Onafhankelijk vlaanderen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Onafhankelijk vlaanderen

Gezien de politieke crisis in Belgie op dit moment zijn er vele speculaties over het feit of Vlaanderen niet beter af zou zijn zonder Wallonie. Mijn vraag is of dit nou zo is? Zijn er meer voordelen voor een gezamelijk Belgie of een apart Vlaanderen?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Berichten: 8.614

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Iedereen heeft daar een eigen mening over. De belgicisten zullen natuurlijk zoveel mogelijk voordelen aanwijzen voor een gezamenlijk België, terwijl de separatisten het omgekeerde zullen proberen.

Tip: Kijk eens in deze topic. Het gaat wel vooral om de mogelijke aanhechting van Vlaanderen bij Nederland, maar daar zal je hoogstwaarschijnlijk interessant leesvoer vinden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Onafhankelijk vlaanderen, Zal het ooit mogelijk worden om vlaanderen van wallonie te scheiden?

Vanwaar we nu zitten zijn er volgens mij 3 mogelijke uitwegen; ik geef ze even op een rijtje;

1 Vlamingen en Walen gaan terug onderhandelen en ze geven alle 2 een stuk toe. Beide kanten lijden hierdoor echter groot gezichtsverlies. (echter: dit is wat men de voorbije 86 dagen heeft proberen te doen en dat is mislukt) Daardoor betwijfel ik deze mogelijkheid ten zeerste.

2 Ze doen niks (=Vlamingen binden in) en laten de staatshervorming & communotaire problemen gewoon links liggen, dit zal nog meer ontevreden vlamingen tot gevolg hebben. En bij de volgende verkiezingen liggen de kaarten dan zo moeilijk dat een splitsing ( al dan niet ongrondwettelijk) onvermijdelijk zal zijn.

3 (Met een tripartite) behandelen ze de staatshervorming buiten het regeerakkoord (en BHV binnen het regeerakkoord) Ik acht tot nu toe dit de meest waarschijnlijke optie, of deze optie dan wel het voortbestaan van Belgie garandeert, dat kan niemand zeggen.

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Onder het kopje Nederland-Belgisch Nederlands is er al een aarige discussie gaande omtrent een mogelijke toekomst voor Vlaanderen, weliswaar veelal over een aanhechting bij Nederland, maar toch.

Direct antwoord op de vraag of Vlaanderen ooit van Wallonie kan scheiden is mijn antwoord simpel:

Ja, dat kan. Waarom Belgie als land nog bestaat is mij al een hele tijd een raadsel. Het systeem zit heel complex in elkaar met federale regeltjes en faciliteiten voor beide gewesten. Belgie is politiek gezien dan ook het meest kunstmatige land binnen de EU.

Het rijke, ontwikkelde Vlaanderen van vandaag de dag kan prima zonder de chauvinistische franstaligen in het inmiddels verarmde Wallonie. Denk wel in dat toen Vlaanderen nog een veramrd agrarisch gebied was wilden de Walen het ook met alle liefde kwijt, en nu een groot gedeelte van hun geld uit Vlaanderen komt willen ze het niet, gek he.

De vraag is alleen kan een onafhankelijk Vlaanderen zich standhouden binnen het bolwerk genaamd EU. de kleine landen waaronder Nederland, nu nog Belgie en Luxemburg hebben nu al moeite zich staande te houden tegenover de grote spelers Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittanie. Een onafhankelijk Vlaanderen zal het in dat opzicht alleen maar zwaarder gaan krijgen. Nu is dat niet de hoofdreden tegen eventuele splitsing, maar speelt met de toenemende macht van Europa wel degelijk mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Onafhankelijk vlaanderen

1 Vlamingen en Walen gaan terug onderhandelen en ze geven alle 2 een stuk toe. Beide kanten lijden hierdoor echter groot gezichtsverlies. (echter: dit is wat men de voorbije 86 dagen heeft proberen te doen en dat is mislukt) Daardoor betwijfel ik deze mogelijkheid ten zeerste.
Gezichtsverlies zou eigenlijk niet mogen meespelen. Als men geen gezichtsverlies wilde lijden, had men niet met opgeblazen borst naar de kiezer moeten trekken. Het adagium "5 minuten politieke moed" is nonsens, dat had men voor de verkiezingen ook kunnen bedenken. Het is de taak van politici aan beide kanten van de taalgrens om een compromis te bewerkstelligen, waarbij het uitgangspunt (ik val in herhaling want ik heb deze stelling al aangehaald in het topic omtrent aanhechting van Vlaanderen bij Nederland) moet zijn dat problemen aangepakt moeten kunnen worden op het bestuursniveau dat daar het meest voor geschikt is. Er bestaan wel degelijk bevoegdheden die beter op federaal niveau geregeld worden. De manifeste weigering van de Franstaligen t.o.v. al wat richting een staatshervorming gaat is echter zeer nefast. De polemisering die daarmee gepaard gaat speelt alleen maar in de kaart van de meest radicale Vlaamse partijen.
2 Ze doen niks (=Vlamingen binden in) en laten de staatshervorming & communotaire problemen gewoon links liggen, dit zal nog meer ontevreden vlamingen tot gevolg hebben. En bij de volgende verkiezingen liggen de kaarten dan zo moeilijk dat een splitsing ( al dan niet ongrondwettelijk) onvermijdelijk zal zijn.
Dit behoort niet tot de mogelijkheden, tenzij de Vlaamse partijen een groot deel van waar ze voor staan inslikken. Het is ook niet wenselijk: een staatshervorming zou positief zijn voor beide gemeenschappen. Ik zie herverkiezingen nog als een waarschijnlijker scenario.
3 (Met een tripartite) behandelen ze de staatshervorming buiten het regeerakkoord (en BHV binnen het regeerakkoord) Ik acht tot nu toe dit de meest waarschijnlijke optie, of deze optie dan wel het voortbestaan van Belgie garandeert, dat kan niemand zeggen.
De staatshervorming buiten het regeerakkoord behandelen is inderdaad een waarschijnlijk scenario. Ik wil toch nog de bemerking maken dat BHV niet per se moet gesplitst worden. Als kiesdistrict is het inderdaad ongrondwettelijk, en het moet aangepakt worden. Het Grondwettelijke Hof heeft echter geen arrest opgelegd dat een splitsing verplicht, er kan ook naar andere oplossingen gezocht worden. Als men een andere oplossing voor BHV kan vinden, die de grondwet eerbiedigt én de demarche kan betekenen voor een staatshervorming, sta ik daar volledig achter. Ik zou het erger vinden als de kostprijs voor de splitsing van de kieskring de uitbreiding van het Brussels gewest zou zijn.
Direct antwoord op de vraag of Vlaanderen ooit van Wallonie kan scheiden is mijn antwoord simpel: Ja, dat kan.
Het antwoord is inderdaad erg simpel, maar de uitvoering ervan is dat allerminst. Beweren dat dat niet zo is, is de waarheid geweld aandoen.
Waarom Belgie als land nog bestaat is mij al een hele tijd een raadsel. Het systeem zit heel complex in elkaar met federale regeltjes en faciliteiten voor beide gewesten. Belgie is politiek gezien dan ook het meest kunstmatige land binnen de EU.
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom complexiteit en kunstmatigheid argumenten zijn voor een splitsing.
Het rijke, ontwikkelde Vlaanderen van vandaag de dag kan prima zonder de chauvinistische franstaligen in het inmiddels verarmde Wallonie. Denk wel in dat toen Vlaanderen nog een veramrd agrarisch gebied was wilden de Walen het ook met alle liefde kwijt, en nu een groot gedeelte van hun geld uit Vlaanderen komt willen ze het niet, gek he.
Dit doet eigenlijk weinig ter zake. Ik vermoed dat je vooral een probleem hebt met de geldstromen van Noord naar Zuid. Daarover kan ik enkel zeggen dat ze transparanter moeten worden. In Duitsland en Groot-Brittannië bestaan er ook geldstromen, maar daar wordt er geen probleem van gemaakt. We moeten er alleen zicht op krijgen. Zoals de situatie nu is hebben weinig mensen (ik eerlijk gezegd ook niet) een idee van de ware grootte van de geldstromen. Partijen als het VB profiteren daarvan om ze moedwillig te overdrijven en uit context te rukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Onafhankelijk vlaanderen

In 1990 bedroeg de transfer 3,85 miljard euro jaarlijks

in 2000 al 5,56 miljoen euro jaarlijks

In 2003 volgens een studie van abafim 6,6 miljard jaarlijks (en nog steeds stijgend) dit is dan evenwel zonder de staatsschuld gerekend. (onnodig lang rekken van de 'vergane staalindustrie en waalse mijnindustrie') wat de rekening op jaarlijks 11,3 miljard Euro brengt anno 2003

Dit is een gigantisch bedrag dat zelf hoger is dan geldstromen na de eenmaking van West en Oostduitsland.

http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/handeli...14-07062005.pdf (comissie vergadering waar de abafim-studie wordt in vermeld)

http://www.secessie.nu/pdf/2-5.pdf (juul Hannes over geldstromen van 1830 tot 2001)

Re: Onafhankelijk vlaanderen

*gast_Daniel_* schreef:Direct antwoord op de vraag of Vlaanderen ooit van Wallonie kan scheiden is mijn antwoord simpel:

Ja, dat kan. Waarom Belgie als land nog bestaat is mij al een hele tijd een raadsel. Het systeem zit heel complex in elkaar met federale regeltjes en faciliteiten voor beide gewesten. Belgie is politiek gezien dan ook het meest kunstmatige land binnen de EU.

Het rijke, ontwikkelde Vlaanderen van vandaag de dag kan prima zonder de chauvinistische franstaligen in het inmiddels verarmde Wallonie. Denk wel in dat toen Vlaanderen nog een veramrd agrarisch gebied was wilden de Walen het ook met alle liefde kwijt, en nu een groot gedeelte van hun geld uit Vlaanderen komt willen ze het niet, gek he.
Vlaanderen mag dan wel rijker en ontwikkelder zijn dan Wallonië, het is in geen geval reëel machtiger. Vlaanderen is -desondanks de beweringen van de Vlamingen zelf- in het buitenland een volkomen onbekend en machteloos merk, de Vlaamse Minister-President wekt tijdens handelsreizen nog niet half de belangstelling en interesse die de Premier wel trekt. De Minister-President opent dus geen deuren; de Premier doet dat wel.

Dit is dan nog maar 1 van de onnoemelijk vele (economische) problemen die aan de oppervlakte zullen verschijnen bij een splitsing van België. Het wordt dan ook tijd dat de Vlamingen uit hun frustratieroes ontwaken en hun nationalistische eisen inruilen voor realistische waar beide partijen beter van worden.

Re: Onafhankelijk vlaanderen

@ Gast Dries:

Ben het met je eens dat Vlaanderen internationaal gezien weinig bekendheid geniet en dat de premier van Belgie meer invloed geniet dan de regeringsleider van Vlaanderen. Dit feit ondersteunt dan ook mijn punt dat een onafhankelijk Vlaanderen het internationaal gezien niet red.

Vlaanderen mag dan wellicht volgens jou een frustratieve houding hebben, je moet de dingen wel in perspectief zien. De reden dat Vlaanderen zo nationalistisch is en misschien zelfs een beetje grootheidswaanzin komt puur door het feit dat de Vlaming en zijn taal, het Vlaams-Nederlands jarenlang door de Franstalige Walen zijn achtergesteld en onderdrukt. Het Nederlands is pas recentelijk officieel tot tweede taal erkend en nog steeds proberen de Walen deze grens op te schuiven. De van oudsher Nederlands-Vlaamse stad Brussel, hun eigen hoofdstad, hebben zij zien verfransen zonder dat ze er wat aan konden doen.

Vergelijking: hoe zou jij je voelen als bv Nederland als Bondsstaat bij Duitsland hoorde en het Nederlands niet werd erkend als officile taal en alles in het Duits moest. En dan nog dat Den Haag in de loop der jaren zou veranderen in een hoofdzakelijk Duitstalige stad? Geen prettig idee he?

Als we een ding geleerd moeten hebben van de geschiedenis is het wel dat het met geweld onderwerpen van een volk en het probeert te overheersen door je eigen taal in te voeren met je eigen wetten en regels niet echt werkt.

Napoleon is er op stukgelopen, Adolf Hitler is er op stukgelopen en de Sovjet-Unie is er op stuk gelopen.

Kortom, ik kan me best indenken hoe de Vlaming zich moet voelen op dit moment en snap hun houding ook prima.

als antwoord op de vraag moet Vlaanderen onafhankelijk worden is mijn antwoord Nee. Aanhechting bij Nederland zou veel beter zijn, voor beide partijen. Vlaanderen moet in ieder geval van die Walen af, scheelt ze een kostenpost van ongeveer 12 miljard Euro als ik het goed gelezen heb en een hoop andere problemen.

en een eventuele aanhechting bij Nederland moet geen probleem zijn, kunnen we best uit komen.

Re: Onafhankelijk vlaanderen

*gast_Daniel_* schreef:@ Gast Dries:

Vlaanderen mag dan wellicht volgens jou een frustratieve houding hebben, je moet de dingen wel in perspectief zien. De reden dat Vlaanderen zo nationalistisch is en misschien zelfs een beetje grootheidswaanzin komt puur door het feit dat de Vlaming en zijn taal, het Vlaams-Nederlands jarenlang door de Franstalige Walen zijn achtergesteld en onderdrukt. Het Nederlands is pas recentelijk officieel tot tweede taal erkend en nog steeds proberen de Walen deze grens op te schuiven. De van oudsher Nederlands-Vlaamse stad Brussel, hun eigen hoofdstad, hebben zij zien verfransen zonder dat ze er wat aan konden doen.

Vergelijking: hoe zou jij je voelen als bv Nederland als Bondsstaat bij Duitsland hoorde en het Nederlands niet werd erkend als officile taal en alles in het Duits moest. En dan nog dat Den Haag in de loop der jaren zou veranderen in een hoofdzakelijk Duitstalige stad? Geen prettig idee he?

Kortom, ik kan me best indenken hoe de Vlaming zich moet voelen op dit moment en snap hun houding ook prima.

als antwoord op de vraag moet Vlaanderen onafhankelijk worden is mijn antwoord Nee. Aanhechting bij Nederland zou veel beter zijn, voor beide partijen. Vlaanderen moet in ieder geval van die Walen af, scheelt ze een kostenpost van ongeveer 12 miljard Euro als ik het goed gelezen heb en een hoop andere problemen.

en een eventuele aanhechting bij Nederland moet geen probleem zijn, kunnen we best uit komen.
Het is inderdaad zo dat de jarenlange laagdunkendheid ten opzichte van het Nederlands door de Franstaligen langzamerhand de Vlamingen wat meer sceptisch ten opzichte van de Franstalige deed staan, maar het is toch ook vooral door de recente in de Vlaamse pers overvloedig besproken "non"'s van in het bijzonder Joëlle Milquet en de absurde tegeneisen van de Walen dat de Vlamingen wat Nationalistische zijn geworden. Velen menen dan ook dat na deze politieke storm de onafhankelijkheidsdrang terug gereduceerd zal worden tot het niveau waar ze zich voor de verkiezingen van 10 oktober bevond.

De frustratie van de Vlaming ligt dan ook in de onprofessionele taktiek die de Franstaligen toepassen door elke van de nochtans realistische eis voor een verdere staatshervorming (bijvoorbeeld op vlak van Werkloosheidszorg) af te wimpelen alvorens hij ook maar uitgelegd of besproken is. Het wordt dan ook hoog tijd dat de Franstaligen eindelijk eens serieus in debat treden en zich bereid stellen een regering te vormen met een degelijk regeerakkoord dat voldoet aan voorwaarden van zowel de Walen als de Vlamingen.

Ik begrijp niet waarom Vlaanderen precies Wallonië moet lozen; is het omdat je broer ziek is dat je hem in de gracht gooit? Zeker nu er eindelijk zich wat bewustwording onder de Walen nestelt. Men begint er eindelijk te beseffen dat het zo niet verder kan (denk maar aan de mildere vakbonden). En Wallonië is nu eenmaal een achtergestelde regio in Europa, het is dan ook aan Vlaanderen (één der rijkste regio's in Europa) om zijn landgenoten de hand toe te rijken. Trouwens, veel problemen die Wallonië kent kunnen net federaal opgelost worden, denk maar aan een optrekking van het minimumloon om bijvoorbeeld de werkloosheid te verminderen.

Het lijkt me ronduit belachelijk dat in tijden waarin geijverd moet worden voor een samensmelting van Europa de landen ondereen gaan splitsen.

Berichten: 991

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Ben het met je eens dat Vlaanderen internationaal gezien weinig bekendheid geniet en dat de premier van Belgie meer invloed geniet dan de regeringsleider van Vlaanderen. Dit feit ondersteunt dan ook mijn punt dat een onafhankelijk Vlaanderen het internationaal gezien niet red.
bij een eventuele splitsing zal het merk vlaanderen heel snel bekend zijn.

Berichten: 2.504

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Indien Vlaanderen zich splitst van Wallonië zal de criminaliteit in Wallonië ook exponentieel stijgen, en dat weten de Walen best.

Charleroi wordt gezien als een smeltkroes van criminaliteit en politiek.

En ade criminelen zullen simpel redeneren denk ik zo: Wallonië heeft geen geld meer maar vroeger wel, vroeger kregen ze het van Vlaanderen, dus gaan ze het in Vlaanderen gaan zoeken.

En dan zijn er nog zoveel zaken
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Indien Vlaanderen zich splitst van Wallonië zal de criminaliteit in Wallonië ook exponentieel stijgen, en dat weten de Walen best.
De lezers van je bericht zal voor 99% uit Nederlanders/vlamingen bestaan, dus leg eens uit en onderbouw.
Charleroi wordt gezien als een smeltkroes van criminaliteit en politiek.
Door wie? Waarom? Leg eens uit en onderbouw.
En ade criminelen zullen simpel redeneren denk ik zo: Wallonië heeft geen geld meer maar vroeger wel, vroeger kregen ze het van Vlaanderen, dus gaan ze het in Vlaanderen gaan zoeken.
Waarom? Leg eens uit en onderbouw.
En dan zijn er nog zoveel zaken
Vertel eens, en onderbouw.

Ik hoop dat je doorhebt dat je bericht weinig inhoud heeft. Denk eraan: je bent hier op een wetenschapsforum, niet in de kroeg.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Als je een democratie hebt waarin ideeen af worden gewimpelt enkel omdat ze Waals of Vlaams zijn, dan heeft die democratie geen bestaansrecht. Er is al een opdeling in Belgie, anders zouden de Walen niet Waals stemmen en de Vlamingen niet Vlaams. Het huwelijk is alleen voor schone schijn. Al had ik nooit verwacht dat Beglie ooit zou opdelen, lijkt het er toch van te komen.

Berichten: 2.504

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Neem bijvoorbeeld de ministers en burgemeesters die zichzelf loonsverhoging geven omwille van het feit dat ze vinden dat hun werk zwaarder wordt, en later wordt die loonsverhoging door de rechtbank ongedaan gemaakt sinds er niks van extra werk blijkt te zijn.

Er wordt geld uit de kas gehaald om voetbalclubs mee te financiëren, ze moeten dat dan later wel terugbetalen, maar tot vandaag toe is er niks met dat geld gebeurt en waar het nu is... Joost mag het weten. Om welke club specifiek dat ging, weet ik niet meer.

Door wie charleroi zo gezien wordt? De media in het algemeen.

De verbinding van politiek met maffia zijn geruchten. Het nieuws vermeld het soms maar zegt erbij dat er geen bevestiging mogelijk is.

Die stelling bij je derde vraag is de logica zelf Ger. Men verliest zijn inkomensbron, men weet waar ze nu is, dus gaat men ze gaan halen. Toch niet moeilijk?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Onafhankelijk vlaanderen

Evil Lathander schreef:Neem bijvoorbeeld de ministers en burgemeesters die zichzelf loonsverhoging geven omwille van het feit dat ze vinden dat hun werk zwaarder wordt, en later wordt die loonsverhoging door de rechtbank ongedaan gemaakt sinds er niks van extra werk blijkt te zijn.

Er wordt geld uit de kas gehaald om voetbalclubs mee te financiëren, ze moeten dat dan later wel terugbetalen, maar tot vandaag toe is er niks met dat geld gebeurt en waar het nu is... Joost mag het weten. Om welke club specifiek dat ging, weet ik niet meer.
Wat heeft dat te maken met stijgende criminaliteit als Vlaanderen zich afsplitst? 0,0.
Door wie charleroi zo gezien wordt? De media in het algemeen.
Goh, ja, da's lekker betrouwbaar. Vroeger dacht men ook dat Volendam zo'n beetje de "netste" gemeente van Nederland was, totdat men erachter kwam dat het gros van de jeugd daar drugs gebruikt. En nu zit volgens "de media" zo'n beetje iedereen die kan lopen zwaar aan de coke.
De verbinding van politiek met maffia zijn geruchten. Het nieuws vermeld het soms maar zegt erbij dat er geen bevestiging mogelijk is.
Geruchten dus. Geruchten waarvoor geen onderbouwing mogelijk is (en dus niet falcificeerbaar zijn) horen niet thuis op een wetenschapsforum.
Die stelling bij je derde vraag is de logica zelf Ger. Men verliest zijn inkomensbron, men weet waar ze nu is, dus gaat men ze gaan halen. Toch niet moeilijk?
Zal een inbreker uit Wallonië nu echt naar Vlaanderen komen om te roven? Dacht het niet. Waarom zijn er in de armste gemeenten dan ook nog inbrekers? Sterker nog: waarom is de criminaliteit in arme gemeenten dan hoger dan in de rijke gemeenten?

Sorry EL, maar alles wat je gezegd hebt valt zonder veel moeite te weerleggen met argumenten. Ik kan niet ander zeggen dan dat je mening enorm gekleurd is, waarschijnlijk door een (al dan niet irrëel) beeld dat je hebt van Walen in zijn algemeenheid. Probeer eens objectief naar de zaak te kijken, zoek er cijfers bij van bijvoorbeeld het Belgische Kenniscentrum Statistiek.

Kijk eens naar deze statistieken over criminaliteit in België. Daar zie je dat de criminaliteit in Wallonië al jaren afneemt, terwijl die in Vlaanderen juist stijgt. Weliswaar is de totale criminaliteit in Wallonië nog hoger, maar je moet dan niet meteen je ogen sluiten voor een trend die niet in jouw plaatje past. Wees reëel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer