijn HeNe lasertjes en gaan voor niet minder dan 100 euros. Het moet dus wel HeNe zeggen op de laserpointer, anders is het een led.

Berichten: 12.262

Re: Vraagje ivm laserpointers

HeNe lasers monteren op een geweer? Het lijkt me stug dat die mechanisch voldoende solide zijn om dat uberhaupt te overleven.

Tegenwoordig zijn vrijwel alle draagbare lasers gewoon gebaseerd op laserdiodes. Laserdiodes zijn geen LEDs, maar ware lasers met alle eigenschappen van dien (coherent, monochromatisch). Overigens zijn laserdiodes met een beetje vermogen ook best prijzig.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vraagje ivm laserpointers

HeNe lasers monteren op een geweer? Het lijkt me stug dat die mechanisch voldoende solide zijn om dat uberhaupt te overleven.
Wat voor HeNe laser gebruik jij? De gene waarmee ik werk is toch een erg solide metale buis. linkje: http://www.wickedlasers.com/lasers/Spyder_II_GX-26-3.html.

Laserdiodes zijn wel met een opmars bezig, maar de beam-kwaliteit is nog niet gelijk met die van gas lasers.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Vraagje ivm laserpointers

De goedkope laserpointers zijn gewoon ledjes met een lens. de Laserpointers die je op geweren en voor presentaties zijn HeNe lasertjes en gaan voor niet minder dan 100 euros. Het moet dus wel HeNe zeggen op de laserpointer, anders is het een led.


Nou, dit is dus niet waar als het ledjes zouden zijn zou er een straal zichtbaar moeten zijn ook zonder rook of stof. Heel simpel: Schroef er maar is een open.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Vraagje ivm laserpointers

Hier een voorbeeld van een kwaliteitslaser:Afbeelding

Berichten: 12.262

Re: Vraagje ivm laserpointers

DePurpereWolf schreef:Wat voor HeNe laser gebruik jij? De gene waarmee ik werk is toch een erg solide metale buis. linkje: http://www.wickedlasers.com/lasers/Spyder_II_GX-26-3.html.

Laserdiodes zijn wel met een opmars bezig, maar de beam-kwaliteit is nog niet gelijk met die van gas lasers.
De link gaat naar de Spyder-II van Wicked... dat is een groene DPSS laser. De pompdiode daarvan is een infrarode laserdiode, het groene licht wordt gemaakt door een combinatie van een vaste stof laser en een verdubbelend kristal... geen gas in te bekennen.

Overigens zou een groene HeNe laser (die bestaan..) van dat vermogen vermoeddelijk niet eens in je huiskamer passen, laat staan werken op de hoeveelheid stroom uit een normaal stopcontact.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vraagje ivm laserpointers

Okee, 200 mW is natuurlijk wel een beetje teveel van het goeie, die zijn echt gevaarlijk. Een gepompte laser is kwalitatief veel beter dan een enkele laserdiode.

Bericht #7 klopt niet helemaal Jack carver, licht is licht, of het nu van een diode af komt of van een laser.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Vraagje ivm laserpointers

DePurpereWolf schreef:Okee, 200 mW is natuurlijk wel een beetje teveel van het goeie, die zijn echt gevaarlijk. Een gepompte laser is kwalitatief veel beter dan een enkele laserdiode.

Bericht #7 klopt niet helemaal Jack carver, licht is licht, of het nu van een diode af komt of van een laser.


Dit is dus niet waar het verschil zit in de golflengte die van een diode is namelijk te laag om zover te schijnen. de goedkope laserpennen zijn dus geen leds maar simpele lasers zoals ik al zei: haal er een uit elkaar en bekijk de inhoud.

Berichten: 12.262

Re: Vraagje ivm laserpointers

Okee, 200 mW is natuurlijk wel een beetje teveel van het goeie, die zijn echt gevaarlijk. Een gepompte laser is kwalitatief veel beter dan een enkele laserdiode.
Die solid state laser plus doubler geeft idd meestal een beter resultaat dan een 100% halfgeleider laser zoals de rode exemplaren meestal zijn. Overigens is de cavity in een DPSS zodanig kort dat collimatie met een lens altijd noodzakelijk is, dit in tegenstelling tot gaslasers.

Qua kwaliteit halen diodelasers het zeker niet bij HeNe of soortgelijke gaslasers, al zijn ze tegenwoordig stukken beter dan pakweg 10 jaar terug. Ik heb hier bijv wat exemplaren liggen gemaakt voor 16x dvd writers, en met een welgeplaatst lensje ervoor is het resultaat verbluffend. Vermogens tot zo'n 200 mW bij 650 nm. Door de lange golflengte valt het visuele aspect wat tegen, maar bijv een lucifer ontsteken op een meter afstand is geen probleem. Uiteraard is het ietwat gevaarlijk speelgoed, maar dat geldt voor alle lasers van dergelijk vermogen.
Victory through technology

Reageer