Drukverlies gekoppeld aan volumeverlies

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Drukverlies gekoppeld aan volumeverlies

Goedemiddag,

Ik ben bezig met ondergrondse blusnetten, een blusnet mag een x aantal liters verliezen in 2 uur bij een drukproef.

In de diverse inspectie en eisen pakketten wordt alleen melding gedaan van het aantal liters dat na 2 uur verloren mag worden. en wordt met geen woord gerept over hoe het rest volume / verloren volume berekend moet worden.

Aangezien het media als niet samendrukbaar wordt beschouwd (water) en de lekkage niet op voorhand te begroten is vind ik het knap lastig om aan de hand van de verloren druk het volume te bepalen.

Kan iemand mij hierbij helpen/ in de juiste richting sturen.

Alvast bedankt, Walter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Drukverlies gekoppeld aan volumeverlies

Dat is ook niet te berekenen, omdat je het volume van je systeem niet kent bij elke druk (alle leidingwerk is tot op zekere hoogte elastisch).

Er zit maar één ding op: Zet je leidingsysteem op maximale druk, en zet een kraantje een klein eindje open (kunstmatig lek) Na elke afgetapte liter meet je de druk.

Zo maak je een paar meetseries, en die stop je in een grafiek. Zo krijg je een ijkgrafiek.

Nog een oppassertje: temperatuur van je water (en daarmee van je leidingwerk) speelt ook een rol. Ook al heb je geen lekkages, de druk zal variëren totdat je een temperatuursevenwicht hebt. Voor die ijkgrafieken is dat zo geen probleem denk ik, die heb je in tien minuutjes wel voor elkaar, en in die tijd gebeurt er niet veel. Maar voor dat afpersen wil je mogelijk wel een dag wachten tussen vullen en checken. Hou er dus rekening mee dat dat nog roet in het eten kan gooien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Drukverlies gekoppeld aan volumeverlies

Dank voor je reactie, nu begrijp ik waarom ik er verder niet over uit kom.

Het is inderdaad vast gelegd dat er minstens 12 uur tussen vullen en testen moet zitten.

Dan zit er niets anders op dan een test opstelling te maken.

THNX

Reageer