Berekening: co2 bereiden uit caco3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Berekening: co2 bereiden uit caco3

Ik had een vraagje... Ik ben bezig geweest met de vraag 'Je kunt CO2 bereiden door de ontleding van CaCO3. Bereken hoeveel kg CaCO3 moet worden ontleed om 30 m3 CO2 te bereiden. Neem aan dat het rendement van deze reactie 75 % is en dat de temperauur van het opgevangen CO2 298 K is.'

Ik denk dat ik de vraag heb beantwoord, maar het antwoord lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ikzelf kan echter geen fout in mijn berekening ontdekken, die als volgt gaat:

mol=volume gas/molair volume

molair volume bij 298 K=2.45 *10^-2 m3/mol

mol=30/(2.45*10^-2)=1224.5 mol CO2

Dit is 75 %. 100%=(100*1224.5)/75=1632.7 mol CO2

reactievergelijking: CaCO3 pijl CO2 + CaO

molverhouding: 1 : 1 : 1

mol CaCO3 is dus ook 1632,7 mol

molmassa CaCO3=100,1 g/mol

mol*molmassa=massa

1632.7*100.1=163429.9 gram = 163429.9*10^-3 kg

Dit lijkt me erg veel. Zit er ergens iets fout? Of klopt het wel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Berekening: co2 bereiden uit caco3

Dit lijkt me erg veel. Zit er ergens iets fout? Of klopt het wel?
Nee hoor, klopt wel. Maar doe jezelf (en een ander) eens een plezier en werk eens met wat handzamer getallen, dan zie je vanzelf dat het wel zal kloppen. Schattend kom je een heel eind hiervoor.

30 kuub CO2-gas heeft een massa van ruwweg 60 kg. Met dat rendement van 75% wordt dat rekenen met ruwweg 80 kg. En daarvoor gebruik je 163429.9*10^-3 kg ofwel schattend ruwweg 160 kg CaCO3. Dat klinkt logisch en kan er nooit ver naast zitten.

163429.9*10^-3 kg is een wat mallotige notatie. Als je getallen in wetenschappelijke notatie wil weergeven doe je dat met maximaal één cijfer voor de komma: 1,634299·102 kg. Verder, als we de opgave lezen zien we dat je in je gegevens uitgaat van 30 m³ CO2-gas, dat slechts twee significante cijfers telt. Dan zullen we het antwoord ook maar beter in niet meer dan twee significante cijfers stellen: 1,6·102 kg, ofwel in gewone-mensen-taal ongeveer 160 kg.

Tenzij je met getallen werkt die niet meer op het scherm van je rekenmachine passen doe je jezelf een plezier door te rekenen in gewone decimalen. Dan hou je vanzelf gevoel voor proportie. Het eindantwoord kun je dan altijd uiteindelijk ómschrijven naar de vorm zoals het behoort.

Tenslotte, welkom, en als je hier nog meer wil posten, doe ons dan aub het plezier :

I ♥ leesbare teksten :D

Maak je berichten leesbaarder voor je helpers

linksboven je berichtvenster onder de 4e knop (aA) vind je sub- en super scriptknoppen.

Midden onder het venster waarin je je berichten typt vind je de link Speciale tekens

Met simpel kopiëren-plakken van de codes kun je dingen typen als:

H2O-----SO42-------½mv²-------cos θ-------δv/δt------©JvdV------- 4/3 :D r³------- :D 35 ≈ 6------ en nog veel meer 8-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Berekening: co2 bereiden uit caco3

Sorry voor de idiote getallen, ik zat het net nog eens door te lezen en het is iid een beetje onoverzichtelijk... :D Bedankt voor de hulp bij dit (en de andere) onderwerpen! En dat van het superscript en subscribt wist ik niet, maar zal ik zeker de volgende keer gaan gebruiken.

Reageer