De vlieger als opwekker van energie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 94

De vlieger als opwekker van energie

De vlieger die energie uit de lucht plukt

Ellis Ellenbroek

Zijn energie opwekkende laddermolen beleefde gisteravond in Groningen een geïmproviseerde wereldpremière. Maar Wubbo Ockels voorspelt zijn nieuwe uitvinding een gouden toekomst.

...

Voormalig astronaut en hoogleraar duurzame technologie Wubbo Ockels bedacht elf jaar geleden dat je met vliegers beter energie op kunt wekken dan met een windmolen. Een vlieger komt veel hoger dan een molen, en hoe hoger hoe harder en constanter het waait. Binnen zijn Delftse onderzoeksgroep ASSET werkte hij het concept uit. Het leidde tot een serie radiografisch bestuurde vliegers aan een lijn, een ladder als het ware, en een grondstation om de energie die de laddermolen uit de lucht haalt in te verzamelen.

...

Gisteren werd een klein laddermolentje ten doop gehouden: vijfhonderd meter kon het klimmen en het wekte drie watt op, genoeg voor drie huishoudens

...

Tien jaar na het aanvragen van patent op zijn idee staan de geldschieters in een grote rij.

Lees meer:

Trouw: De vlieger die energie uit de lucht plukt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: De vlieger als opwekker van energie

Ik was erbij! :D

Afbeelding

Het was vrijwel windstil, en toch vloog het.

Afbeelding

De lijn wordt opgevangen door een zich naar de vlieger draaiend wiel.

De lijn wordt opgerold om een liggende trommel (slecht zichtbaar, zit achter de andere apparatuur). Die trommel en alle andere apparatuur bevinden zich op een karretje. Dit karretje wordt heen en weer bewogen door een worm(wiel), en daarmee wordt bereikt dat de lijn van de vlieger netjes naast elkaar wordt opgerold en afgerold. Als de lijnen over elkaar worden geslagen, dan beschadigd de lijn vanwege de grote kracht. De zwarte cilinder links op het karretje is de dynamo/elektromotor. In het midden wordt de elektrische energie gemeten, en daar is ook een kastje dat berekeningen doet en de boel aanstuurt. Rechts is een omvormer naar 220 volt. Onder in het karretje bevinden zich twee accu's.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De vlieger als opwekker van energie

Lijkt me intressant, maar hoe of waar haalt het precies energie uit want dat volg ik niet?

Blijft zo'n ding wel makkelijk in de lucht? Ik kan me niet voorstellen dat je bv zo'n park vol vliegers kan gaan maken. Of zouden we bij wijze van spreken 1tje kunnen kopen om in onze tuin te zetten vermits zo'n ding toch stroom produceert voor 3 gezinnen?

Berichten: 94

Re: De vlieger als opwekker van energie

Ik denk dat het interessant wordt als er energie aan het net geleverd wordt, ipv accu's, want die hebben ook zo hun nadelen.

De grootschalige plannen, het zijn nog plannen, zien er zeer belovend uit!

Ik citeer:

'De grootste windmolens die we nu hebben leveren een vermogen van één megawatt, een grote laddermolen kan vijftig tot honderd megawatt aan elektriciteit opwekken', zegt Ockels. De laddermolen kan een hoogte van tien kilometer bereiken, verklaart de voormalige ruimtevaarder het verschil. 'Daar waait het harder en is de wind stabieler dan aan de grond.'

Laddermolen van Ockels wekt met vliegers groene stroom

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De vlieger als opwekker van energie

Het idee klinkt futuristisch, maar is volgens hoogleraar duurzame technologie Wubbo Ockels vrij eenvoudig. Je hangt een rits grote vliegers aan een lichtgewicht kunststof kabel. De 'ladder' die zo ontstaat, bevestig je aan een trommel, die de vliegers op- en afrolt. Met de trekkracht van de vliegers kun je zo op de grond elektriciteit opwekken.


Dus er hangen verschillende kabels aan die elk een vlieger vasthouden? Dus wanneer de ene iets harder trekt dan de andere beweegt de kabel en kan dus een spoel draaien? Of begrijp ik het niet?

Berichten: 94

Re: De vlieger als opwekker van energie

Dus er hangen verschillende kabels aan die elk een vlieger vasthouden? Dus wanneer de ene iets harder trekt dan de andere beweegt de kabel en kan dus een spoel draaien? Of begrijp ik het niet?
Wat ik begrepen heb is dat de vlieger eerst klimt naar een hoogte van zo een 500 meter. Vervolgens wordt er radiografisch een 'klepje' uit de vlieger weggetrokken zodat hij snel daalt naar 150 meter. Het draad wordt dan opgerold en dat kost niet zoveel energie.

Als de vlieger opnieuw klimt naar 500 meter is er netto sprake van het genereren van energie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De vlieger als opwekker van energie

Grasduiner schreef:De vlieger die energie uit de lucht plukt

vijfhonderd meter kon het klimmen en het wekte drie watt op, genoeg voor drie huishoudens
Dat zijn wel héééél zuinige huishoudens. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De vlieger als opwekker van energie

Ohzo, dat maakt het plots allemaal wel duidelijker :D

Berichten: 12.262

Re: De vlieger als opwekker van energie

Het staat echt in de bron he...
Gisteren werd een klein laddermolentje ten doop gehouden: vijfhonderd meter kon het klimmen en het wekte drie watt op, genoeg voor drie huishoudens en zeker voor Jan Akkermans muziekband
Dan vraag ik me toch af hoeveel stroom het nou eigenlijk was (3 kW?) en wat voor druif er daar op de wetenschapsredactie zit.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: De vlieger als opwekker van energie

Lijkt me interessant, maar hoe of waar haalt het precies energie uit want dat volg ik niet?
Het beste zou je dat een keer kunnen ervaren door een dag te gaan powerkiten met een bestuurbare vlieger. Een vlieger kan een zeer grote kracht geven, waardoor je met gemak wordt opgetild, en een vlieger kan zachtjes neervallen. Het is maar net welke hoek de vlieger maakt ten opzichte van de wind, en de snelheid die een vlieger heeft. Energie wordt gewonnen door het ene moment de vlieger zeer sterk te laten trekken aan de lijn, de trommel wordt bewogen, de dynamo levert elektrische energie. Het andere moment wordt de vlieger zo bestuurd dat deze nauwelijks trekt, en op dat moment wordt de lijn binnengehaald. Dat kost een beetje energie; veel minder dan de energie die in het andere deel van de cyclus is gewonnen.

Een vlieger geeft een grote kracht als je hem zo bestuurd dat die snel door de lucht beweegt. Meestal laat je de vlieger dan in achtjes bewegen. (cirkels kan natuurlijk ook, maar dan raken bij een tweelijns-, of een vierlijnsvlieger, de lijnen in de war).

Als het gaat om energiewinning dan hebben vliegers enkele grote voordelen ten opzichte van windmolens:

+ Hoe hoger, des te harder waait de wind. Vliegers kunnen hoogten bereiken die onhaalbaar zijn voor windmolens,

+ De mast is één van de meest kostbare onderdelen van een windmolen. Vliegers hebben geen mast, in plaats daarvan een relatief goedkope lijn.

+ De punt van een wiek van een windmolen heeft de grootste snelheid en wint de meeste energie. Die punt is een klein, licht onderdeel. Al die andere zware onderdelen van een windmolen dienen in grote lijnen vooral om de energie die de punt opvangt naar de grond te transporteren. Bij een vlieger heb je al die zware onderdelen niet nodig. Laat een vlieger in een cirkel (of een acht) bewegen: de hele vlieger heeft een grote snelheid, en vangt veel energie.

+ In een vlieger zit in verhouding tot een windmolen weinig materiaal.

+ Kiten is een geweldige sport pi.gif

Energie winnen met behulp van vliegers heeft natuurlijk ook een belangrijk nadeel:

- Enorme ontwerpproblemen om dit op te schalen van de 3 kilowatt installatie die nu gebouwd is naar een installatie die megawatts levert.

- Enorme ontwerpproblemen om oplossingen te vinden voor het functioneren bij onweer, windstoten, hagel, wegvallen van de wind, vliegtuigen, kabelbreuk, infrastructuur, horizonvervuiling, etc.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 94

Re: De vlieger als opwekker van energie

Vliegers hebben nog een nadeel, ze zijn denk ik niet constant in hun energielevering.

Mogelijk kan de energie omgezet eerst worden in waterkracht. Een tijd geleden was er een plan in het nieuws, maak in de noordzee een eiland met daarin een groot meer.

Gebruik 's nachts de windenergie om het meer leeg te pompen en laat het meer overdag, als er energie nodig is, vollopen en zorg dat daarbij dynamo's een constante stroom van energie genereren.

Als het meer voldoende groot is, een aantal tientallen vierkante kilometers, kun je 1 a 2 miljoen huishoudens van electriciteit voorzien.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De vlieger als opwekker van energie

Dan moet je natuurlijk wel enkele vierkante kilometers natuur verwoesten.

Berichten: 12.262

Re: De vlieger als opwekker van energie

Tja, maar of dat zo'n probleem is? Stuwmeerbuffers bestaan al zo lang, alleen moet het landschap zich er voor lenen qua hoogteverschillen en dergelijke... het is een intrinsiek probleem van alle wispelturige energiebronnen.
Victory through technology

Reageer