Texniccenter, configuratie probleem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Texniccenter, configuratie probleem

De configuratie van TeXnicCenter vraagt het volgende:
Enter the full path of the directory, where the executables (latex, tex, etc.) of your TeX-distribution are located:
Ik heb hiervoor al verschillende mappen geprobeert maar telkens geeft hij de volgende error:
TeXnic.JPG
TeXnic.JPG (25.95 KiB) 833 keer bekeken
Kan er mij iemand helpen dit op te lossen?

Berichten: 7.068

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Welke Latex distributie heb je geinstalleerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Welke Latex distributie heb je geinstalleerd?
MikTex 2.6 heb ik geinstalleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Wanneer je TeXnicCenter voor de eerste keer opent, zal hij je vragen de locatie van je 'bin' te geven.

Als je geïnstalleerd hebt naar de handleiding van één van de sites die ik je gaf in de andere topic, moet je iets aanpassen. Die handleiding is verouderd, en in de locatie naar je Miktex 2.6 staat Miktex 2.5. Dat aanpassen, en alles zou moeten werken.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Bedankt dennis !!

Ik had erover gelezen en het stond nochtans vet gedrukt pi.gif .

Nu ik starten, waarschijnlijk komen er nog wel een aantal vragen wanneer ik bezig ben :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Dag Dennis

Ik de webpagina's die je mij gegeven hebt gevolgd en alle zaker die daar stonden gemaakt in TeXnicCenter. Nu heb ik nog een vraagje over die packages, zijn deze reeds mee geïnstalleerd en zo ja welke ? Waar kan ik deze terugvinden ?

Voor de rest gaat alles heel vlot, soms maak ik wel nog een paar kleine foutje bij het maken van een tabel (dat is niet zo makkelijk) pi.gif .

Wat is de volgende stap in het aanleren van LaTex ?

EDIT: Nu ben ik eens aan het kijken naar Asymptote, dat ziet er zeer interessant uit maar niet gemakkelijk.

Ik heb ook al begrepen dat het jarenlange ervaring vereist om alles te kennen wat je met Tex kan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Voor enkele volgende stappen zou ik 'the not so short introduction to LaTeX' eens lezen, ik dacht dat TD deze reeds al poste, mijn excuses als het iemand anders was.

Over je vraag van het bezichtigen van je packages: ik weet niet helemaal of dit correct is, maar ik neem aan van wel. Ga naar de volgende locatie op je computer; C:\Program Files\MiKTeX 2.6\tpm\packages , indien je de map van MiKTeX in je Program files installeerde.

Ik wist al langer van het bestaan van deze map, maar door jouw vraag heb ik deze nu ook eens geopend. Gezien het aantal packages die daarin staan denk ik dat de packages die we voornamelijk gebruiken, verschillende andere packages samennemen...

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Voor enkele volgende stappen zou ik 'the not so short introduction to LaTeX' eens lezen, ik dacht dat TD deze reeds al poste, mijn excuses als het iemand anders was.
Waw, deze is 152 pagina's lang. Hiermee zal ik wel een tijdje zoet zijn pi.gif .
HosteDenis schreef:Over je vraag van het bezichtigen van je packages: ik weet niet helemaal of dit correct is, maar ik neem aan van wel. Ga naar de volgende locatie op je computer; C:\Program Files\MiKTeX 2.6\tpm\packages , indien je de map van MiKTeX in je Program files installeerde.

Ik wist al langer van het bestaan van deze map, maar door jouw vraag heb ik deze nu ook eens geopend. Gezien het aantal packages die daarin staan denk ik dat de packages die we voornamelijk gebruiken, verschillende andere packages samennemen...
Ik had deze ook reeds gevonden maar mijn vraag was misschien niet zo goed gesteld, ik wilde eigenlijk weten of je soms nog packages apart moest downloaden voor bepaalde toepassingen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Over je vraag i.v.m. Asymptote uit je edit in de vorige post: deze gebruik ik niet graag, en raad ik dus af. Dat is persoonlijk, maar ik heb er wel een reden voor. Asymptote is een vectoriële afbeeldingcreator. Dat vectoriële gedoe wil zeggen dat je immens gedetailleerde tekeningen hebt (je kan tot in het 'oneindige' inzoomen), maar je moet iedere rechte, vector, cirkel, ovaal, ... invoeren door middel van coördinaten en lengtes. Zo'n vectoriëel tekenprogramma is wel degelijk, maar dat is krak hetzelfde als de reeds in TeXnicCenter bruikbare 'picture environment'. Zoals je waarschijnlijk al environments zag, bestaat ook de picture environment die dus begint met \begin{picture} en eindigt met \end{picture} . Indien je hierover nog wat uitleg wil kan ik je die altijd geven. Ik raad je dus af met Asymptote te werken, omdat je praktisch dezelfde mogelijkheden hebt reeds in LaTeX. Er zijn enkele voordelen gebonden aan Asymptote (LaTeX verwerkt maar cirkel tot aan 40points) maar ook nadelen (achteraf nog afbeelding invoegen in je LaTeX-document), dus ik verkies het niet te gebruiken.

Over de 152-pagina lange gids: hij is inderdaad lang. Toch raad ik aan deze eens te lezen (hoewel ik dat zelf nog niet helemaal deed pi.gif ) want hij is wel leerzaam. Zijn voornaamste nut is te vinden in de inhoudstafel. Als je iets niet meer weet, kan het rap gevonden worden.

En om dan je laatste vraag te beantwoorden; voor zover ik weet heb ik nog nooit packages moeten bijdownloaden, maar dat kan ik best al gedaan hebben. Ik bedoel dat ik geregeld LaTeX-programma's bijdownload (maar ik zou ze beter ook eens updaten, ik werk nog met MiKTeX 2.5 én met een oudere versie van Winshell) en dus misschien ook al packages downloadde. Voor zover ik me kan herinneren heb ik er dus evenveel als jij (buiten dan de M 2.5) maar misschien had ik eens een bepaalde package nodig, downloadde ik die, en herinner ik het me niet meer...

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Bedankt voor de tip over Asymptote, ik ben nu wat informatie op google aan het bekijken over de picture environment.

Als ik nog vragen heb dan stel ik ze hier wel pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Mocht je nog ene handleiding in het Nederlands willen: http://people.cs.uu.nl/piet/latexhnd.pdf
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Texniccenter, configuratie probleem

Mocht je nog ene handleiding in het Nederlands willen: http://people.cs.uu.nl/piet/latexhnd.pdf
Dat is inderdaad ook een leuke handleiding, ik had deze reeds zelf gevonden door wat te zoeken op google. De inhoud van de handleiding komt zeer goed overeen met die van 'the not so short introduction to LaTeX'.

Toch bedankt Phys :D

Berichten: 89

Re: Texniccenter, configuratie probleem

HosteDenis schreef:Wanneer je TeXnicCenter voor de eerste keer opent, zal hij je vragen de locatie van je 'bin' te geven.

Als je geïnstalleerd hebt naar de handleiding van één van de sites die ik je gaf in de andere topic, moet je iets aanpassen. Die handleiding is verouderd, en in de locatie naar je Miktex 2.6 staat Miktex 2.5. Dat aanpassen, en alles zou moeten werken.

Denis
Ik heb dezelfde foutmelding, maar ik begrijp niet welke map ik moet selecteren!

Berichten: 89

Re: Texniccenter, configuratie probleem

HosteDenis schreef:Wanneer je TeXnicCenter voor de eerste keer opent, zal hij je vragen de locatie van je 'bin' te geven.

Als je geïnstalleerd hebt naar de handleiding van één van de sites die ik je gaf in de andere topic, moet je iets aanpassen. Die handleiding is verouderd, en in de locatie naar je Miktex 2.6 staat Miktex 2.5. Dat aanpassen, en alles zou moeten werken.

Denis
Waar is de locatie van mijn 'bin'? Dat is wat ik wil weten, in aanvulling op de vorige posting...

Reageer