Dna transcriptie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

Dna transcriptie

Hallo terug,

Ik heb nog enkele vraagjes over DNA transcriptie. In onze voorbeeldvragen staat het volgende:

Wat gebeurt er als je 1basenpaar substitueert in een prokaryoot mono-cistronisch gen in:

a) de TATA-box ; b) startcodon; c) open reading frame (ORF) ; d) stopcodon

Ik veronderstel dat, wanneer dit gebeurt, je de boel een beetje overhoop gooit...

a) RNApolymerase kan zich niet binden?

b) de polymerase start niet?

c) je krijgt een framemutation?

d) polymerase blijft maar gaan?

Ik weet het niet...

En nog iets, kan iemand mij zeggen wat het TDF-gen is?

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,

Nelson

Berichten: 8.614

Re: Dna transcriptie

Ik heb nog niet voldoende tijd gehad om de hoofdvraag te bekijken, maar wat het volgende betreft kan ik je wel helpen:
En nog iets, kan iemand mij zeggen wat het TDF-gen is?
TDF is de naam voor het gen op het Y-chromosoom dat resulteert in mannelijkheid (zeg echter niet het 'mannelijkheidsgen', aangezien genen niet coderen voor eigenschappen maar voor eiwitten).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Dna transcriptie

Volgens mij heb je je vragen goed beantwoord, zeg zo zonder boek erbij te hebben gepakt. Bij c krijg je misschien (niet eens zeker) een ander aminozuur. Dat hoeft geen invloed te hebben op he eiwit, maar het is wel heel goed mogelijk.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 8.614

Re: Dna transcriptie

Volgens mij heb je je vragen goed beantwoord, zeg zo zonder boek erbij te hebben gepakt.
Hier sluit ik me bij aan. Ik zal ook een kleine verklaring geven:
a) RNApolymerase kan zich niet binden?
De
b) de polymerase start niet?
Het
c) je krijgt een framemutation?
Zoals
d) polymerase blijft maar gaan?
Een stopcodon zorgt ervoor dat de translatie beëindigd wordt. Als daar iets veranderd wordt, gaat de translatie inderdaad door.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer