Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 388

Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Hoi allemaal,

Als resultaat van een AD conversie krijg ik een tien bits resultaat terug. In mijn register is er echter maar plaats genoeg voor acht bitjes, hoe kan ik deze omzetting doen zonder enorm in de nauwkeurigheid/juistheid te gaan snoeien?

Persoonlijk dacht ik er aan om gewoon de twee LSB's weg te laten. Is dit wel een goede manier of moet ik er een andere bewerking op uitvoeren?

Als ik in volgend rekenvoorbeeld de twee LSB's weglaat:

Ik heb als resultaat 1111111100, dat geeft decimaal (verhoudingsgewijs): 0.997 (nl 1020/1023). Op de schaal van acht bits geeft dit gewoon 1 (nl 255/255). Dus de fout die ik nu maak lijkt me verwaarloosbaar.

Iemand opmerkingen/suggesties?

Groeten

H-V

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Op zich heb je gelijk.

Het kan echter afhankelijk zijn van het signaal.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 388

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Vertel eens wat meer in verband met wat je bedoelt met "dat hangt af van je signaal".

Berichten: 7.068

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Vertel eens wat meer in verband met wat je bedoelt met "dat hangt af van je signaal".
Stel dat je een AD converter hebt die van 0 tot 5 Volt werkt, maar waarmee je een signaal meet dat slechts tussen de 3 en 4 Volt zit... snappie?

Berichten: 388

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Ah ok. Maar in principe zijn alle waardes haalbaar van nul tot full scale.

Berichten: 7.068

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Ah ok. Maar in principe zijn alle waardes haalbaar van nul tot full scale.
Maar is de kans op alle waarden ook gelijk?

Berichten: 388

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Dat maakt toch niet uit? Als alle waardes kunnen voorkomen ga je toch geen beperking opleggen, want dan ben je volgens mij toch serieuze fouten aan het maken.

Maar goed, ik laat dan gewoon de LSB's weg.

Berichten: 7.068

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Dat maakt toch niet uit?
Niet? Stel dat ik elke seconde meet, maar dat een waarde tussen 4 en 5 volt slechts 1 keer in de 1000 jaar voorkomt. Die ene keer een 'aanzienlijke' fout in de 1000 jaar neem ik wel voor lief voor mijn kleinere fout elke seconde...

Berichten: 388

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Niet?
Ik vraag het net :D

Maar in dat opzicht heb je gelijk, maar als je nu een waarde hebt tussen bv 3 en 4V die bijna nooit voorkomt (zoals die 1 keer in 1000 jaar) dan kan je toch geen beperking opleggen omdat je alles tussen de 4 en 5V nog moet kunnen meten.

Maar bij het systeem waar ik het over heb heeft elke waarde net evenveel kans.

Berichten: 7.068

Re: Verandering in nauwkeurigheid door het binaire stelsel

Maar in dat opzicht heb je gelijk, maar als je nu een waarde hebt tussen bv 3 en 4V die bijna nooit voorkomt (zoals die 1 keer in 1000 jaar) dan kan je toch geen beperking opleggen omdat je alles tussen de 4 en 5V nog moet kunnen meten.
Het gaat echter niet echt om 'meten', maar om 'opslaan'. Je 'meet' altijd tussen 0 en 5 Volt. Welke metingen je hoe opslaat moet je zelf weten (en kun je dus ook zo doen zodat het gebied tussen 3 en 4 Volt weinig 'codes' toegewezen krijgt).

Reageer