Steentje valt van het empire state building

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 108

Steentje valt van het empire state building

Laats waren we bezig over voorwerpen die van grote hoogte vallen. En zo kwamen we ook bij het onderwerp over een kiezelsteen die van grote hoogte op je hooft valt.

Nu heb ik dus een weddenschap lopen (voor tien pinten) omdat mijn stelling is:

Als men een steen laat vallen van een hoogte zoals het empire state building op iemand zijn hoofd is het dodelijk. Men houdt wel ook rekening mee de weerstand van de lucht. Maar dus niet met de wind, aantrekkingskracht van het gebouw, ...

Dus ik heb nodig:

-valversnelling

-en de weerstand van de lucht op zo'n steen

-hoogte Empire State Building 380m

-lengte kiezelsteen 1.5cm

-stel dat het een vierkantje is

-gewicht is 4gram

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Steentje valt van het empire state building

Hier is een mythe over. Als je een penny (dollar) van het empire state building gooit, en hij valt bij iemand op het hoofd op de begane grond dat deze persoon dan dood zou zijn.

Deze mythe klopt NIET.

als je al een penny voorbij de 83ste etage krijgt. hier belanden de meesten namelijk, dan heb nooit genoeg snelheid en massa om een gat in een schedel te slaan. Ze laten niet een afdruk achter in asfalt of beton en ze kunnen ook niet door een schedel heen.

Dit wat bij mythbusters behandeld. Nu weet ik niet hoeveel een penny weegt maar deze zit volgens mij redelijk in de buurt van de 4 gram.

En 1,5 cm is nogal veel dus de terminale eindsnelheid zal denk ik nog minder zijn dan die van de penny.

Ps Krijg ik nu ook een biertje? 8) :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 108

Re: Steentje valt van het empire state building

zo'n antwoorden gaven mijn tegenstrevers mij ook, maar ik zou graag bewijzen hebben geen documentaire van mythbusters. Liefst zou ik zien welke kracht zo'n steentje heeft op 1.80 meter van de grond (normale hoogtse van een hoofd)

En dan ook de kracht die nodig is om een gaatje in een schedel te slaan.

En nog eens Niet letten op het gebouw zelf, het staat er niet, gewoon een steentje op een hoogte van 380meter laten vallen, welke kracht heeft het dan op de grond en is deze groot genoeg om een gat te maken in de schedel?

Berichten: 683

Re: Steentje valt van het empire state building

Liefst zou ik zien welke kracht zo'n steentje heeft op 1.80 meter van de grond.
De kracht die het steentje dan uitoefent kun je alleen weten in combinatie met de remweg. Wordt de remweg kleiner, dan wordt de kracht groter, en omgekeerd. Alleen vragen naar de kracht kan dus niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Steentje valt van het empire state building

Ik zou zeggen, voer het experiment nog een keertje uit en kijk wat eruit komt als je een steentje gebruikt. :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Steentje valt van het empire state building

Het steentje gaat nooit boven zen maximum snelheid geraken of het nu van 100m, 300m of 3km hoog valt. dit door de luchtweerstand.

Een parachutist valt ook maar aan een maximumsnelheid van 300km/h, ongeacht de hoogte.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Steentje valt van het empire state building

wat ons uiteraard tot het probleem brengt, wélke snelheid dat deeltje +- krijgt, en hoeveel invloed dat heeft

ik dacht dat de limietsnelheid van de val u benadert. En ik dacht dat dat :shock: (m.g/b) was (b: weerstand op het kwadraat van de snelheid)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Steentje valt van het empire state building

De snelheid is niet de enige factor in dit probleem. De mensen die de Mythbuster aflevering hebben gezien weten vast nog wel dat ze aan het eind van het programma het muntje in een geweer gezet en afgeschoten hebben op een dummyhoofd. Dit zonder effect. Een kogel daarentegen verpulverde het dummyhoofd. Conclusie: vorm is ook belangrijk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 109

Re: Steentje valt van het empire state building

Als je de waarden een beetje afschat kom je op een eindsnelheid van 20-25 m/s. Verder speelt de druk die het uitoefent op de schedel een belangrijke rol, en daarmee dus ook het oppervlak dat de schedel raakt (vandaar dat een kogel wel penetreert). Maar ik heb geen idee hoe sterk een schedel wat dat betreft is maar ik weet zeker dat 25 m/s een veel te lage snelheid is. Daarmee krijg je nog amper een deukje in een vizier van een helm (waar deze situatie zich wel vaker voordoet met nog veel hogere snelheden, en kan me niet voorstellen dat een vizier zoveel sterker is dan een schedel).

Berichten: 717

Re: Steentje valt van het empire state building

Als je de waarden een beetje afschat kom je op een eindsnelheid van 20-25 m/s.
Hoe weet je dat? Wat is terminal velocity van dat steentje dan? Hangt toch helemaal af van vorm en dichtheid? Een prachutist heeft in stabiele toestand een T.V. van 180-190 km/h (in tegenstelling tot wat eerder beweerd werd, ik heb mijn B-brevet). Deze is wel op te voeren naar hogere snelheden tot boven de 400 km/h door bijvoorbeeld head-down te gaan en een speciaal (glad) pak aan te trekken. Maar dat een steentje dodelijk is vanaf welke hoogte dan ook hangt helemaal van het steentje af. Een glad rond steentje van zo'n 4 cm doorsnee zal weleens gevaarlijk kunnen worden...
Laats waren we bezig over voorwerpen die van grote hoogte vallen. En zo kwamen we ook bij het onderwerp over een kiezelsteen die van grote hoogte op je hooft valt.
Dus de vraag is niet of dat kan, de vraag is hoe groot de dichtheid van dat kiezelsteentje is en wat voor vorm deze heeft. Zijn oppervlakte ruwheid zal medebepalend zijn.

Reageer