Springen naar inhoud

Een lasapparaat aansluiten op krachtstroom, hoe doe je dat?

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2005 - 12:09

Ik heb thuis een lasapparaat die op 2 verschillende spanningen werken kan, namelijk op gewoon het lichtnet (220/230V) of op krachtstroom(380/400V), er zit namelijk een knop op waarmee je hem kan stellen of op 220V of op 380V. Maar voor krachtstroom heb je een apparte stekker voor nodig, nl een perilex-stekker, met 5 pennetje, 3 fasen en 1 nul en in het midden de aarde. Goed maar mijn lasapparaat is standaard gemaakt met een stekker met 2 pennetjes (en een aarde), het snoer daarvan loopt gewoon het lasapparaat naar binnen en is daarmee verbonden met de wikkelingen die de stroomsterkte transformeren naar een hoge stroomsterkte. Nu weet ik wel dat als je op die 2 pennetje een fase en een nul hebt dat dan het spanningsverschil 220/230V is en als je op beide pennetjes een fase hebt, dus fase-fase dan heb je een potentiaal verschil van 380V. Mijn vraag is is het mogelijk dat mijn lasapparaat op krachtstroom kan werken, zonder dat ik wat aan de stekker verander, dus ik maak er geen perilex-stekker aan, maar ik zorg wel dat vanuit de meterkast, via de hoofdzekering 2 verschillende fasen naar de schuur lopen, zodat ik toch krachtstroom heb voor het apparaat, mijn vraag is kan en mag dat, zo met een gewone stekker?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

feikebrouwer

feikebrouwer

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2005 - 13:31

Er zijn meerde krachtstroom stekkers. Met 3, 4 of 5 aansluitingen. Misschien dat je er zo uitkomt?

bats

bats

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 12:57

Er zijn meerde krachtstroom stekkers. Met 3, 4 of 5 aansluitingen. Misschien dat je er zo uitkomt?

Bedoel je dat er krachtstroomstekkers bestaan met 4 of 5 fasen?
Maar dan krijg je toch kortsluiting.

En nu ik het toch over krachtstroom heb, vraag ik me ook af hoe een krachtstroom motor is aangesloten die op 3 fasen is aangesloten.

X=fase (220V) en 0 =nul en A=aarde

X X
A
X 0 zo ziet toch een perilex stekker eruit, goed

ik heb dus heir een krachtstroommotor (M)
hoe werkt dat nou?

X1 X2
(M)
X3

Waarbij er 2 spoelen zijn waar bijv. fase 1 en fase 2 op aangesloten zijn op de ene spoel en fase 2 en fase 3 op de 2e spoel? Of zijn hier 3 spoelen, nee dat kan niet want dan moet je een 0 hebben, en dan heb je gewoon 220V. En je kunt ook niet al de 3 fasen op 1 spoel aansluiten, want dan heb je op de ene ingang/uitgang 1 fase en op de andere uitgang/ingang 2 fasen en dan krijg je BATS!
Dus hoe werkt zoiets nou, het kan niet anders dat je op beide aansluitpunten ÉÉN fase hebt, dus bij 3 fasen moeten er toch 2 spoelen zijn, dus 3 aansluitpunten? Ik weet wel dat het spanningsverschil tussen fase(X) 1 en 2 380 Volt is, evenals tussen 2 en 3 en 3 en 1, zo werkt dat tcoh.

• Gast

Geplaatst op 29 maart 2005 - 14:45

Krachtstroom stekkers bestaan eigenlijk uit 3 draden van 220V 1 aarden en een nul draad.

of 2 220v draden en 1 nul draad en 1 aarde. dit verschil hangt af van de toepassingen op je machine. gebruikt je machine bijvoorbeeld een applicatie waar het 230 voor nodig zou hebben bovenop de oorspronkelijke stroom die hij zou gebruiken..(een lampje bijvoorbeeld).

Het antwoord is eigenlijk simpel op je vraag. je kunt geen krachtstroom door een 220v kabel laten lopen. omdat je feitelijk 2 of meer 220 kabels nodig hebt.

en in je meterkast kan je alleen je amperages regelen.... ik geloof dat op een standaard stop 11 of 13 Ampere zit.. en je machine heeft 18 of 36 nodig. (krachtstroom)

het enige verschil tussen een 220 en een 380 las machine is, dat je met een 380 langere lengtes kunt lassen zonder je stroom net teveel te belasten.

ik hoop dat je hier een beetjke mee geholpen bent..

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2005 - 15:03

Krachtstroomaansluitingen hebben drie, vier of vijf draden:

- Bij drie zijn er alleen drie fasen, dit komt in de praktijk zelden voor.
- Bij vier zijn er drie fasen en een aarde. Deze worden gebruikt bij motoren en andere verbruikers die alle fasen gelijk belasten.
- Bij vijf zijn er drie fasen, een aarde en een nul. Deze gebruik je bij ongelijkmatige belastingen, bijvoorbeeld een woonhuisaansluiting of een theaterdimmer

Een perilex is een vijfvoudige aansluiting met een maximumbelasting van 3 x 16 ampere. Als je deze wilt gebruiken raad ik je toch echt aan een complete 3 fasen aansluiting te (laten) aanleggen. In veel huizen is deze al aanwezig voor een electrisch fornuis en ook dat is nog steeds vaak een Perilex aansluiting ipv een CEE aansluiting.

Mogelijk kan je ook met twee fases werken, maar dan zal je wel moeten uitzoeken hoe je lasapparaat de krachtstroom gebruikt. Mogelijk gebruikt het zelfs maar één van de drie fasen in combinatie met de nul!

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2005 - 12:52

zonder dat ik wat aan de stekker verander

Natuurlijk kan dat, gewoon de blauwe draad op een andere fase zetten en je hebt 380 (400) Volt op je gewone stopcontact. En misschien ook nog wel op een paar andere in huis! Waarom denk je dat er voor krachtstroom afwijkende stekers worden gebruikt?
Wat denk je dat er gebeurt al je nu per ongeluk een gewoon 230 V apparaat in dat 400V stopcontact stopt?
Op zijn best brandt alleen dat apparaat door. Waarschijnlijker is dat het ontploft, de vonken eruit slaan, onder stroom komt te staan en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Afgezien dat het niet mag (NEN 1010) is het levensgevaarlijk. NIet doen dus. Gewoon een echte 400V aansluiting (laten) aanleggen.

Het antwoord is eigenlijk simpel op je vraag. je kunt geen krachtstroom door een 220v kabel laten lopen. omdat je feitelijk 2 of meer 220 kabels nodig hebt.

Dit antwoord is idd simpel....., maar het klopt niet.

ik geloof dat op een standaard stop 11 of 13 Ampere zit.. en je machine heeft 18 of 36 nodig. (krachtstroom)

Krachtstroom is wat dat betreft een wat misleidende naam, want in principe niets met de waarde van de zekering te maken. 11, 13, 18 Ampere :shock: Waar koop je die ;)

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 maart 2005 - 07:52

11, 13, 18 Ampere  Waar koop je die

Mogelijk in Engeland dat (uiteraard :wink: ) een heel eigen systeem heeft voor electrische installaties. In de rest van Europa heb je de range 4/6/10/16/20/25/30/36... In woonhuizen is dat meestal 16 ampere, soms nog 10 ampere per groep.

Afgezien dat het niet mag (NEN 1010) is het levensgevaarlijk. NIet doen dus. Gewoon een echte 400V aansluiting (laten) aanleggen.

Idd!!!

sen...

sen...

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2005 - 12:17

Nee, je mag niet vanuit de meterkast (hoofdzekeringen) gaan werken, deze zijn nl. verzegeld door de Nuon of andere energie aanbieder. Je bent namelijk illegaal bezig, kWh-meters en hoofdzekeringen zijn verzegeld.
Wil je alsnog krachtstroom hebben voor je lasapparaat, zul je toch 3 fasen moeten aanvragen. Het voordeel van aanvragen is wel, dat het profesioneel aangelegd wordt.
Voor een motor zijn er weer andere regels :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

bats

bats

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2005 - 16:05

Nee, je mag niet vanuit de meterkast (hoofdzekeringen) gaan werken, deze zijn nl. verzegeld door de Nuon of andere energie aanbieder. Je bent namelijk illegaal bezig, kWh-meters en hoofdzekeringen zijn verzegeld.
Wil je alsnog krachtstroom hebben voor je lasapparaat, zul je toch 3 fasen moeten aanvragen. Het voordeel van aanvragen is wel, dat het profesioneel aangelegd wordt.
Voor een motor zijn er weer andere regels  :lol:

Goed, maar wat kost dat ongeveer?

sen...

sen...

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2005 - 16:51

Dat is een goeie vraag. Dáár heb er zelf geen ervaring mee.
En een korte zoektocht bij nuon-/essent.nl leverde niets op. :shock:

Ik denk dat je het beste jouw energiebedrijf kunt bellen/schrijven/mailen.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14658 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 april 2005 - 22:48

Strikt gezien mag je wel vanuit de meterkast werken. Je hebt wel gelijk met betrekking tot de kWh-meters, die verzegeld zijn en waar je vanaf moet blijven. Alles na deze meter mag echter naar hartelust worden gewijzigd!

Met andere woorden: je mag zoveel groepen toevoegen als je zelf wilt! Bij nieuwere installaties zit er meestal nog ergens een hoofdschakelaar. Dat is wel 1 van de zaken die dan nodig zijn. Heb je deze immers niet, dan kan je nooit de stroom afsluiten om nog een groep aan te leggen. Mocht deze schakelaar ontbreken, dan zal er wel degelijk een gecertificeerd installateur moeten komen opdraven om deze aan te leggen. Vervolgens kan je zelf aan de slag.

Verzekeringstechnisch dien je overigens wel alles wat aan het vaste net wordt gewijzigd te laten controleren door een gecertificeerd installateur. Doe je dat niet, en breekt er ooit brand uit en kan men aantonen dat je zelf zaken hebt aangelegd zonder het te laten keuren, dan hoeft de verzekering niet uit te keren. Dat lijkt me geen prettige gang van zaken.

PS: een constructie waarbij je zelf dus wel heel veel kan doen is het volgende: laat een installateur een aantal extra groepen in de meterkast aanbrengen, waarbij hij op iedere groep een apart stopcontact aansluit in de meterkast. Wanneer je iets immers met een stekker aansluit maakt het geen deel uit van het vaste net, en hoeft het ook niet gekeurd te worden! :shock:

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2005 - 10:30

bats schreef:

Wat kost een auto......?

Op deze vraag is niet zomaar een antwoord te geven. Het energiebedrijf heeft meestal een vast tarief om krachtstroom aan te leggen (tot net voor de groepenkast) en een gewijzigd vast maandrecht. Wat de rest gaat kosten, hangt er vanaf wat er allemaal moet gebeuren, en daarvoor moet je een offerte aanvragen bij een installateur.

• Gast

Geplaatst op 18 april 2005 - 08:20

na het lezen van bepaalde replies ben ik een beetje in de war geraakt.

het gaat om de volgende replies:

-Essidence:
Krachtstroom stekkers bestaan eigenlijk uit 3 draden van 220V 1 aarden en een nul draad.

of 2 220v draden en 1 nul draad en 1 aarde. dit verschil hangt af van de toepassingen op je machine. gebruikt je machine bijvoorbeeld een applicatie waar het 230 voor nodig zou hebben bovenop de oorspronkelijke stroom die hij zou gebruiken..(een lampje bijvoorbeeld).

-van de moderator janmeut:
Krachtstroomaansluitingen hebben drie, vier of vijf draden:

- Bij drie zijn er alleen drie fasen, dit komt in de praktijk zelden voor.
- Bij vier zijn er drie fasen en een aarde. Deze worden gebruikt bij motoren en andere verbruikers die alle fasen gelijk belasten.
- Bij vijf zijn er drie fasen, een aarde en een nul. Deze gebruik je bij ongelijkmatige belastingen, bijvoorbeeld een woonhuisaansluiting of een theaterdimmer

ik wil een krachtstroom apparaat dat aangesloten is met een vierpolige stekker aansluiten op een 5 polig stopcontact

huidige situatie (4 polig) 2 x zwarte draad , 1 x blauwe (nul) , 1 x aarde draad . en in het stopcontact aanwezige bruine draad is niet aangesloten.

nu nam ik gewoon aan dat ik bij het andere , 5-polige stopcontact de bruine draad losmaak (anders gezegd ik zet op kabel van het krachtstroom apparaat een 5 polige stekker maar sluit de bruine draad niet aan)

dit sluit goed aan bij de beschrijving van essidence maar als ik de reply van de moderator lees ( - Bij vier zijn er drie fasen en een aarde.) krijg ik de indruk dat ik juist de blauwe (nul) draad niet zou moeten aansluiten?

amateurtje

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2005 - 09:39

Je zal de fases mogelijk ook in de goede volgorde moeten aansluiten, (afhankelijk van het apparaat dat je aansluit), dus adviseer ik je om dit gewoon door de vakman te laten doen, die paar minuten werk zullen waarschijnlijk niet zo duur zijn.

• Gast

Geplaatst op 19 april 2005 - 22:51

toch maar goed dat ik in de war gebracht was en niet aan het proberen gegaan

van die huidige situatie : (4 polig) 2 x zwarte draad , 1 x blauwe (nul) , 1 x aarde draad . en in het stopcontact aanwezige bruine draad is niet aangesloten.

door de gezaaide twijfel maar eens in de meterkast gaan zoeken , bleek dat ooit iemand heel lang geleden vandaar de draden naar het krachtstroom-stopkontact niet volgens de officiele kleur had angelegd

en zoals janmeuts al zei...bij 4 polig= 3 fase + aarde

mijn dank is groot (heb hierdoor de boel niet opgeblazen :shock: )

amateurtje in opleiding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures