Verdunnen van frituurvet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Verdunnen van frituurvet

Mijn auto rijdt sinds kort op gebruikt frituurvet. Omwille van de stroperigheid van de frituurolie, was het noodzakelijk een warmtewisselaar te monteren zodat de olie voorverwarmd de brandstofpomp in kan gaan. Dit alles werkt goed.

Probleem is echter dat de motor goed op temperatuur moet zijn, alvorens ik kan overschakelen van diesel op frituurolie. Ook is het noodzakelijk om ruim voor de eindbestemming terug te schakelen op diesel. Dit om te voorkomen dat de frietolie in de brandstofpomp achterblijft. Dit alles maakt het rijden op frituurolie alleen aantrekkelijk voor de lange ritten.

Pas achteraf kwam ik op het idee om de olie te verdunnen tot dezelfde viscositeit als dat van normale diesel. Zijn er scheikundigen in dit forum die mij een geschikte auditieve kunnen aanbevelen?

Vriendelijke groet,

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verdunnen van frituurvet

Je zou het kunnen proberen met toevoeging van plantaardige olie, maar dat neemt niet weg dat er altijd vetten achterblijven in het frituurmengsel, dus of je de juiste viscositeit ten allen tijde zal blijven behouden is de vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Verdunnen van frituurvet

Koop frituurvet van 0W40 ipv 20W40 :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Verdunnen van frituurvet

een beetje alcohol toe voegen doet wonderen voor de viscositeit.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer