Is geluk gewoon toeval of niet?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 32

Is geluk gewoon toeval of niet?

Een jaar geleden had ik mij voorgenomen om beter te leven, en een dag later won ik 100 euro.

Dat is na een tijdje weer op een laag pitje komen te staan, en plotseling had ik een week geleden het idee om mijn leven nu echt te beteren, goede cijfers halen, best doen op school, en ga nog maar zo door.

En sprak met mezelf af dat dat nieuwe begin zou beginnen op de vollende dag, en misschien raad je het al, maar de volgende dag win ik een splinternieuwe mobiele telefoon.

Nu is mijn vraag of dat er iets mee te maken zou kunnen hebben, en dat geluk afhankelijk is van hoe je leeft.

Of zou dit gewoon puur toeval kunnen zijn. :D

Berichten: 4.546

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

Het gaat allemaal om de variabelen, en daarvan zijn er zóveel dat ik betwijfel of het technisch gezien mogelijk is om die allemaal te weten. Maar het gaat er dus om, dat we die variabelen niet kennen en dus ook geen idee van de uitkomsten hebben.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

Onder welke omstandigheden heb je die dingen dan gewonnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

zou dit gewoon puur toeval kunnen zijn.
Elke (macroscopische) gebeurtenis heeft een oorzaak.

Als we die oorzaak niet kennen, noemen we dat toeval.

Blijf goede daden doen en blijf oogsten!

(Dit is natuurlijk geen wetenschap!)

Berichten: 4.546

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

"geluk" is slechts een term voor een goede gebeurtenis die ons overkomt waarvan wij de oorzaak niet kennen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

Sk16sk: zo zie je maar weer: goede intenties worden beloond!

In jouw geval zou ik er alles aan doen om zoveel mogelijk geld te vergaren, dan kun je heel veel kopen, en zul je erg gelukkig zijn.

Berichten: 32

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

Zon of Zion schreef:Sk16sk: zo zie je maar weer: goede intenties worden beloond!

In jouw geval zou ik er alles aan doen om zoveel mogelijk geld te vergaren, dan kun je heel veel kopen, en zul je erg gelukkig zijn.
Het zou kunnen dat het toeval zou zijn, maar of dat wel of niet zo zou zijn. Dat weten we (nog) niet. Misschien dat er ooit eens een punt komt dat zelfs geluk te verklaren zou zijn, maar daar zijn we nu nog niet.

En ik geloof niet dat veel geld vergaren, er voor zal zorgen dat je gelukkig wordt. Het zou wel kunnen, maar geluk is niet alleen afhankelijk van geld. Stel je vrienden laten je in de steek en staat helemaal alleen, wat heb je dan aan geld?

Want echt gelukkig zal je naar mijn idee dan niet zijn.

Berichten: 9

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

Wie bepaalt wat geluk precies betekent? Ik vind mezelf een zondagskind. Dat komt vooral omdat ik (én mijn omgeving) in het algemeen erg positief in het leven sta.

Berichten: 1

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

Waarom zou het geen toeval zijn? Als het in causaal verband met elkaar zou staan, zou je elke keer wat krijgen als je iets "goeds" bedenkt.

Berichten: 12.262

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

thermo1945 schreef:Elke (macroscopische) gebeurtenis heeft een oorzaak.

Als we die oorzaak niet kennen, noemen we dat toeval.


Interessante kwestie... wellicht kun je wel aantekenen dat er gevallen zijn waarbij de de oorzaak niet -kunnen- kennen (bijvoorbeeld agv heisenberg), ik vermoed dat er best wat gebeurtenissen op macro schaal zijn waarbij dat opgaat.
Victory through technology

Berichten: 34

Re: Is geluk gewoon toeval of niet?

Ik ben het niet in zijn geheel eens met Thermo. Zelfs zaken waar wij de oorzaken van kennen kunnen toeval genoemd worden. Zo weet je bij het gooien van een dobbelsteen op een tafelwat de oorzaken zijn waarom een bepaald getal komen komt te liggen (gooihoek, gooisnelheid, gooihoogte, luchtdruk, soort tafel, etc,), maar zijn deze variabelen zo lastig voor ons te combineren tot een juiste voorspelling en leidt een kleine discrepantie in de grootte van deze variabelen al tot een andere uitkomst dat we het aantal ogen dat uiteindelijk bovenkomt toeval noemen. Ook als je iemand toevallig tegenkomt op vakantie die bij je in dezelfde straat woont is de redelijk directe oorzaak daarvan bekend (of er een soort van metafysische 'grande' oorzaak is weten we natuurlijk niet - of het ergens zo gestuurd is, had moeten zijn...). Toeval heeft mijn inziens te maken met datgene wat je kon verwachten. Bij het gooien van een dobbelsteen heb je natuurlijk geen bepaalde verwachting. Heb je meer welzijn van een bepaalde gebeurtenis dan je vooraf had verwacht dan noemen we dat geluk. Heb je minder welzijn dan dan je vooraf had verwacht dan noemen we dat pech. Om nog op de dobbelsteen terug te komen: stel je moet om een horloge te winnen niet 6 gooien en je gooit dan toch 6 dan noemen we dat pech omdat de verwachting was volgens mathematische principes dat je geen 6 zou gooien...
Waarheid is het compliment aan datgene waar we niet aan twijfelen

Reageer