Aarde laten afkoelen?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 510

Aarde laten afkoelen?

Met de aarde opwarmen hebben wij aardbewoners niet zo veel moeite. Maar is het natuurkundig gezien ook mogelijk om de aarde weer af te laten koelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Aarde laten afkoelen?

In theorie zou het grootschalig filteren van Greenhouse gassen moeten werken. Deze gassen zijn immers verantwoordelijk voor het vast houden van warmte.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: Aarde laten afkoelen?

Wat zijn precies Greenhous gassen? Zijn dit CFK's?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Aarde laten afkoelen?

o.a. waterdamp, koolstofdioxide, stikstofoxiden methaan en CFKs
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Aarde laten afkoelen?

Zeer grote vulkaanuitbarstingen en inslagen van meteorieten brengen veel stof/roet/etc. in de atmosfeer.

Op die manier wordt het zonlicht geblokkeerd en wordt de aarde niet meer opgewarmd.

Niet echt een praktisch bruikbare manier van afkoelen, maar natuurkundig gezien wel een mogelijkheid. :wink:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Aarde laten afkoelen?

we kunnen natuurlijk de hele aarde gaan bedekken met koelelementen maar die bevatten ook weer cfk's.

(welk deel van de koelkast bevat eigenlijk cfk gas?)
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Re: Aarde laten afkoelen?

is het waar dat de opwarming gecompeseerd word door een naderende ijstijd? ik dacht dat die cyclus geologisch gezien niet lang meer gaat duren..

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Aarde laten afkoelen?

ik denk eigenlijk wel dat een ijstijd niet te lang meer op zich zal wachten , sinds de natuur zichzelf altijd in evenwicht probeert te brengen

Berichten: 22

Re: Aarde laten afkoelen?

sen... schreef:Zeer grote vulkaanuitbarstingen en inslagen van meteorieten brengen veel stof/roet/etc. in de atmosfeer.

Op die manier wordt het zonlicht geblokkeerd en wordt de aarde niet meer opgewarmd.


En niet te vergeten: atoombommen! Volgens een of ander strike-and-strike-back scenario uit het Reagan-tijdperk zou de temperatuur daarbij drastisch zakken... Weer dankzij die stofwolken...

Berichten: 22

Re: Aarde laten afkoelen?

richel_richel schreef:we kunnen natuurlijk de hele aarde gaan bedekken met koelelementen maar die bevatten ook weer cfk's.

(welk deel van de koelkast bevat eigenlijk cfk gas?)
Een koelkast geeft zijn warmte (en de verbruikte energie om te koelen) terug vrij aan de omgeving (achterkant van de koelkast ist warm). Door gigantisch veel te koelen zouden we dus eigenlijk nog meer warmte creëren.

En zijn jullie zeker dat de CFK's het broeikaseffect versterken? Ik dacht dat CFK's enkel de ozonlaag aantasten en de rest ongemoeid laten.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Aarde laten afkoelen?

En zijn jullie zeker dat de CFK's het broeikaseffect versterken? Ik dacht dat CFK's enkel de ozonlaag aantasten en de rest ongemoeid laten.
Klopt, CFK's breken ozon af, en zijn geen broeikasgas.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Aarde laten afkoelen?

als het warmer word, dan breid de tropengordel zich uit, daardoor worden al die gassen op genoemen. en koolstofdioxide word omgezet. dus de natuur brengt zichzelf inderdaad in evenwicht, alleen nu moeten wij zorgen dat we niet meer kappen van de tropengorden, dan dat erbij komt door de opwarming

Re: Aarde laten afkoelen?

Ik denk dat de beste oplossing is: ofwel stoppen met vervuilen. ofwel blijven voortdoen zoals we 40 jaar geleden bezig waren.

Op dit moment zijn we bezig om bepaalde deeltjes die zogezegd broeikaseffect versterken te filteren. dat is niet waar. de gassen (CO2, SO2,... zorgen voor het broeikaseffect, maar vaste (stofachtige) deeltjes werken het broeikaseffect net tegen. Daarom duurde het tot enkele jaren gelden voor het broeikaseffect zich echt begon te manifesteren, nl omdat we de deeltjes die het broeikaseffect opheffen proberen tegen te houden (bv, roetfilters in autos), en nog altijd evenveel CO2 uitstoten. Het beste voorbeeld hiervan is de hete zomer van 2003.

Ik denk uiteindelijk dat de eerste oplossing de beste is

Berichten: 19

Re: Aarde laten afkoelen?

Ik had een programma gezien waarin ze zeiden dat er op dit moment naast het broeikaseffect iets anders bezig is wat de aarde juist weer afkoeld! Dus als we de een zouden stoppen zou de ander weer versterken. Weet iemand hier iets over?

Berichten: 32

Re: Aarde laten afkoelen?

Een manier om de aarde 'plaatselijk' af te koelen is door heel veel ijsblokjes in de zee te gooien. Dit klinkt raarder dan het is. De ijskap van Groenland is 2 km dik.

Als ik op mijn globe kijk is de atlantisch oceaan boven de 30e breedtegraad 10x zo groot als Groenland. Als je de complete ijskap gebruikt heb je voldoende om de atlantische oceaan met 200 m dik ijs te bedekken. Zoveel ijs smelt niet zomaar en doordat het ijs veel zonlicht weerkaatst krijg je vanzelf afkoeling.

Heel de ijskap in het water gooien is wat overdreven (6 meter stijging van het zeewater niveau). Een klein gedeelte (1-10%) van de ijskap lijkt mij het beste.

Je hebt dan een ijslaag van 2-20 m en een waterstijging van 6-60 cm.

Reageer