Diamantster

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8.614

Diamantster

edit: deze discussie is afgesplitst uit [topic="69550"]het nieuwsbericht over 's werelds grootste diamant.[/topic]

Dit mag dan 's werelds grootste diamant zijn (als de claim officieel bevestigd wordt), vergeleken met de reusachtige diamantster die zo'n 3 jaar geleden ontdekt werd is dit maar een kiezelsteentje.

Meer over bovengenoemde diamantster (tien quintiljard kwadraat!):

http://www.planet.nl/planet/show/id=74127/...47070/sc=93a03b

http://cfa-www.harvard.edu/press/archive/pr0407.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3492919.stm

Kijk hier voor afbeeldingen en filmpjes.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 308

Re: Diamantster

wat als daar een meteoor inslaat????
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 8.614

Re: Diamantster

Een meteoor kan niet inslaan. Zie hier voor het verschil tussen meteoor - meteoriet - meteoroïde - komeet (en dan heb je ook nog planetoïden).

Om terug te komen op je vraag: ik weet niet of een stuk ruimtepuin kan inslaan op een ster, maar ik vermoed van niet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 308

Re: Diamantster

Hmmm als je het bedenkt is die zon toch VEEL kleiner geworden niet? (duidelijk uit de cijfers) Heeft dat dan geen effect op de gravitatiekracht op de planeten er rond? (als die er nog zijn...). Als ik het juist gelezen heb is die zon zelfs kleiner dan de gemiddelde planeet ! Als dit het geval is geloof ik dat er wel degelijk brokstukken kunnen inslaan...maar aangezien diamant het hardste op aarde is (dus denk ik dat er geen meteoor harder is dan die "zon"), en als er door de immense druk diamant ontstaat, zal die wel bijna geen onzuiverheden vertonen, dus barsten zal die ook wel niet...En ik heb nog nooit diamant weten smelten, dus dat waarschijnlijk ook niet...

Zou die misschien gewoon afketsen? pi.gif
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Diamantster

Volgens mij is enkel de kern zuiver diamant, de buitenste lagen zullen niet zo'n grote druk ondervinden. Dus ik vermoed dat daar gewoon nog meteorieten kunnen inslaan.

Berichten: 308

Re: Diamantster

Maar de kern van een zon bij uitdoven implodeert die altijd? of enkel bij grotere sterren en supernova's? (als die implodeert is de kracht op zo'n korte afstand (astronomisch gezien) we groot genoeg toch?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 8.614

Re: Diamantster

(als die implodeert is de kracht op zo'n korte afstand (astronomisch gezien) we groot genoeg toch?
Groot genoeg waarvoor?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 308

Re: Diamantster

Groot genoeg waarvoor?
Om ook de mantel van die ster in diamand te veranderen? (op een klein klein klein laagje H en He na)...

En die figuur kende ik al, maar toch...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 8.614

Re: Diamantster

De manier waarop ik het artikel interpreteer is de volgende: de diamantster was een ster van middelbare grootte en is dus op het einde van haar leven opgezwollen tot een rode reus, waarna ze een deel van haar materie afgestoten heeft in de vorm van planetaire nevel. Daarna is haar kern ineengestort tot een witte dwerg, en vervolgens is die kern gekristalliseerd tot diamant. Die diamantster is dus een gekristalliseerde witte dwerg en bestaat m.a.w. alleen nog maar uit de kern van de ster die ze eens was.

Onze zon zal waarschijnlijk - binnen ongeveer 7 miljard jaar - hetzelfde lot ondergaan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 308

Re: Diamantster

Wel dan klopt het toch wat ik zei? die ster is helemaal van diamant, ook de mantel. De druk die die kern zou ondergaan bij het ineenklappen van de ster als rode reus is zeker voldoende volgens mij om ook het oppervlak te "diamantiseren".

Moet je maar eens de volumes bekijken ! Als die ster terug inkrimpt (na deel van de massa te hebben weggeblazen) gaat al de overige naar het middelpunt toe bewegen... Maar met zo'n kracht dat zelfs de buitenkant hard genoeg wordt aangedrukt (denk ik toch)

Anders is het toch wel zeker een diamant met een laagje grafiet en nog wat andere elementen die in zonnen voorkomen (berylium, helium, waterstof, ...)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 8.614

Re: Diamantster

Wel dan klopt het toch wat ik zei? die ster is helemaal van diamant, ook de mantel.
Er is geen mantel meer. Die is weggeblazen in de vorm van een planetaire nevel.

De rest van je post kan ik niet direct becommentariëren.

PS: Het eigenlijke artikel ging eigenlijk over de grootste diamant ter wereld die in Zuid-Afrika zou zijn gevonden. We zijn echter al ver afgedwaald, dus splits ik de discussie over de diamantster af naar het forum 'Sterrenkunde en Ruimtevaart'.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Diamantster

Moet je maar eens de volumes bekijken ! Als die ster terug inkrimpt (na deel van de massa te hebben weggeblazen) gaat al de overige naar het middelpunt toe bewegen... Maar met zo'n kracht dat zelfs de buitenkant hard genoeg wordt aangedrukt (denk ik toch)
Even denkpet opzetten: de oceaan is tien km diep. Van onder is er een druk van 1000 bar en moet je al een speciaal voertuig bouwen om dat te overleven. Vlak onder de oppervlakte kun je een onderzeebootje van een plasic zakje op een frame van luciferstokjes nog heel houden.

De enige kracht die zorgt voor druk op de kern van zo'n hemellichaam is de zwaartekracht, oftewel het gewicht van de buitenlagen zelf. Als er al extra impuls richting het centrum optreedt zal dat hoogstens zijn door het wegblazen van nog meer buitenlaag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Diamantster

Als de mantel weggeblazen wordt onstaat er een gigantisch groot vaccuum boven de rest, dus is niet enkel de zwaartekracht, maar ook dat vaccuum, daarbij vergelijk eens de massa van de aarde met de massa van een rode reus?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Diamantster

Als de mantel weggeblazen wordt onstaat er een gigantisch groot vacuum boven de rest, dus is niet enkel de zwaartekracht, maar ook dat vaccuum, daarbij vergelijk eens de massa van de aarde met de massa van een rode reus?
Als je hier op aarde een vacuüm (TV-buis bijv) hebt en die implodeert, dan komen daar inderdaad flinke krachten bij vrij. Maar dat is niet de zuigkracht van eht vacuüm, maar de druk van de buitenlucht. Die ster bevindt zich al in vacuüm (de ruimte), en daar is geen buitenlucht die kan drukken. Verder, als dat vacuüm gevuld zou moeten worden zou dat juist moleculen uit de mantel wegtrekken naar buiten toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Diamantster

Hmm, dat was een HEEL stomme redeneerfout van me >_> pi.gif Hmmm potverdrie...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Reageer