Vraagje ivm diy projector

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 379

Vraagje ivm diy projector

Een tijdje geleden sprak een vrind me over het bouwen van een LCD projector. Het wordt vaak voorgesteld als een makkelijk klusje gewoon LCD scherm waar het achterlicht van kapot is plaatsen op een overhead projector en klaar is kees. Alleen wouden we ook liefst de overhead projector zelf maken. Meestal zijn die projectors veel te dik we dachten dus aan dunner maken van deze projector. Ik vroeg me af bij de meeste LCD projectors staat er het aantal lumens bij in degene in de winkel meestal zo n 2000.

1.Als je een andere lamp er in plaatst bv: een kleintje die meesta die in bureaulampen worden gebruikt en die volgens het opschrift 7920 lumen produceert verhoogt dit dan mijn contrast en is dit schadelijk.

2. Is er een reden waarvoor de meeste overhead projectors zo dik zijn.

Alvast bedankt

Re: Vraagje ivm diy projector

1: contrast is de 'afstand' tussen licht en donder. Als je een lamp op de muur laat schijnen en je gaat daar een schaduw maken, dan heeft dit een bepaald contrast. Stel nu dat je de schaduw maakt met iets dat 100% het licht tegen houdt, dan kan je het contrast verhogen door een fellere lamp. Nu wil het echter zo zijn dat een LCD-scherm in stand 'zwart' niet 100% het licht tegen houdt. Bij erg veel licht toont het zwart dan dus grijs.

Een (zwaardere) lamp zal (meer) warmte produceren en dus het lcd warm stoken.

2: Ja, de lichtstralen moeten gebundeld worden met behulp van reflector en lens. Lens heeft een bepaalde brandpuntafstand. Je hebt zelfs kans dat er meerdere lenselementen achter elkaar zitten. De oude overheadprojectoren die ik ken hebben een 12v 20W halogeenlampje met aangegoten reflector (32 graden) en een matglaasje. Vervolgens op enige afstand een grote fresnel lens, waar de transparanten op gelegd worden. Ik weet alleen niet meer of de fresnel het licht naar 1 punt toe buigt of dat dit alleen is voor een betere lichtverspreiding. Uiteraard zit er dan bovenop nog een lens die van het object een beeld projecteert.

Verder zijn natuurlijk de algemene regels van optiek van toepassing: Wil je een korte projector, dan heb je een korte brandpunt afstand nodig. Inherent hieraan is de chromatische aberatie--> hoe sterker het licht moet buigen, hoe meer de kleuren zich gaan scheiden. Overigens zal een 'korte' lens een groter beeld (en dus wat donkerder) projecteren dan een lange lens, bij gelijke afstand van projector tot scherm.

Reageer