Pratende katten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Pratende katten

hallo,

dit klinkt mss idioot en dat is het ook maar ik wil het toch wel eens horen van mensen die niet meteen alles geloven en die iets weten over dieren.Toen ik dit zag was ik toch wel ff verbaast maar geloofde ik het oo kwel niet echt :D

Kunnen katten praten?

http://www.youtube.com/watch?v=cZ48soFDePc :D

Berichten: 14

Re: Pratende katten

dit noem ik niet praten...

praten is een idee vormen en dit in een geconstructeerde zin naar voren brengen.

(toegegeven, somige mensen kunnen dit ook niet :D )

dit is gwn associatie, die kat heeft geleerd als mensen "hallo" zeggen om dat geluidje te maken (wat in dit geval toevallig op 'hallo' lijkt...)

(ik heb wel niet het hele filmpje blijven bekijken...)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Pratende katten

Hilarisch, katten, maar praten: nee.

Ze immiteren geluiden die ze associëren met een beloning. De oude kat van mijn ouders zei vroeger ook wel eens iets dat op "mama" leek als je dat graag zou willen horen. Je kon het echter net zo goed "mauwauw" noemen. Die katten (net als andere "pratende" dieren zoals bijvoorbeeld papegaaien) hebben echter geen flauw idee wat ze zeggen, of sterker nog: dat ze íets zouden zeggen dat anders is dan hun normale klanken.

Het filmpje waar je naar linkt staat trouwens ook vermeld op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Talking_anima...ation_of_speech

Zegt genoeg denk ik. Dat artikel zal je verder ook wel interessant vinden gok ik zo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Pratende katten

Die katten (net als andere "pratende" dieren zoals bijvoorbeeld papegaaien) hebben echter geen flauw idee wat ze zeggen, of sterker nog: dat ze íets zouden zeggen dat anders is dan hun normale klanken.
http://www.dossierx.nl/content/view/484/54/

http://www.alexfoundation.org/research.htm
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Pratende katten

Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Pratende katten

Hans,

Allereerst zou ik het waarderen als je een korte toelichting geeft bij het plaatsen van een link. Nu is het zo dat wij er maar vanuit moeten gaan dat het zó interessant is dat we het moeten lezen, terwijl we eigenlijk geen idee hebben wat er te vinden is en wie de bron is. Iets meer info vooraf vergezeld van je eigen visie is zeer welkom (je doet dit overigens vaker, vandaar dit expliciete verzoek).

Nu heb ik wel de moeite genomen om je links te bekijken. Dossier X betekent voor mij per definitie een muisbeweging naar het rode kruisje rechtsboven in het scherm. "Grenswetenschap" ofwel non-wetenschap hoort hier niet thuis.

De Alex foundation vind ik ook twijfelachtig. Dr. Pepperberg trekt erg kort-door-de-bocht conclusies zonder ze degelijk te onderbouwen (althans, niet op de pagina's jij ons voorschotelt). Bovendien komt het op mij ook erg over als geldklopperij. Die bron gaat bij mij ook de prullenbak in.

Dat mov-bestand kan ik hier niet afspelen. Ik heb geen quicktime en zonder een heel overtuigend verhaal waarom ik de moeite zou moeten doen dat te installeren en de video te bekijken ben ik dat niet van plan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 19

Re: Pratende katten

bedankt voor de reacties. Kan ik hieruit concluderen dat die filmpjes gewoon vals zijn en dat ze dus bewerkt zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Pratende katten

Nee hoor, op de ondertiteling na zijn ze (denk ik) niet bewerkt. Maar luister nu eens kritisch. Je kunt er vanalles van brouwen, het is maar net wat je wíl horen. Ik hoor gewoon een serie van langerekte en korte "mauw" geluiden. Als jij echter graag "Hallo" wil horen, ja, dan kún je dat eruit halen. De kat heeft alleen geen idee dat hij iemand aan het groeten is, maar maakt gewoon een geluid zoals hij dat de hele tijd door al doet. Net als elke andere normale kat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 19

Re: Pratende katten

hmm nou eigenlijk is het niet echt duidelijk, lijkt inderdaad op gewoon "miauw" eigenlijk zou ik het in het echt eens moeten horen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Pratende katten

Mijn poes, helaas is ze er niet meer, verstond wat nederlands...

Als ik zei: 'Poesje in tuin' tijdens het eten dan rende hij naar de tuin en ging rond zitten kijken waar die poes zat.

En ze kon Ja zeggen.

In hun hersenen kunnen ze taal omzetten tot daden en hun daden omzetten tot taal.

Denkt een kat met een nederlands baasje in het nederlands?

Ik ben geen kat geweest dus zou het niet weten....

Hun stembanden en keel laten perfect ABN niet toe maar kunnen wel wat in elkaar miauwen.

Ze zijn in staat hun interne kattentaal om te zetten tot emoties.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 4.546

Re: Pratende katten

Nou....ze verstond niet echt Nederlands, ze associeerde bepaalde geluiden met bepaalde acties.

Anyway, ik vind dit http://www.youtube.com/watch?v=z3U0udLH974&NR=1 toch wat interessanter als het om pratende katten gaat. Het lijkt namelijk of deze 2 katten echt met elkaar praten, een beetje zoals wij mensen dat doen, maar dan met "kattentaal". Ik heb bij National Geographic ook al iets dergelijks gezien met prairie-honden, die ook echt een taal hadden als mensen. Ik ben benieuwd hoe dat met deze 2 katten uit deze video zit.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer